De waarde van Web 2.0: Communities en Social Media

De waarde van Web 2.0: Communities en Social Media


Het laatste Web 2.0-talent liet even op zich wachten. Dat wachten was het in mijn optiek zeker waard! Niels Broekzitter heeft onderzoek gedaan naar communities en social media tools in de reisbranche in opdracht van INHOLLAND (Lectoraat Digital World). Niels heeft een model ontwikkeld (communitypiramide voor gebruikersactivatie, pdf) met daarin de kloof van Schenk (Frank Schenk, de begeleider van Niels leverde hiervoor de input). Het model mag met bronvermelding vrij gebruikt worden van Niels.

In zijn model heeft Niels een volgende indeling gemaakt kijkende naar de verschillende niveaus van gebruikersparticipatie:

  • Consumeren
  • Waarderen
  • Participeren
  • Produceren
  • Promoten
  • Beheren

Niels heeft daarnaast nog een korte presentatie gemaakt voor wat meer context:


Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Interessante case. Komt er nog een eindrapportage online ? :)

    geplaatst op
  • Hoi Laurens,

    Dank voor je reactie en vooral complimenten aan Niels zou ik zeggen, hou zijn site in de gaten voor de eindrapportage!

    Ayman

    geplaatst op
  • Ok zal ik doen!

    geplaatst op
  • @ Laurens
    Bedankt voor de reactie en de eerste reactie op nielsbroekzitter.nl. Dit is pas sinds donderdag mogelijk, werkt het een beetje? De eindrapportage komt inderdaad op de website te staan en ik zal zorgen dat het document te downloaden is. Nu is alles te volgen via de website op de blog en de wiki.

    @ Ayman
    Leuk artikel! Bedankt.

    geplaatst op
  • Jep, werkt prima Niels :)
    Ik hou het in de gaten, succes!

    geplaatst op
  • Is het model niet meer dan een verfraaiing van het Social Technographic van Forrester? En in hoeverre verschilt dit per doelgroep?

    geplaatst op
  • @ Matthijs
    Bedankt voor de reactie!

    Social Technographic is zeker een inspiratiebron geweest. Het viel mij echter op dat er veel modellen zijn die de activiteiten van leden in kaart brengen, maar geen inzicht geven in de acties die ondernomen moeten worden om leden actiever te maken. Voor Forrester is dat echter begrijpelijk. Daarom besloot ik het zelf te doen. In de PDF wordt dit duidelijker, maar in de scriptie zal dit al helemaal naar voren komen.

    Er zijn grote verschillen per doelgroep, want elke community is anders. Op Hyves communiceert men vooral binnen de eigen veilige kringen, daarbuiten is men nauwelijks actief. Op Twitter zal men echter sneller een @reply bij een onbekende plaatsen en op Flickr kreeg ik ook laatst redelijk wat reacties van onbekenden. De verhoudingen verschillen ook erg per community. De percentages zeggen weinig, maar in dit model gaat het meer om de activatie van leden (hoe worden ze actiever).

    Modellen geven naar mijn idee nooit een exact beeld van de waarheid, maar wel meer inzicht in bepaalde processen. Daarom is dit model geen ook blauwdruk voor een succesvolle community. Kritiek is altijd welkom, daar wordt het model alleen maar beter van.

    geplaatst op
  • @ Niels, leuk stuk! Onderzoek doen naar en weten over communities, daar is inderdaad nog veel onontgonnen terrein. Veel herkenbaarheid wat jij noemt en wat wij ook in de praktijk ondervinden.

    geplaatst op
  • Leuke en informatieve case! Grappig om een oud docent (Frank) van mij op deze manier weer tegen te komen :)

    geplaatst op
  • Goed interview en absoluut interessante uitwerking; ga ik zeker nog dieper induiken. Niels, Frank en Ayman dank!

    geplaatst op
  • Leuk om hier studenten in de spotlight te zien :)

    Ik ben zelf net student-af en heb mijn masterthesis over een soortgelijk onderwerp gedaan: Online participatie. Hier kan je het vinden
    Hierbij is ook ingegaan op zes verschillende aspecten van online participatie: Participatie, de gevolgen van grootschalige participatie, participanten, redenen van participatie, ruimtes van participatie en de functionaliteiten van participatie.

    Ik heb het minder specifiek op een industrie toegespitst (zoals hierboven op de reisbranche) maar in algemenere termen naar online participatie gekeken. Bij de in de literatuur bekende redenen voor online participatie (zoals status en creativiteit) heb ik bijvoorbeeld gekeken naar de onderliggende motivaties (intrinsiek <--> extrinsiek). Bij de functionaliteiten van participatie is gekeken naar 21 functionaliteiten (oa. tags, contacts invoeren, rss en metaforen) van bekende sites (oa Youtube en Flickr) en is er kort ingegaan waarom en hoe deze bij kunnen dragen aan online participatie.
    Uiteindelijk is mijn doel geweest om een beeld te schetsen van verschillende vlakken van online participatie waardoor gerichter nagedacht kan worden over het bevorderen van onine participatie.

    Wees vrij om commentaar hierop te geven :)

    geplaatst op
  • Leuk interview Niesl, Ayman en Frank. En leuk om Inside Travel Facts tussen de namen; Frankwatching en Marketingfacts te horen ;-) (Leuk Nils!). Ik ga deze week het interview ook overnemen op de ITF blog. Veel succes verder!

    geplaatst op
  • @ Melle
    Onderzoeken op masterniveau op dit gebied zijn altijd zeer interessant. Er komt heel veel kijken bij online communities. Niet alleen management en (cultuur)toerisme zijn belangrijk in dit onderzoek, maar ook een zekere vorm van techniek en groepsgedrag. Dat laatste wordt nog wel eens onderschat. Ik zal het onderzoek met veel interesse lezen, als bron gebruiken voor de laatste puzzelstukjes en uiteraard feedback geven :)

    @ Gino
    Graag gedaan. ITF is een goed initiatief met veel potentie en ikzelf heb er ook baat bij als het groeit! Over 4 weken neem ik contact op om een stukje te schrijven.

    geplaatst op
  • Om terug te komen op het verhaal van de Sunweb reviews in het interview. Er zijn ook negatieve reviews te vinden op de website van Sunweb. De reisorganisatie speelt hier goed op in door de informatie te zien als gratis feedback en neemt een oplossingsgerichte houding aan. De klantenwaarderingen vallen standaard op de website iets hoger uit dan op Zoover.nl, maar verschillen van meer dan 1 punt zijn nog niet gevonden. Een logisch verschil dus.

    Er is dus geen sprake van 'window dressing' bij Sunweb. Daarom hulde voor de reisorganisatie die het als één van de eersten aandurft om klantenreacties toe te laten.

    geplaatst op
  • @Niels, Ik denk dat moderaten van reviews sowieso noodzakelijk voor een reisorganisatie. Ook het moderaten van de negatieve reviews aangezien je wel een beeld moet kunnen geven van de accommodaties en niet het 'spuien' van de amateurs die hun ei kwijt willen. Maar van window dressing mag natuurlijk nooit sprake zijn, dat is absoluut uit den boze en verdenk Sunweb daar ook zeker niet van. Het zijn open forums en dus zouden er klachten van gebruikers komen zodra men dit zou herkennen.

    Overigens is Sunweb niet 1 van de eerste die zijn klanten laat vertellen over hun ervaring met het reisbureau. Ik heb de afgelopen 18 maanden o.a. voor Elmar Online gewerkt en daar gebruikt men klanten reviews sinds 2003 en plaatst deze op de site. Er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden.

    geplaatst op
  • @Gino
    Het controleren van reviews is inderdaad noodzakelijk, ik doe het zelf ook op mijn website. (met mijn 1 review :) ) Anders zou iedereen zomaar kunnen schrijven op de website van de reisorganisatie. Elmar Online had ik wel verwacht, maar bedankt voor de informatie en de bevestiging.

    In het weekend zal ik het concept van de scriptie publiceren.

    geplaatst op
  • @Niels; interessante presentatie, is het mogelijk om deze te downloaden? Ik ben al naar je website geweest, maar ook daar lukt het me niet om hem te downloaden. Ik zal de site wel in de gaten houden.

    geplaatst op
  • @Cathrin
    Helaas is het (nog) niet mogelijk om de presentatie te downloaden. Wel wordt de video binnenkort op YouTube geplaatst, onder de lectoraat Digital World lesaccount. Dan heb ik de beschikking over het bronbestand, maar ik zal aan Ayman vragen of het gedownload mag worden :)

    geplaatst op
  • @Cathrin en @Niels
    De video kan al gewoon op Blip gedownload worden: http://blip.tv/file/1293441 onderaan 'download playing file'

    geplaatst op
  • Het concept van de scriptie is alvast te lezen op mijn website. Deze kan tevens gevonden worden via de bijbehorende blogpost.

    geplaatst op
  • Hallo Niels,

    Aardig om te lezen. Ik denk echter dat zoals jullie zelf aangeven in het interview' het lastiger is om uit te voeren, dan te bedenken. Ik heb in het verleden een opdrachten voor Sunweb uitgevoerd die er op gericht was om een communitie te beginnen. Dat valt niet mee.

    Wat betreft reviews. Ik zou het nog eens goed moeten checken maar volgens mij is niemand minder dan Jiba (inmiddels onderdeel van de Sundio groep, waar ook Sunweb onder valt) oprichter van vakantiereiswijzer, die weer zoover hebben opgericht. Met de aankoop van Jiba heeft Sunweb dus kennis in huis gehaald m.b.t. reviews en communities. Als ik het even snel bekijk is Zoover nu wel een zelfstandige onderneming en maakt geen deel uit van Sundio maar er zal vast nog wat kennis zijn overgebleven bij Jiba.

    Succes met je eindrapportage.

    geplaatst op
  • De scriptie is te downloaden via http://www.nielsbroekzitter.nl/download/OnlineGroepsvormingDeToeristAlsTouroperator.pdf

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.