Krijgt SEO een nieuwe dimensie?

7 oktober 2008, 05:30

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft van oudsher te maken gehad met een wat schimmig imago. Dit werd vooral veroorzaakt doordat zoekmachines weinig kwijt wilden over de techniek achter hun zoekresultaten en specialisten hun kennis graag voor zichzelf hielden.

De afgelopen jaren is hier al enorme verbetering in gekomen. Zo geven specialisten middels sites als webmasterworld.com, Search Engine Watch en SearchEngineLand steeds meer kennis vrij. Ook zoekmachines werken mee aan een transparanter beeld door te werken met gedetailleerdere richtlijnen en hulpmiddelen als de Google Webmaster Tools. Gisteren is hier een nieuwe dimensie aan toegevoegd. Het Amerikaanse SEO bureau SEOMoz heeft een eigen web-crawler ontwikkeld welke het grootste deel van het web inzichtelijk moet maken, vergelijkbaar met de manier waarop zoekmachines dit doen. Met het inzichtelijk maken van het web doelt SEOMoz vooral op de relaties tussen verschillende websites, de linkpopulariteit van websites, welke linkteksten er gebruikt worden, oftewel de invloed van links; nog steeds een van de belangrijkste SEO-factoren.

Volgens eigen zeggen heeft SEOMoz inmiddels meer dan 30 miljard webpagina’s geindexeerd. SEOMoz stelt deze data beschikbaar via zelf ontwikkelde waarderings tools. Zo is onder andere de MozRank bedacht, welke vergelijkbaar moet zijn met de PageRank van Google, dit alles is beschikbaar via SEOMoz Linkscape.

Het spannende van deze ontwikkelingen ligt ‘m vooral in het feit dat een betrekkelijk kleine partij (16 medewerkers) het voor elkaar krijgt het belangrijkste deel van het web te indexeren en, nog spannender, dat SEO’s deze data (relatief) vrij voor handen hebben. Er hoeft dus nog maar in mindere mate getest te worden met eigen (beperkte) tools waarbij je altijd afhankelijk bent van de data die zoekmachines teruggeeft.

De vraag is nu welke gevolgen dit gaat hebben voor SEO nu partijen die geen direct belang hebben bij betere zoekresultaten (zoals zoekmachines dat hebben) over data beschikken die voorheen alleen voor zoekmachines beschikbaar waren. Leidt dit tot gerichtere SEO en relevantere resultaten of werkt dit het tegenovergestelde juist in de hand?

Heini van Bergen
Senior Online Advertising Expert bij Beslist.nl

Heini van Bergen is als Senior Online Advertising Expert inhoudelijk verantwoordelijk voor de Online Advertising kanalen van Beslist.nl.

Categorie
Tags

8 Reacties

    eduardblacquiere

    Inderdaad een zeer interessante tool! Ik vind het ook knap dat een relatief kleine partij dit voor elkaar krijgt.

    “Een nieuwe dimensie” in SEO lijkt me te voorbarig, maar het is zeker de volgende stap in SEO analyse & tools.

    Ik ben benieuwd hoe de tool zich in de loop van de komende tijd ontwikkeld, maar ik zie veel potentie!


    7 oktober 2008 om 07:32
    Martijn

    Wat nu ook interessant is; het linkprofiel van al deze sites ligt voor iedereen voor het oprapen. Discussie is nu al dat seomoz zijn user-agent zou moeten vrijgeven, zodat hier middels robots.txt stappen tegen worden gekomen om juist te voorkomen dat het geindexeerd wordt door hun crawler.

    Je kunt je natuurlijk de vraag stellen wanneer je deze crawler blokt dit je transparantie ten goede komt.


    7 oktober 2008 om 08:58
    heini

    @Eduard Blacquière

    Nieuwe dimensie is misschien erg hoog gegrepen, maar dit is informatie waar de SEO wereld al lange tijd op aan het wachten is. Getuige ook alle individuele tools die inmiddels op de markt zijn en bijna allemaal uitgaan van de data die zoekmachines beschikbaar stellen.

    Vraag is natuurlijk wel wat de exacte waarde is van de resultaten die SEOMoz teruggeeft…

    @Martijn

    Ben me inmiddels ook al stuk aan het bijten op logfiles om User Agent te achterhalen, nog geen succes tot dusver. Zodra er meer over bekend is laat het weten.


    7 oktober 2008 om 10:06
    heini

    @Martijn

    Niks gevonden in logfiles. Rand Fishkin (SEOMoz) geeft via Twitter overigens wel aan dat er snel een mogelijkheid komt tot het blocken van hun spider:

    “randfish Sorry everyone – I replied to my wife’s Twitter 🙂 BTW – Got emails re: seomoz bot. We will have a way to block soon; just very busy @smx.”


    8 oktober 2008 om 06:30
    JefferyKaf

    Магазин интимных товаров. Работает 24 часа в сутки.

    Товары высокого качества по умеренным ценам


    21 juli 2017 om 04:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!