ReclameReview: ikkan

15 oktober 2008, 07:32

Met de campagne ikkan wil het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de arbeidsparticipatie verhogen.

Credits:

Bureau: They/BKB

D.O.P.: Ruzbeh Babol

Klant: Marlies de Roon, Ellen Vloedbeld

Producer: Kiki Meijer

RTV: Pirke Bergsma

Regie: Ismael & Matthijs

Productie: Pinkrabbit

Online: Bright Alley

Postproductie: De Grot

Muziek: Monc Music

Geluid: Rec Sound

Doelstelling:

Arbeidsparticipatie helpen te verhogen.

De uitwerking:

Iedereen kan iets dat nuttig is op de arbeidsmarkt. Iets waar je vaak zelf geen oog voor hebt. Je kan meer dan je denkt. Het zijn juist die dingen, waar je niet bij stilstaat, die je kunnen helpen een nieuwe weg in te slaan. Als je dat inziet, kan je meer uit jezelf halen en potentiële werkgevers beter vertellen wat ze aan je hebben. De vier verschillende commercials sluiten aan op de abri’s waarop ook de nadruk wordt gelegd op positieve eigenschappen, zoals ‘ikkan meer dan je denkt’ en ‘weet je wat ikkan?’.

Het oordeel:

Fluit me gerust terug als ik een te grote optimist ben, maar ik vind dit dus echt een goede overheidscampagne. Maar misschien komt dat dan ook wel weer omdat ik juist graag de zaken positief bekijk. Ook als het gaat om arbeidsparticipatie. In deze commercial wordt namelijk perfect de nadruk gelegd op wat mensen wel kunnen, in plaats van op hun tekortkomingen. Niemand is perfect, maar iedereen is wel ergens goed in. Dat spreekt uit alle onderdelen van deze campagne. Hopelijk zorgt dit voor wat meer zelfvertrouwen bij mensen die nooit stilstaan bij hun eigen potentie op de arbeidsmarkt. Daarnaast worden werkgevers ook wakker geschud om eens verder te kijken dan een cv of werkervaring. Natuurlijk verwacht ik niet dat we nu direct allemaal ondergekwalificeerde mensen op sleutelposities binnen bedrijven zullen krijgen dankzij deze campagne, maar de boodschap en de manier waarop die gecommuniceerd wordt, spreekt me zeker aan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Hardcopy

    Inderdaad, Els! Die had ik nog niet gezien. Wel erg toevallig dit. Net als de X van Eiffel en XS4All. 😉


    15 oktober 2008 om 08:42
    Unibet poker

    Ik dacht inderdaad ook meteen aan Ikki..

    De Ikkan campagne vind ik persoonlijk wel een mooie.


    15 oktober 2008 om 12:08
    Victor

    Ikki heeft net iets mooiere mooiere kleuren gebruikt, ik vond die ikkan abri’s echt spuuglelijk.


    16 oktober 2008 om 06:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!