Onder het motto: MyRecruiter weet wat er speelt op er werkvloer heeft men drie interactieve (wannabe) viral filmpjes gemaakt die inspelen op drie thema’s: seks op de werkvloer, stress op de werkvloer en drank op de werkvloer. De gekozen thematiek past in de 3G’s van viral marketing (grof, geil of gewelddadig), maar of ze succes zullen hebben weet ik niet. Een korte analyse van de campagne.
Het eerste wat me opvalt is dat van de eigenlijke site van Myrecruiter geen enkele link te vinden is naar de campagne. Het enige wat er wel duidelijk is, is dat de campagne is gemaakt in het verlengde van de corporate pay off: MyRecruiter.nl weet wat er speelt op de werkvloer en is het carrièrenetwerk voor jonge hoogopgeleide professionals.
De filmpjes zijn op zich leuk ingestoken en hebben een interactieve component. Zo noemt de partner in het ‘seks’ filmpje de naam die je ingeeft waardoor de ander schrikt (want dat ben je niet). In het drank filmpje zit een blaastest, helaas heb ik geen microfoon aan mijn computer dus kan ik die niet doen. Vervolgens gaan de ‘testers’ zeer verveeld zitten te kijken, wat dus wel echt aangeeft dat er gemeten wordt of je iets doet, net als bij de Mentos kisscam. Het stress filmpje heeft geen interactieve component erin zitten.
Wat mij meteen opviel is dat de muziek die gemonteerd is onder het seks filmpje dezelfde is als in de Rhinofly viral van jaren geleden. Aangezien dit toch de bekendste recruitment viral van Nederland nog steeds is, had ik daar zelf niet voor gekozen. Verder is hij wel aardig gemonteerd, hoewel hij iets korter had gemogen. De ‘tip’ is dat 10% hun partner ontmoet heeft op de werkvloer, maar 60% van de managers wel eens seks heeft gehad met een collega. Of hiermee impliciet gezegd wordt dat je manager moet worden weet ik niet.
De uitvoering van de campagne had in mijn optiek beter gekund. Er is nog niets van op youtube te vinden en de fimpjes hebben geen embed codes. Je kan ze doorsturen naar vrienden, maar waarom zou ik dat doen. Want in alle eerlijkheid: ze zijn niet grappig. Ze voldoen dus wel aan de 3G’s (grof, geil, gewelddadig), maar vergeten de altijd belangrijke ‘overall’ G: grappig. Ook kom ik na de viral meteen op een algemene site (met een ‘viral’ code zodat ze het rendement kunnen meten) waar ik me kan inschrijven. Ik zie geen enkel verschil tussen het bekeken filmpje en de site waarop ik terecht kom, het is gewoon de standaard inschrijfsite van myrecruiter, alleen zonder het (irritante) beginfimpje dat automatisch afspeelt.
Conclusies:
+ Interactiviteit in de filmpjes;
+ Inspelen op thema’s op de werkvloer;
+ Thema’s als drank en seks spreken aan;
+ De feitjes en wetenswaardigheden zijn erg leuk;
- Vanuit de gewone site is er niets te vinden over de campagne;
- Het virale element wordt ernstig beperkt door de onmogelijkheid de filmpjes te embedden;
- De filmpjes zijn niet grappig en daardoor mis je de incentive om ze door te sturen;
- Er is geen goede opvolging, na de commercial kom je gewoon op de standaard inschrijfsite;
- Er zitten geen tips is, maar feiten die tips genoemd worden. Leuke feitjes, dat weer wel.