Eerste papieren Check op de deurmat

13 oktober 2008, 06:16

{title}

‘Een magazine van papier? Je doet nu toch wat met internet?’ Zo begint Eelko Wester het hoofdredactioneel van het eerste nummer van Check, een papieren samenraapsel van content van vier verschillende vergelijkingssites: HetBesteProduct.nl, Independer.nl, Vergelijk.nl en Zoover.nl (zie ook: ‘Vergelijkingssites introduceren Check magazine (papier)’).

Die papieren editie, die eigenlijk pas in november zou uitkomen, viel ergens vorige week op de deurmat van het Nederlandse hoofdkantoor van Marketingfacts in Arnhem. Het ziet er aardig uit, de Check, maar niet meer dan dat. Veel geld is zo op het eerste gezicht niet gepompt in layout en design; het zal de makers om de inhoud gaan. Hieronder een korte overview van de eerste Check, best een uniek product wat mij betreft. ‘Interessante trend in een interessante tijd: internetpartijen die iets met papier gaan doen,’ schreef ik in augustus.

In deze eerste Check barst het natuurlijk van de vergelijkingsonderzoeken en ook van de advertenties, trouwens. Commercieel ziet het er goed uit, maar print is duur. In deze eerste Check vind je onder anderen de volgende verhalen:

  • GSM en Smartphone onderzoek: beste gsm’s en smartphones op een rij
  • De beste ziekenhuizen (samenwerking met MediQuest, slim gedaan)
  • Luchthavens (klein)
  • Koffiemachines
  • Het grote vakantieonderzoek (door Zoover, natuurlijk)
  • Bridgecamera’s (crossover tussen compact en DSLR)
  • Laptoptest

En redactioneel, tussen de advertentiepagina’s (prima gedaan, natuurlijk) door, ook nog een paar interviews (Annemarie van Gaal) en columns. Ik ben benieuwd wat mensen die het blad ook hebben gezien en in handen hebben gehad ervan vinden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Frits Bom

    Ik heb em gezien en voor een deel gelezen. Het aantal advertenties vond ik wel meevallen vergeleken met andere bladen die ik lees zoals de waterkampioen. De artikelen zijn van goed niveau. Vooral het artikel over koffie is leuk.


    13 oktober 2008 om 08:13
    Barry

    Vooral leuk is het artikel op pagina 30: “Hogere spaarrente snel verdiend”. Hierin wordt beschreven hoe je je geld bij Icesave onder kunt brengen. Overigens worden de voorwaarden wel duidelijk vermeld (o.a. dat je je geld moet halen in IJsland mocht het fout gaan)…


    13 oktober 2008 om 09:48
    Tim de Vrind

    De opmaak layout is idd niet heel spannend maar wel prima leesbaar. Redactioneel heb ik wel slechtere verhalen gezien/gelezen. Vond het stuk over online fietsen bestellen wel aardig. Ook het stuk over de luchthavens was prima. Alleen jammer dat niet alle nederlandse vlieghavens zijn meegenomen.

    Ik heb ‘m gekregen maar denk niet dat ik 2,45 eraan uit zou geven.


    13 oktober 2008 om 14:01
    mgvandenbroek

    AUW. Alweer gekilld:

    Consumentenmagazine Check voorlopig stopgezet

    Vergelijkingssites Zoover.nl en HetBesteProduct.nl werken aan doorstart van Check

    Arnhem, 29 mei 2009

    De vergelijkingssites Zoover.nl en HetBesteProduct.nl werken aan een doorstart van het consumentenmagazine Check. Ze verwachten in het najaar met nieuwe plannen naar buiten te komen. In de huidige vorm en de moeilijke markt is Check Magazine onvoldoende rendabel gebleken. Om die reden hebben de vergelijkingssites Independer.nl en Vergelijk.nl hun samenwerking opgezegd.

    “We vinden Check te goed en te waardevol om er nu helemaal mee te stoppen. Ook de reacties van lezers op de inhoud van het blad zijn zo positief, dat we er nog zeker toekomst in zien. Vandaar dat de uitgave van Check nu voorlopig wordt bevroren”, zegt hoofdredacteur Eelko Wester. “We geloven nog steeds in de combinatie van internet en papier. In de komende maanden gaan we de mogelijkheden om door te starten verder onderzoeken. We hebben al met diverse geïnteresseerde partijen gesproken.”

    De eerste uitgave van Check Magazine werd vorig jaar september op de markt gebracht. De derde en voorlopig laatste uitgave lag in maart van dit jaar in de winkels. Van elk nummer zijn meer dan 100.000 exemplaren gedrukt. De magazines zijn verkocht in de winkel, verspreid via online retailers en meegestuurd met magazines van HUB uit Haarlem, de uitgever van Check.

    Check heeft een kleine vijfhonderd abonnees. “We zijn blij met hun steun. Zij kunnen erop rekenen dat we het met hen netjes gaan oplossen”, zegt Eelko Wester.


    29 mei 2009 om 08:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!