Verzekeraar Agis adverteert op website overheid

24 september 2008, 03:49

De voorlichtingssite Hallo Wereld van het ministerie van Jeugd en Gezin wordt gesponsord door verzekeringsmaatschappij Agis. Die mag in ruil daarvoor reclame maken. De Tweede Kamer wil opheldering van minister André Rouvoet. “Een overheidssite mag niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden”, stelt PvdA-Kamerlid Khadija Arib dinsdag tegenover het Nederlands Dagblad.

Hallo Wereld heeft als doel zwangere vrouwen en jonge ouders voorlichting te geven over een gezonde levensstijl. Zo kregen alle ouders van pasgeboren baby’s het afgelopen jaar een cd’tje met een liedje van het ministerie opgestuurd met een verwijzing naar deze website. Partners van de site zijn maatschappelijke organisaties als het Nibud, Stivoro, Consument en Veiligheid en het Voedingscentrum. Ook Agis Zorgverzekeringen is ‘maatschappelijk partner’ van Hallo Wereld en heeft daar volgens een woordvoerder van het ministerie van Jeugd en Gezin vier ton voor betaald. In ruil daarvoor werd aan deelnemers van de site in een enquêteformulier gevraagd of zij informatie van een zorgverzekeraar wilden ontvangen. Bij bevestiging is een informatiepakket van Agis opgestuurd, zegt een woordvoerder van het ministerie voor Jeugd en Gezin. Volgens hem is dit geen reclame, maar ‘maatschappelijk ondernemen’.

Onzin, meent PvdA-Kamerlid Arib. Een dergelijke site is volgens haar bedoeld om informatie en voorlichting te geven en mag niet gebruikt worden voor marketingdoeleinden en het winnen van nieuwe klanten. VVD-Kamerlid Edith Schippers vindt het ‘heel gek’ dat deze ‘opdracht’ alleen aan Agis is gegund en niet aan andere verzekeringsmaatschappijen. De overheid hoort geen platform te bieden aan pogingen van verzekeringsmaatschappijen om hun mailings te verspreiden, vindt Agnes Kant van de SP. Zij heeft meteen Kamervragen gesteld.

De woordvoerder van het ministerie verklaart dat Agis dit ‘maar één keer’ heeft mogen doen en dat de site Hallo Wereld binnenkort aangepast wordt. Volgens hem is voor Agis gekozen omdat de firma een goed bereik heeft onder lager opgeleide allochtonen, een doelgroep die Hallo Wereld graag aanspreekt.

De verzekeraar laat in een reactie weten geen kwaad te zien in deze vorm van marketing. “Dit was geheel vrijblijvend en van spam was geen sprake”, volgens een woordvoerder. Ben het daar overigens helemaal mee eens en vind de reacties van Arib, Schippers en Kant zwaar overdreven. Agis is in mijn ogen niets meer of minder dan partner en wordt daarvoor genoemd op de betreffende website.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    @JW ik mag aannemen dat al het geld van de partners niet in de site is gaan zitten (en als dat wel het geval is, dan moeten ze zich inderdaad diep schamen). Ik verwacht dat de website slechts een onderdeel is van de totale campagne ‘Hallo Wereld’. Maar wellicht kan iemand van de betrokkenen hier iets meer over zeggen!?


    24 september 2008 om 04:28
    Feeder

    Wij kregen de cd na de geboorte van Tom (* 20 december 2007). Ik keek wel even op van de sponsor(s) maar heb daar verder geen moeite mee. Kan me herinneren dat ik me met name afvroeg of ik hierop zat te wachten. Tom is er in elk geval blij mee, heeft het CD´tje inmiddels als ringtone op zijn mobiel. 🙂


    24 september 2008 om 05:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!