De waarde van Web 2.0: Communities en Social Media

29 september 2008, 05:50

Het laatste Web 2.0-talent liet even op zich wachten. Dat wachten was het in mijn optiek zeker waard! Niels Broekzitter heeft onderzoek gedaan naar communities en social media tools in de reisbranche in opdracht van INHOLLAND (Lectoraat Digital World). Niels heeft een model ontwikkeld (communitypiramide voor gebruikersactivatie, pdf) met daarin de kloof van Schenk (Frank Schenk, de begeleider van Niels leverde hiervoor de input). Het model mag met bronvermelding vrij gebruikt worden van Niels.

In zijn model heeft Niels een volgende indeling gemaakt kijkende naar de verschillende niveaus van gebruikersparticipatie:

  • Consumeren
  • Waarderen
  • Participeren
  • Produceren
  • Promoten
  • Beheren

Niels heeft daarnaast nog een korte presentatie gemaakt voor wat meer context:

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

19 Reacties

    Laurens T

    Interessante case. Komt er nog een eindrapportage online ? 🙂


    29 september 2008 om 07:33
    AymanvanBregt

    Hoi Laurens,

    Dank voor je reactie en vooral complimenten aan Niels zou ik zeggen, hou zijn site in de gaten voor de eindrapportage!

    Ayman


    29 september 2008 om 07:38
    Laurens T

    Ok zal ik doen!


    29 september 2008 om 07:44
    Niels Broekitter

    @ Laurens

    Bedankt voor de reactie en de eerste reactie op nielsbroekzitter.nl. Dit is pas sinds donderdag mogelijk, werkt het een beetje? De eindrapportage komt inderdaad op de website te staan en ik zal zorgen dat het document te downloaden is. Nu is alles te volgen via de website op de blog en de wiki.

    @ Ayman

    Leuk artikel! Bedankt.


    29 september 2008 om 07:49
    Laurens T

    Jep, werkt prima Niels 🙂

    Ik hou het in de gaten, succes!


    29 september 2008 om 07:51
    mroumen

    Is het model niet meer dan een verfraaiing van het Social Technographic van Forrester? En in hoeverre verschilt dit per doelgroep?


    29 september 2008 om 09:33
    Niels Broekzitter

    @ Matthijs

    Bedankt voor de reactie!

    Social Technographic is zeker een inspiratiebron geweest. Het viel mij echter op dat er veel modellen zijn die de activiteiten van leden in kaart brengen, maar geen inzicht geven in de acties die ondernomen moeten worden om leden actiever te maken. Voor Forrester is dat echter begrijpelijk. Daarom besloot ik het zelf te doen. In de PDF wordt dit duidelijker, maar in de scriptie zal dit al helemaal naar voren komen.

    Er zijn grote verschillen per doelgroep, want elke community is anders. Op Hyves communiceert men vooral binnen de eigen veilige kringen, daarbuiten is men nauwelijks actief. Op Twitter zal men echter sneller een @reply bij een onbekende plaatsen en op Flickr kreeg ik ook laatst redelijk wat reacties van onbekenden. De verhoudingen verschillen ook erg per community. De percentages zeggen weinig, maar in dit model gaat het meer om de activatie van leden (hoe worden ze actiever).

    Modellen geven naar mijn idee nooit een exact beeld van de waarheid, maar wel meer inzicht in bepaalde processen. Daarom is dit model geen ook blauwdruk voor een succesvolle community. Kritiek is altijd welkom, daar wordt het model alleen maar beter van.


    29 september 2008 om 10:08
    Marjolein Sturk

    @ Niels, leuk stuk! Onderzoek doen naar en weten over communities, daar is inderdaad nog veel onontgonnen terrein. Veel herkenbaarheid wat jij noemt en wat wij ook in de praktijk ondervinden.


    29 september 2008 om 11:46
    Dirk vd Kruk

    Leuke en informatieve case! Grappig om een oud docent (Frank) van mij op deze manier weer tegen te komen 🙂


    29 september 2008 om 12:52
    media

    Goed interview en absoluut interessante uitwerking; ga ik zeker nog dieper induiken. Niels, Frank en Ayman dank!


    29 september 2008 om 16:12
    Niels Broekzitter

    @ Melle

    Onderzoeken op masterniveau op dit gebied zijn altijd zeer interessant. Er komt heel veel kijken bij online communities. Niet alleen management en (cultuur)toerisme zijn belangrijk in dit onderzoek, maar ook een zekere vorm van techniek en groepsgedrag. Dat laatste wordt nog wel eens onderschat. Ik zal het onderzoek met veel interesse lezen, als bron gebruiken voor de laatste puzzelstukjes en uiteraard feedback geven 🙂

    @ Gino

    Graag gedaan. ITF is een goed initiatief met veel potentie en ikzelf heb er ook baat bij als het groeit! Over 4 weken neem ik contact op om een stukje te schrijven.


    1 oktober 2008 om 05:24
    Niels Broekzitter

    Om terug te komen op het verhaal van de Sunweb reviews in het interview. Er zijn ook negatieve reviews te vinden op de website van Sunweb. De reisorganisatie speelt hier goed op in door de informatie te zien als gratis feedback en neemt een oplossingsgerichte houding aan. De klantenwaarderingen vallen standaard op de website iets hoger uit dan op Zoover.nl, maar verschillen van meer dan 1 punt zijn nog niet gevonden. Een logisch verschil dus.

    Er is dus geen sprake van ‘window dressing’ bij Sunweb. Daarom hulde voor de reisorganisatie die het als één van de eersten aandurft om klantenreacties toe te laten.


    6 oktober 2008 om 12:22
    ggoossens

    @Niels, Ik denk dat moderaten van reviews sowieso noodzakelijk voor een reisorganisatie. Ook het moderaten van de negatieve reviews aangezien je wel een beeld moet kunnen geven van de accommodaties en niet het ‘spuien’ van de amateurs die hun ei kwijt willen. Maar van window dressing mag natuurlijk nooit sprake zijn, dat is absoluut uit den boze en verdenk Sunweb daar ook zeker niet van. Het zijn open forums en dus zouden er klachten van gebruikers komen zodra men dit zou herkennen.

    Overigens is Sunweb niet 1 van de eerste die zijn klanten laat vertellen over hun ervaring met het reisbureau. Ik heb de afgelopen 18 maanden o.a. voor Elmar Online gewerkt en daar gebruikt men klanten reviews sinds 2003 en plaatst deze op de site. Er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden.


    6 oktober 2008 om 13:40
    Niels Broekzitter

    @Gino

    Het controleren van reviews is inderdaad noodzakelijk, ik doe het zelf ook op mijn website. (met mijn 1 review 🙂 ) Anders zou iedereen zomaar kunnen schrijven op de website van de reisorganisatie. Elmar Online had ik wel verwacht, maar bedankt voor de informatie en de bevestiging.

    In het weekend zal ik het concept van de scriptie publiceren.


    6 oktober 2008 om 17:55
    Cathrin

    @Niels; interessante presentatie, is het mogelijk om deze te downloaden? Ik ben al naar je website geweest, maar ook daar lukt het me niet om hem te downloaden. Ik zal de site wel in de gaten houden.


    7 oktober 2008 om 05:19
    Niels Broekzitter

    @Cathrin

    Helaas is het (nog) niet mogelijk om de presentatie te downloaden. Wel wordt de video binnenkort op YouTube geplaatst, onder de lectoraat Digital World lesaccount. Dan heb ik de beschikking over het bronbestand, maar ik zal aan Ayman vragen of het gedownload mag worden 🙂


    7 oktober 2008 om 05:24
    Andy Kalbvleesch

    Hallo Niels,

    Aardig om te lezen. Ik denk echter dat zoals jullie zelf aangeven in het interview’ het lastiger is om uit te voeren, dan te bedenken. Ik heb in het verleden een opdrachten voor Sunweb uitgevoerd die er op gericht was om een communitie te beginnen. Dat valt niet mee.

    Wat betreft reviews. Ik zou het nog eens goed moeten checken maar volgens mij is niemand minder dan Jiba (inmiddels onderdeel van de Sundio groep, waar ook Sunweb onder valt) oprichter van vakantiereiswijzer, die weer zoover hebben opgericht. Met de aankoop van Jiba heeft Sunweb dus kennis in huis gehaald m.b.t. reviews en communities. Als ik het even snel bekijk is Zoover nu wel een zelfstandige onderneming en maakt geen deel uit van Sundio maar er zal vast nog wat kennis zijn overgebleven bij Jiba.

    Succes met je eindrapportage.


    25 oktober 2008 om 18:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!