Kieskeurig.nl vernieuwd

8 oktober 2008, 12:37

{title}

Op zoek naar een nieuwe kinderfiets bezocht ik vandaag Kieskeurig.nl en die bleek geheel vernieuwd te zijn. Na een periode van intensief testen gaan de bezoekers van Kieskeurig.nl gedoseerd over naar de vernieuwde site. Deze week kun je dan ook nog zowel de oude als de nieuwe versie van de site aantreffen. Vanaf aanstaande vrijdag wordt alleen nog de nieuwe site getoond.

Nieuwsgierig wat er is veranderd?

De aangepaste site is rustiger, overzichtelijker, consistenter en logischer ten opzichte van de oude site, zo valt te lezen op Kieskeurig.nl. Enkele voorbeelden die genoemd worden:

  • Een verbeterde navigatie: met een uitklap-balk bovenin de site
  • ‘Plaats een review’ button: staat prominenter op de site. Consumentenervaringen behoort tot de belangrijkste onderdelen van het succes.
  • Aangepast zoekresultaat: producten kunnen geselecteerd worden op prijs en merk. Daarnaast is het resultaat na een zoekopdracht overzichtelijker.
  • Nieuwe overzichtspagina: naast de review, prijs en informatiepagina per product, is er nu ook een ‘overzichtspagina’. Alle informatie over het product in één oogopslag.
  • Meer printopties: op elke pagina staat nu een printknop. Zo heeft u altijd de product en prijsinformatie bij de hand

Geheel is zeker een visuele vooruitgang vind ik persoonlijk, maar merkte vandaag nog wel wat verbeterpuntjes op die hopelijk nog opgelost worden.

Performance mag beter

Ik kreeg een paar keer een ‘500: interne server error’ bij uitvoeren van zoekopdracht vanaf home en de performance liet vaak te wensen over, maar neem aan dat dat vrijdag opgelost is. De mouseover in de topnavigatie vind ik nogal onrustig, doordat precies tussen twee menu-items het menu weer dichtklapt en ‘t geheel een flipperkastgevoel geeft. Wat mij echter vooral tegenviel was de zoekfunctionaliteit. Na laden van de kinderfiets was lange tijd de melding ‘bezig met zoeken’ in beeld, maar werden er uiteindelijk 216 producten gevonden. Vervolgens kun je criteria opgeven ten aanzien van merk, prijsrange of beoordeling waarbij ‘on the fly’ direct het aantal gevonden producten wordt aangepast. Maakt het merk je niet uit, dan vraag ik mij dus af of ik alle merken moet aanvinken (12 stuks) of toch niet. Mis in dit geval een ‘select all’ functie bij de verschillende criteria.

Geavanceerd zoeken

Alleen miste ik wel in dit geval fundamentele productcriteria; jongens versus meisjesfiets, wielmaat etc. Heel wat online fietsboeren snappen dat dat belangrijke criteria zijn bij het zoeken naar een kinderfiets, maar kieskeurig nog niet. Als je echter uiteindelijk bij de details van de fiets uitkomt, staat daar een scala aan gegevens waaronder wel weer de wielmaat. Waar is toch de geavanceerde zoekfunctie gebleven?

Benieuwd wat jullie van de vernieuwde versie van Kieskeurig.nl vinden.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Sharkooon

    Hmm, ik weet niet of dit wel een verbetering is.. Een andere lettertype gebruiken en het ziet er al stukken beter uit. En er is veeel meer reclame te vinden, erg irritant.

    Volgensmij hebben ze niet echt getest.. Krijg vaak:

    Error 404: Pagina niet gevonden

    De door u opgevraagde pagina is niet gevonden.


    8 oktober 2008 om 13:57
    ssmeding

    Vreemd dat voor een uitklapmenu is gekozen, terwijl we de laatste tijd steeds minder van dit soort menu’s zien en de nadruk meer op intuïtieve, statische navigatievormen ligt. Het menu is ook nog eens erg traag, mede dankzij een refresh die soms wordt uitgevoerd bij het uitklappen. Het aantal links dat in de dropdown verschijnt is zó groot, dat ik deze liever op een vervolgpagina had willen zien, ook al levert dit een extra klik op.

    De voorpagina is door het grote lettertype in combinatie met het grote aantal categorieën totaal onwerkbaar geworden. Er moet veel te veel gescrolled worden. Door het uitgebreide menu is dit ook dubbel in feite.

    Ook is een ander zwak punt van Kieskeurig, namelijk de soms erg wazige categorie-indeling, niet verbeterd, wat een gemiste kans is. Probeer op Kieskeurig maar zonder te zoeken een overzicht op te vragen van niet-draadloze bureautelefoons. Juist in markten waar door nieuwe techologieën veel verschillende soorten producten beschikbaar zijn, mag je toch verwachten dat je deze productsubgroepen makkelijk van elkaar moet kunnen scheiden.

    Het werd absoluut tijd voor een redesign, maar volgens mij had dit voor een site als Kieskeurig veel beter gekund. De indeling en vormgeving van de site is niet zo ‘slim’ als je van een trendsetter als Kieskeurig zou verwachten.


    8 oktober 2008 om 17:14
    Sebastiaan

    Het unieke oldschool design in losgelaten en in de plaats daarvoor is een Web 2.0 skin gekozen. Je hebt nu een 24-inch scherm op portait modus nodig om een pagina te kunnen overzien. Jammer. Hiermee plaatsen ze zichzelf in het rijtje overige vergelijkers. De enige toegevoegde waarde is nu nog hun content team en het feit dat bezoekers denken met Frits Bom van doen te hebben.


    8 oktober 2008 om 18:01
    Frits Bom

    Ik vind het zeker een verbetering, maar blijf de fonts te klein vinden. Wat een gepriegel. Daarnaast is het jammer dat als je een 24″ scherm hebt je inderdaad een woestijn aan streepjes hebt…


    8 oktober 2008 om 19:00
    mgvandenbroek

    Persbericht Ilse Media:

    Kieskeurig.nl laat eigen site reviewen

    Culemborg, 9 oktober 2008 – Kieskeurig.nl is in een nieuw jasje gestoken. Door verbeterde navigatie kan de bezoeker gemakkelijker producten vinden en er is meer ruimte voor advertenties. De veranderingen zijn gedaan na een intensieve pilot waarin medewerkers, gebruikers en klanten hun mening over de nieuwe lay-out konden geven. Deze feedback heeft mede de nieuwe website vorm gegeven.

    Het vernieuwde Kieskeurig.nl begeleidt bezoekers van de website intensiever in hun zoek- en keuzeproces. “De website heeft een meer volwassen en rustigere uitstraling gekregen. Een overzichtelijkere structuur zorgt ervoor dat consumenten nu nog beter producten, prijzen en webwinkels kunnen zoeken, vergelijken en kiezen”, stelt Minouk Fieggen-Verkerke, Hoofd Marketing bij Kieskeurig. De website heeft flink wat veranderingen in de lay-out ondergaan waaronder:

    – Verbeterde navigatie: een navigatiebalk bovenaan de pagina helpt bezoekers gemakkelijker hun weg te vinden op de website. Een prominent geplaatste zoekbalk vereenvoudigt het vinden van producten, reviews, prijzen en webwinkels.

    – Aangepast zoekresultaat: op de homepage worden nog maar tien productgroepen prominent gepresenteerd. Nadat de bezoeker een groep gekozen heeft, wordt duidelijker aangegeven hoe een product geselecteerd kan worden op prijs en merk. Het resultaat dat de gebruiker krijgt na een zoekopdracht is overzichtelijker. Daarnaast zijn producten vanaf nu direct met elkaar te vergelijken.

    – Nieuwe overzichtpagina: ieder product heeft – naast de bestaande reviews, prijsinformatie en specificatiepagina per product – nu ook een ‘overzichtpagina’.

    – Printopties: doordat er printknoppen op iedere pagina geplaatst zijn, is het afdrukken van zoekresultaten vereenvoudigd. Er is daarnaast nu de mogelijkheid voor adverteerders en webwinkels om een ‘printpositie’ te kopen. De advertentie wordt bij een printopdracht automatisch meegedrukt.

    – Een review-button: door prominente knoppen is het voor bezoekers gelijk duidelijk waar een productreview achtergelaten kan worden of een winkelbeoordeling te vinden is.

    Een belangrijk element op de vernieuwde website is de rechtstreekse navigatie naar de pagina waar consumenten hun productreviews achterlaten. Uit de groei van de hoeveelheid productbesprekingen blijkt dat Nederlanders er behoefte aan hebben om hun mening te laten gelden. “Een belangrijke pijler van het succes van Kieskeurig zijn de product reviews waarin bezoekers zelf vertellen over hun ervaringen met een product of webwinkel”, zegt Fieggen-Verkerke.

    Uit een recent gebruikersonderzoek van Kieskeurig blijkt dat door aanpassingen te doen in de vormgeving en structuur van de site, internetgebruikers beter hun weg vinden. “ Wij hebben deze feedback ter harte genomen. Want naast de betrokken webwinkeliers zijn het ook de gebruikers die het succes van de site bepalen.”


    9 oktober 2008 om 11:02
    John

    Vind de redesign van KK duidelijk een verbetering maar heb wel het idee dat de menu structuur waarin je je categorie kiest wel erg snel verschijnt/ verdwijnt: erg onrustig. (Mac osX misschien alleen?)

    Btw: Over redesigns gesproken iemand al http://www.detelefoongids.nl gezien?

    mijn conclusies:

    – homepage is duidelijk een verbetering, hadden alleen wel betere vertaler mogen inhuren nu ze ook een Engelse variant hebben (Tekstlinks titel: Acties –> Actions. Promotions was denk ik beter.

    Vacation deals –> travel of holiday deals was ook beter denk ik.) Maar dat zijn details.

    – resultatenlijst, zowel kpn als bedrijvengids komt wat rommelig over en erg onrustig met die meespringende menubalk bij hover over.

    Resultaten in Bedrijvengids nog steeds in de regio terwijl je toch echt zoekt in een specifieke plaats. En dan wel twee opties geven om echt alleen in die plaats te zoeken. Een checkbox en een link tussen zoekbalk en half banners.

    – kaart functie, goed en ook sterk verbeterd. Zelfde engine als Gouden Gids?

    Al met al best een verbetering al is de vraag natuurlijk hoe lang bedrijven als Telefoongids en Gouden gids het aankunnen tegen Google


    9 oktober 2008 om 17:55
    Ivo Bosma

    De site is zeker verbeterd, maar er zijn (zoals hierboven ook al benoemd) nog wel een aantal verbeteringen mogelijk. Wat mij bv stoort is dat ik bij de tab ‘specificaties’ niet alle subgroepen in één keer kan uitklappen, maar dit afzonderlijk moet doen.

    @John: je observatie mbt resultaten in de bedrijvengids is mij ook een doorn in het oog. Er staat wel een checkboxje onder, maar ik vraag me of of dit bij elke gebruiker opvalt. Inside out denken?


    10 oktober 2008 om 07:42
    John

    Inderdaad insite out denken! Kan toch zeker anders. Bijvoorbeeld: eerst zoeken in die gevraagde plaats en bij geen resultaat zoekgebied vergroten. Maar dat werkt waarschijnlijk voor de adverteerders niet zo prettig in eerste instantie. De zijn gewend in een straal gevonden te worden (=zoals het boek werkt). Helaas werkt internet net even anders dan print.

    Maar tzt willen de adverteerders ook qualitatieve leads ipv toevalstreffers lijkt mij, maar daar komen de trad. bedrijven zoals Telefoongids hopelijk nog wel achter.

    Maar, al met al best een aardige update!


    10 oktober 2008 om 11:18
    Luuk

    Ik vind de site absoluut geen verbetering. De grootste ergernis betreft voor mij nog wel het feit dat ik geen reviews meer kan zien. Voor mij voorheen verreweg de belangrijkste reden om kieskeurig.nl zeer regelmatig te raadplegen. Zelfs als er staat dat er 27 reviews voor een bepaald artikel staan, en ik druk op de knop “toon reviews”, komt er helemaal niets.


    25 november 2008 om 09:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!