Heel brutale pitch: Dear People of TomTom
Gedurfd, buiten medeweten van TomTom een guerrilla actie opzetten waarmee je op verkeersborden een sticker plakt met ‘Te Huur’. Vervolgens knal je op het Rembrandtplein in Amsterdam tegenover een kantoor van TomTom het filmpje van die actie (waarin je CEO Harold Goddijn aanspreekt) op het levensgrote Escape-scherm. Het idee was van ph/law, een interview met Patrick van Haperen, Concept Developer & Creative van ph/law vind je hier op YouAdDaily (zie ook: Creatie, MarketingTribune).
Mooie actie, goeie boodschap, helemaal top!
Las dat TomTom zich serieus aan het beraden is over wat ze hiermee moeten (merkrecht enzo)
Ik zou TomTom willen adviseren er om te lachen en hun schouders op te halen. Door een vervolg hieraan te geven zullen ze een hoop sympathie verliezen. In iedergeval de mijne!
Fijne dag!!
Ben benieuwd wie het opruimen gaat betalen. Wel een grappige campagne.
@Daan: denk dat je daar gelijk aan hebt. Ben ook wel benieuwd wat ze gaan doen. Ik denk niet veel, maar hoop op iets ludieks.
In de titel wordt een pitch genoemd, maar dat lijkt me (aangezien het buiten medeweten van TomTom is) het niet te zijn…
verder wel een erg leuk idee.. Moest er even over nadenken, maar kwam dan toch op “Die verkeersborden hebben we niet meer nodig dankzij TomTom”
flauwe manier om je als reclamebureau zou op de kaart te (willen) zetten. Wel prettig te weten dat de ski-muts uit is in reclameland en dat je tegenwoordig een ‘De Kock-hoedje’ moet dragen.
Leuk, creatief, brutaal. Zeer geslaagde actie!
Ik snap wel dat ze een ongevraagde guerilla doen voor tom tom en dat ze een guerilla doen richting tom tom. Maar dat laatste snap ik niet…. wordt TomTom dan helemaal gek gebeld door elk bureau?
Zo niet, dan slaat de pay-off nergens op. Waarom eerst Harold Goddijn? Heeft hij deze uitspraak gedaan? Is het aan hem gericht? Als het aan hem gericht is… waarom moet er dan CEO TomTom bij komen te staan? Weet hij dat zelf niet?
Ik snap echt dat laatste stukje niet…. wil iemand mij dat svp uitleggen?
Alvast bedankt!
P.s.
Ik vind de guerilla op zich leuk verzonnen, maar niet bijzonder uitgevoerd (omdat je TomTom bijna niet terugziet…. zeker als je in een auto zit. Dus dan zou het een guerilla voor de PR moeten zijn… en volgens mij is een goed gedegen onderzoek met een twist goedkoper en heb je daadwerkelijk meer aan aangezien je het inzicht ook weer in je volgende campagne kunt verwerken)
Als laatste denk ik alleen wel dat je hiermee Oscar Diele een klein beetje op z’n tenen trapt…..
Ik vind het toch een geslaagde actie. Het doet de mensen praten over het merk en dat toch op een positieve wijzen. Gezien de beperkte middelen waarmee deze actie is opgezet blijft het toch hangen. Efficiënt alleszins
@koningwoning:
guerilla gaat vooral om PR. De actie zelf is leuke content om zo op verschillende marketingblogs terecht te komen.. Het persbericht bij een guerilla-actie is crusiaal!!!
fijne dag!
@Daan – Normaliter zou ik je geen gelijk geven* … maar omdat het hier een reclamebureau betreft wel.
Overigens is het persbericht volgens mij niet echt goed overgenomen.
Wellicht snap ik daardoor die laatste boodschap niet – iemand…. help me die te begrijpen… dan kan ik weer slapen 😉
*want PR speelt zich voornamelijk wat mij betreft af BUITEN de marketing/communicatie community… wij mensen binnen de reclame/media zijn net zulke eigengeilers als menigeen marketeer: wij zeggen dat zij massamedia inzetten zodat zij dat op feestjes tegen vrienden en kennissen kunnen vertellen (en richting hun baas) – maar ondertussen zeggen wij dat iets geweldige PR heeft gekregen als het op allerlei marketingblogs komt…. terwijl dat natuurlijk alleen door onze peers wordt gelezen. En ja… ik ben er net zo debet aan!
waardeloos!! Moet wel weten wat een bedrijf wil. Zij bepalen de strategie niet, dat doet TOMTOM. Een vrijblijvend gesprekje was misschien beter geweest om je te verdiepen in de cultuur van TOMTOM. ALs ze slim zijn geven ze hier verder geen gehoor aan. Wel weten ze in ieder geval de aandacht op zichzelf te vestigen en dat zal waarschijnlijk dan ook de bedoeling zijn. Zijn alle kosten niet voor niets geweest. Weg met dit soort rotzooi.
@Yanoes: jeetje, wat een heftige reactie zeg!
Het zijn zulke acties waardoor de kleinere reclamebureaus meer bekendheid verwerven!
Weg met de grote bureaus, hier komen de kleine bureaus!
De trend is al even bezig precies!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!