Nederlandse consument gebruikt sociale media om organisaties te bereiken
Bijna tweederde van de Nederlandse consumenten zoekt contact met een organisatie via sociale media. Hiermee loopt Nederland voorop in vergelijking met consumenten uit andere West-Europese landen. Dit blijkt uit onafhankelijk Europees onderzoek in opdracht van Avanade (n=541).
Consumenten gebruiken steeds vaker sociale media om in contact te komen met organisaties. LinkedIn wordt met 37 procent het meeste gebruikt, gevolgd door chat, blogs en instant messaging. Organisaties zijn vaak nog huiverig om sociale mediatechnologieën te integreren in de bedrijfscommunicatie. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- Hoger management ziet de mogelijkheden van sociale media niet in
- Ze hebben twijfels over de veiligheid
- Ze zien de voordelen niet
Slechts een kleine groep organisaties heeft sociale media in de bedrijfscommunicatie opgenomen.
Bedrijven die sociale media geïntegreerd hebben in hun CRM-beleid, of dit willen doen, geven hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is het doel om klantenservice te verbeteren. Ook willen organisaties sociale media inzetten om hun klantrelaties te versterken en zo de loyaliteit van klanten te vergroten.
Ondervraagde bedrijven die sociale media al inzetten, zien verschillende voordelen. Zo geeft ruim 80 procent aan dat sociale media een positieve invloed heeft op de personeelswerving bij hun organisatie. Ook geeft 75 procent aan dat de samenwerking tussen afdelingen verbeterd is en dat de besluitvorming van managementvraagstukken sneller verloopt door het gebruik aan sociale mediatechnologieën.
Andere voordelen zijn:
- Verbeterde reputatie/concurrentiepositie
- Focus op toekomstperspectief
- Verbeterde klantfeedback
Verwacht wordt dat het gebruik van sociale mediatechnologieën binnen organisaties alleen maar zal toenemen. Doordat nieuwe generaties medewerkers steeds beter bekend zijn met sociale media, zal de drempel lager worden om het ook op zakelijk niveau toe te passen.