Google verbetert Quality Score formule in AdWords
Vorige maand kondigde Google aan druk te werken aan een verbetering van de technologie achter de Quality Score binnen Google AdWords. Deze week verscheen er een post op het officiële Google AdWords Weblog, waarin Google liet weten dat de verbeterde Quality Score technologie de komende weken in alle AdWords-accounts doorgevoerd zal gaan worden, dus ook in de Nederlandse.
Met de update, zo meldt Google, zal er een belangrijke verbetering doorgevoerd worden in Google AdWords.
De Quality Score is nauwkeuriger
Door het verbeteren van de Quality Score is de statische kwaliteitsscore per zoekwoord vervangen door een systeem, waarmee de kwaliteit van een advertentie bij elke zoekopdracht wordt geëvalueerd. Op deze manier kan AdWords de meest nauwkeurige, specifieke en recente prestatiegegevens gebruiken om te bepalen of een advertentie wel of niet vertoond moet worden.
De nieuwe manier voor het bepalen van de kwaliteitsscore brengt twee veranderingen met zich mee, die van invloed kunnen zijn op de prestaties van een AdWords-account:
- Zoekwoorden worden niet meer als ‘inactief voor zoeken’ weergeven
- Het minimum bod voor zoekwoorden is vervangen door ‘geschat CPC-bod voor weergave op de eerste pagina’
Zoekwoorden niet langer ‘inactief voor zoeken’
Alle zoekwoorden in een account kunnen advertenties genereren, doordat de status ‘inactief voor zoeken’ is verdwenen. Het kan dus zo zijn dat zoekwoorden, die voorheen inactief waren, na de update van het systeem weer vertoningen kunnen genereren. Op deze manier kan de verbetering van de QS technologie van invloed zijn op het zoekvolume van AdWords-accounts.
Er moet wel rekening gehouden worden met het feit dat zoekwoorden die de status ‘inactief voor zoeken’ hadden voor de update, niet snel vertoningen zullen genereren. Dit heeft te maken met de biedingen voor deze woorden, die waarschijnlijk te laag zullen zijn om advertenties te kunnen vertonen.
Minimum bod wordt geschat bod voor weergave op eerste pagina
Ook vervalt het minimum CPC-bod voor zoekwoorden, wat dus voorkomt dat deze woorden inactief worden. In plaats van het minimum bod wordt nu een geschat CPC-bod weergeven, waarmee de advertentie op de eerste pagina met zoekresultaten zal worden weergeven.
De schattingen worden gebaseerd op de kwaliteitsscore van de advertentie en de recente concurrentie van adverteerders voor een bepaald zoekwoord. Door deze methode worden vertoningen op de eerste pagina niet gegarandeerd, maar is wel meer controle over de biedstrategie voor zoekwoorden mogelijk.
Wat betekent dit voor mijn AdWords-account?
Het is mogelijk dat adverteerders in de komende dagen en weken sterke schommelingen kunnen merken in de prestaties van hun AdWords-account. Aangezien de advertentie vanaf nu een relatief grote(re) invloed gaat krijgen is het belangrijk dat advertenties goed aansluiten bij de zoekwoorden in de desbetreffende advertentiegroep. De structuur van een AdWords-account gaat vanaf nu dan ook echt een bepalende rol spelen.
Het is dus verstandig om advertentiegroepen smal op te zetten. Met andere woorden, het is belangrijk dat advertentieteksten aansluiten bij alle zoekwoorden in een advertentiegroep. Op deze manier is het mogelijk om advertenties specifiek genoeg te maken en in te spelen op de verbeterde Quality Score technologie binnen Google AdWords.
Dit artikel is geschreven door mijn collega Rick Sportel.
Wij zien overigens dat de “minimum bod” aanpassing deze week al is doorgevoerd. Gisteren zagen we al de melding. Deze wordt, bijvoorbeeld bij een bod van € 0,10 weergegeven als: ” Het bod is lager dan het geschatte bod voor de eerste pagina van € 0,15 “
Was me inderdaad ook al opgevallen.
Iets anders waar ik deze week tegenaan liep: Het gebruik van het woord ‘google’ bij opgegeven zoekwoorden is niet meer toegestaan? Uiteraard was het al wel zo dat je deze term niet in je advertentie mocht opgeven, maar nu geeft AdWords ook aan dat de advertentie niet wordt weergegeven bij zoektermen met ‘google’ erin. Ben ik nu niet zo scherp of kon dit eerder ook al niet? 🙂
@Rick
Apart. Het systeem gaf wel degelijk aanwijzingen dat het zoekwoord niet getoond zou worden. Ga meteen weer even testen of het nu wel werkt 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!