Onderzoek Frankfurter Buchmesse 2008: Digitalisering in boekenland

16 oktober 2008, 05:57

{title}Online boekverkoop, dat is de belangrijkste ontwikkeling in boekenland in de afgelopen 60 jaar. Geen verrassing, natuurlijk. Maar uit het onderzoek dat de organisatie van de Frankfurter Buchmesse onder 1000 professionals hield, komen meer interessante resultaten naar voren. De focus van het onderzoek (’How will digitisation shape the future of publishing?’) lag op de digitalisering van het boeken- en uitgeefvak (via: ).

Over zestig jaar zullen er volgens de ondervraagden geen boekwinkels meer zijn, China zal een leading role nemen in de digitalisatie van boeken, 21 procent verwacht dat literair agenten zullen verdwijnen, 14 procent schat in dat redacteuren in de toekomst niet meer zullen bestaan. Verder denken de respondenten dat in 2018 e-content een grotere omzet draait dan hardcopy boeken. En zo… blijft het onderzoeksresultaten doorregenen.

Interessante (maar ook redelijk voor de hand liggende) uitkomst is, dat niet de branche, maar consumenten en bedrijven als Google en Amazon volgens de respondenten de uitgeefwereld richting digitalisering duwen. Over e-readers, uit het onderzoek: ‘As the much-hyped e-readers hit the stores, and digitisation continues to revolutionise all aspects of the book trade, this year over 70 per cent of respondents revealed that they feel ready for the digital challenge. The survey also reveals that current opinion is divided on the future of the e-books and digital content versus the printed word. 40 per cent of respondents expect e-content to overtake traditional book sales as early as 2018 – whereas a third predict that this will never happen.’

Commentaar op het onderzoek van Juergen Boos, directeur van de Frankfurter Buchmesse: ‘[…] This year the results offer a fascinating insight into how digitisation – identified in 2007 as publishing’s major challenge – might shape all aspects of the book trade in years to come. The results are thought-provoking: such as China’s predicted dominance in the digital sector in coming years, the recognised need for new co-operations with other industries, and the expectation that despite technological developments, the printed book will still be around in years to come. The 2008 Frankfurt Book Fair aims once again to ensure that the industry is well-equipped for these developments with a range of seminars and events focusing on the digital future.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Remco de Vries

    Ik zie het allemaal niet met zo een snelheid gebeuren. Het blijft toch lekker om iets in de hand te hebben, iets om op een zondagmiddag op terug te vallen. Hetzelfde geldt voor boekenwinkels, mensen houden van ‘snuffelen’, dat voelt op internet toch anders.

    Het gevoel van een boek, en op die fiets ook de winkel.


    16 oktober 2008 om 06:42
    Bas van de Pol

    Beste Remco,

    Enigszins mee eens! Grootste gedeelte van de (fanatieke) Nederlandse lezer blijft een ietwat oudere doelgroep (zie oude krantartikels; jeugd leest minder enz. enz.). Vanzelfsprekend zijn zij niet opgegroeid met een snelle verandering en vernieuwing van techniek. Daardoor wellicht weinig innovators binnen deze doelgroep. Acceptatie van E-paper is in deze groep daarom ook vrij laag denk ik. Tenzij een jongere groep wordt geactiveerd om zijn/haar boek op E-paper te lezen. Ik kan er echter niet inkomen dat dit lekker leest. Het gevoel en de geur is weg… E-paper komt wellicht in b to b beter tot zijn recht.


    16 oktober 2008 om 07:19
    Bas van de Pol

    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de online E-paper verkoop B to C loopt bij bijvoorbeeld een Selexyz/BGN. Igor Verhoeven zou dit moeten weten…


    16 oktober 2008 om 07:22
    Remco de Vries

    Ik werk voor een multimedia bedrijf, welke is groot geworden met de productie van ledenlijsten, handboeken, periodieken en nieuwsbrieven. Allemaal compleet gericht op branche- en beroepsorganisaties, B2B dus. Het gaat hier dan om duizenden stuks tegelijk.

    Elk jaar is er nog steeds een groei in omzet, als het gaat om de verkoop van deze producten. veel gehoorde meldingen van klanten zijn: “lekker om toch nog iets in de hand te hebben” en “Een boek als naslagwerk werkt voor ons veel lekkerder als een internetbrowser”.

    Ook al leggen wij nu steeds meer de focus op internet (SEO, websites, nieuwsbrieven etc), zien wij nog geen enkel spoor van digitalisering als het gaat om gedrukt lees/naslag werk.

    Dit kan aan de markt liggen natuurlijk.


    16 oktober 2008 om 07:31
    Bas van de Pol

    Ja wellicht ligt ’t aan de branche die je bedient. Ik dacht bijvoorbeeld aan juristen en artsen…


    16 oktober 2008 om 07:40
    Remco de Vries

    Mijn bericht aanpassen werkt niet, om een of andere reden. Dus dan maar zo.

    Met websites, bedoel ik een digitale versie van bijvoorbeeld ledenlijsten. Wat we dan zien is dat klanten naast de website, ook nog steeds het fysieke drukwerk willen hebben.

    Wij bedienen ook brancheorganisaties voor juristen en artsen.

    Ik zat meer te denken aan de B 2 C markten, daar kan ik me een verschuiving voorstellen. Mits de juiste doelgroep.


    16 oktober 2008 om 07:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!