Postbank introduceert PLEKR op Hyves: dat kan beter

2 oktober 2008, 04:45

{title}

‘Postbank en Hyves wijzen studenten de weg.’ In samenwerking met Hyves lanceerde de Postbank gisteren PLEKR. Dat is ‘een internetapplicatie speciaal voor studenten die alle nuttige en favoriete spots in de belangrijkste studentensteden in kaart brengt. Met PLEKR op het Hyves-profiel kunnen studenten en hun vrienden een grote verzameling van nuttige locaties zien zoals studentenverenigingen, WiFi hotspots, supermarkten en alle geldautomaten van de Postbank en ING Bank,’ zo meldt het persbericht.

Met de dienst hoopt de Postbank vooral studenten te bereiken die nieuw zijn in een stad, ‘maar ook de meest doorgewinterde ouderejaars student kan via PLEKR de nieuwste places to be vinden.’ Er staan standaardlocaties voorgebakken, uiteraard kunnen studenten ook favoriete plekken markeren en delen. Moet je wél een Hyves-account hebben. Leuke dienst, maar eigenlijk wat basic, hieronder een eerste aanzet voor mogelijke verbeteringen. Want de Postbank staat vást open voor suggesties (en wij zijn ongeduldig).

Een top tien van plekken zou mooi zijn. Zie je gelijk wat het populairst is, en dan kun je nog onderscheid maken tussen de favo-top-10-van-je-vrienden en de favo-top-10-van-Hyvers. Moeten ze wel in de stad wonen waar je zelf woont, je vrienden dan, anders heb je er niet veel aan.

Die plekken zouden ook gereviewd moeten kunnen worden. Nu is het alleen nog sec aanwijzen wélke plek je leuk vindt. Niet waarom je hem leuk vindt, en wat je nu precies leuk vindt aan die bepaalde plek. Trek dit door: je zou ook een ‘ga-hier-niet-heen-PLEKR’ kunnen maken. Een no-go voor studenten. Duur bier/eten, onvriendelijke bediening, niet naar binnen met gaatjesschoenen (of sneakers, zo je wilt).

Mogelijk is ook, om een exclusieve uitwisseling te maken van plekken als je lid bent van een studentenvereniging op Hyves. Dan kun je met je studentenvrienden plaatsen delen, en hou je het lekker ‘intern’.

Combineer de plekken met een upload of linktool naar FLICKR of naar een videosite naar keuze. Wat is er leuker dan een indruk van een plek te krijgen waar een vriend van je is geweest, door middel van een video of foto? Superleuk, zou ik zeggen. Misschien kunnen ze Mobypicture inschakelen?

In de wandelgangen (jaja) hoor ik de kritiek dat de dienst ‘te weinig web 2.0 en te weinig social’ zou zijn. Ben benieuwd wat men er hier van denkt, of bovenstaande suggesties hout snijden en of het allemaal wel zo gaaf is wat de Postbank en Hyves samen hebben bekokstoofd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    WK

    Nog wat spelfoutjes: leek -> leuk, bekostoofd -> bekokstoofd

    Leuk, maar ik word er niet echt warm van. Plekken zijn geen dingen om te delen op internet, in ieder geval niet voor mij (student). Het is gewoon ingebakken in de groep vrienden met wie je omgaat. Wat eerder aan zou slaan is het lokaliseren van feesten, je zou dan bijvoorbeeld op maandag kunnen zien waar deze week de feesten zijn en daar je planning op aanpassen. Met natuurlijk een optie om het aan je online agenda of in iCal toe te voegen.


    2 oktober 2008 om 05:43
    CaroleDerks

    En verder:

    – zelf top-tienen aanmaken: beste uitgaantenten, lelijkste plek van de stad, beste shops

    – lokale middenstanders gaan kortingsbonnen plaatsen op de kaart

    – routes uitstippelen tussen de spots: uitgaangsroute, met-ouders-op-stap-route

    – cafes gaan hun optredens en evenementen plaatsen

    – buitenlandse studenten plaatsen reviews over de stad om de stad te promoten

    – je kunt met de foto’s een wat-staat-waar spelletje doen (gejat maar weet niet meer waarvan)

    Volgens mij heeft het genoeg potentie is is dit slechts een zeer basic eerste versie. En die pinautomaten, ja die moesten er vast van het hoger management in zodat er in de 1e versie al een verdienmodel zat.


    2 oktober 2008 om 05:46
    mgvandenbroek

    @Wilbert: Thanks, is gewijzigd! Mooi ook, dat je d’r een inhoudelijke reactie aan koppelt….

    Heb bij jou ff de “t” uit “ik wordt” gedelete. 😉


    2 oktober 2008 om 05:50
    WK

    Ai, pijnlijk 😉 maar bedankt!


    2 oktober 2008 om 06:01
    Jos de Schiffart

    MijnAlbum wil de links wel verzorgen naar albums die op de betreffende plekken zijn aangemaakt 😀


    3 oktober 2008 om 10:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!