Anders dan anders: Het weekend van het Varken

16 oktober 2008, 05:15

{title}Soms hoor je een reclame op de radio, waarvan je denkt “Heb ik dat nou echt goed gehoord”? Dat had ik met de radioreclame van de Stichting Varkens in Zicht die ik op Sky Radio hoorde. Op zaterdag 18 en zondag 19 oktober organiseert de Stichting Varkens in Zicht het Weekend van het Varken. Tijdens dit weekend openen verschillende varkenshouders de deuren van hun stal voor iedereen die eens een kijkje wil nemen op een varkensbedrijf. Ze hebben zelfs een heuse website opgetuigd: StapInDeStal.nl. Op de site staat een leuke fotowedstrijd vermeld: Wie heeft de állergrappigste varkensneus van Nederland?

Zoek een ruit op en ga er tegen aan staan. Vraag iemand om er een foto van te maken en wie weet win je leuke prijzen. Inspiratie kun je op doen op de rubriek Kiek een varken.

De agrosector is één van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse economie. De varkenshouderij speelt hierin een aanzienlijke rol en dat is eigenlijk altijd zo geweest. Miljoenen varkens vinden anno 2007 onderdak in duizenden stallen verspreid over Nederland. Maar gek genoeg weten de meeste mensen erg weinig over deze vorm van intensieve varkenshouderij en alles wat erbij komt kijken. Stichting Varkens in Zicht wil de varkenssector toegankelijker en inzichtelijker maken. Dat gebeurt via ‘zichtstallen’, waar je van heel dichtbij met eigen ogen kunt zien en ervaren hoe de varkens leven.

Wat met name knap is aan deze campagne is de inzet van regionale berichtgeving. Op veel landbouwsites kom je de aankondiging van dit weekend tegen, maar dan bijna altijd met een regionale insteek.

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

2 Reacties

    rjmvandiepen

    Ik pleit al jaren voor meer contact tussen consumenten en agrariers. In de stad denken mensen dat melk uit een pak komt. Niets is natuurlijk minder waar. In de media wordt de landbouwsector niet altijd even positief belicht. Dit pikken consumenten blijkbaar wel op. Er zijn natuurlijk ook partijen (die ik natuurlijk niet ga noemen) die ageren tegen de leefomstandigheden van dieren. Neem maar van mij aan (als ex-agrarier) dat agrariers het allerbeste voor hebben met hun dieren. Er wordt de afgelopen tijd veel geinvesteerd in nieuwe stallen waardoor de dieren nog beter functioneren.

    Momenteel heb ik nog steeds een geweldig projectplan in de kast liggen. Dit project gaat in op het inrichten van een weblog voor agrariers. In deze weblog schrijven agrariers wat hen bezig houdt en waar zij mee bezig zijn. Dit kan het draagvlak voor het behouden van agrariers in NL stimuleren. Lezers of bloggers die interesse hebben in dit projectplan en dit willen uitwerken kunnen mij natuurlijk benaderen.


    16 oktober 2008 om 09:00
    Rein Bijlsma

    Robert, ik ben ICT-docent op een Agrarische School in Barneveld ( of all places ) en wij onderzoeken de mogelijkheden om onze leerlingen op afstand te volgen tijdens stage-perioden. Daarbij denk ik ook aan het bijhouden van een weblog in een ELO-omgeving, zeker daar een groot deel van onze leerlingen tijdens stage steeds meer in het buitenland verblijft ( Scandinavië, Oostenrijk ). Wij hebben daar inmiddels wat ervaring mee opgedaan. De ervaring leert dat agrariërs wel computer-minded zijn, maar alleen als dezxe bijvoorbeeld is aangesloten op de melkrobot of een beeld geeft van de stal. Internet als sociaal medium wordt nog erg weinig gebruikt en ook niet als zodanig gewaardeerd.

    Misschien wil je eens contact met mij opnemen vanaf 20 oktober? r.w.bijlsma@groenhorstcollege.nl, 0342-455500


    17 oktober 2008 om 06:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!