Vlakt groei affiliatemarketing af?

24 oktober 2008, 12:16

Gisteren bracht affiliate marketing bedrijf Tradedoubler de cijfers van het derde kwartaal naar buiten. Tradedoubler berichtte dat het een groei van 4,1% had doorgemaakt ten opzichte van het 3e kwartaal vorig jaar. In de eerste twee kwartalen van dit jaar rapporteerde Tradedoubler nog een groei van respectievelijk 89,4% en 69,1%. Is de groei uit de affiliate markt?

In het rapport geeft Tradedoubler aan dat haar belangrijkste klanten zich bevinden in travel, consumenten elektronica, retail en finance. Dit zijn allemaal branches waarin consumenten minder uit gaan geven bij lagere economische groei. Echter, Tradedoubler denkt ook dat de consumenten hun uitgaven beter gaan afwegen en wellicht meer via internet gaan kopen omdat dat vaak voordeliger is.

Daarnaast zijn er steeds meer adverteerders die hun offline campagnes meer en meer gaan vervangen (of uitbreiden) met online campagnes. Daarnaast krijgen adverteerders bij affiliate marketing meer waar (meetbaar in ieder geval) voor hun geld dan bijvoorbeeld CPM campagnes. Kortom, Tradedoubler ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

Hoewel de groeicijfers van het 3e kwartaal wat afvlakken zijn de cijfers van het hele jaar trouwens nog erg goed. In totaal groeide de omzet van het Zweedse bedrijf tot nu toe (de eerste drie kwartalen van 2008) met 47,5% tot 2.642,5 miljoen Zweedse kronen (omgerekend ruim 266 miljoen Euro).

Eerder rapporteerde M4N in 2007 een groei van 220% te hebben gemaakt, Daisycon groeide in dat jaar ook met 194%. Het pan-Europese Tradedoubler groeide in 2007 overigens met 53%, een groei in dit jaar van 47,5% is natuurlijk nog steeds een sterke groei! Hoe denken jullie dat de affiliate markt zich gaat bewegen?

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

41 Reacties

    Paul Schoenmakers

    Ben benieuwd wat Q4 gaat doen….


    24 oktober 2008 om 13:07
    Ilya Houben

    Die cijfers…..ik weet niet wat ik ervan moet denken, lijkt vooral op een manier om positief in het nieuws te komen…lekker strooien…(geldt vooral voor alle voorgaande keren)….

    Ik ben vooral benieuwd wat heel 2009 gaat doen in nl…


    24 oktober 2008 om 16:21
    Barry

    @Ilya: wat bedoel je hiermee? Dat ik aan het strooien ben met cijfers / de affiliate marketing partijen met groeicijfers aan het gooien zijn om goed in het nieuws te komen? Tradedoubler is in ieder geval niet zomaar met cijfers aan het gooien, zij zijn een beursgenoteerd bedrijf en moeten wel cijfers openbaren….


    24 oktober 2008 om 16:38
    Catharina

    Het kan ook zijn dat de affiliate netwerken meer concurrentie krijgen. Ben wel benieuwd naar cijfers van TradeTracker bijvoorbeeld.


    24 oktober 2008 om 19:32
    Rob Demmers

    Ik merk weinig van een krimpende markt. Als Tradedoubler nu al last heeft van een mogelijke aankomende recessie, wat ik betwijfel omdat de effecten daarvan eerder in Q4 dan Q3 merkbaar zullen zijn, dan zou dat ook voor andere bureaus moeten gelden. Als het gaat om SEM en een aantal andere kanalen binnen online marketing, verwacht ik eerder nog een groei de komende tijd. Dit zal dan wel ten koste gaan van andere marketingbudgetten zoal offline campagnes. Juist als er minder geïnvesteerd kan worden kies je voor kanalen waar je ROI goed te meten is.

    Het enige probleem is wel dat er bij bedrijven minder investeringsruimte is als banken minder snel leningen willen verstrekken. Maar investeringen in online marketing zijn financieel wel te overzien, zeker als er geschoven gaat worden met budgetten.


    25 oktober 2008 om 06:18
    jkivit

    Volgens mij zie jij precies in de boeken hoe het met de affiliate markt gaat Barry. Licht eens een tipje van de sluier op zou ik zeggen 🙂


    25 oktober 2008 om 12:40
    Internomie

    Volgens ons onderzoek heeft affiliate marketing alleen zin om een lijst met klanten op te bouwen in een nichemarkt. Dat er commissie mee te verdienen valt is een bijzaak. Deze lijst is vervolgens te gebruiken om je eigen producten onder de aandacht te brengen. Affiliate marketing is eigenlijk fabrieksmedewerker zijn, je werkt veel en hard maar iemand anders verdient een berg geld aan je.


    26 oktober 2008 om 06:44
    Catharina

    @Internomie:

    Ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek. Staat dat ook ergens online?


    26 oktober 2008 om 07:42
    Rob Demmers

    @ Internomie: kom eerst eens met feiten uit dat onderzoek.

    In de UK zijn er affiliates met 30 miljoen omzet en zijn groter dan de adverteerders voor wie ze werken.


    26 oktober 2008 om 09:05
    Stijn Kruijssen

    @ Internomie: Ik ben ook heel erg benieuwd naar jullie “onderzoek”. Hoe bouw je uberhaupt een lijst met klanten op als je als affiliate actief bent voor adverteerders?

    “Commissie is bijzaak” is natuurlijk helemaal een rare uitspraak. Ook in Nederland zijn er genoeg bedrijven die volledig draaien op omzet uit affiliate marketing. Het mooie is aan Aff. Marketing is juist dat zowel adverteerders als affiliates (en vaak ook de affiliatenetwerken) er beter van worden. De commissies worden ook steeds beter / realistischer dus ik denk dat je fabrieksmedewerker voorbeeld een beetje krom is.


    26 oktober 2008 om 12:14
    Internomie

    Naar aanleiding van jullie reacties,

    Het vervelende is dat het onderzoek waar wij nu 1,5 jaar mee bezig zijn ertoe heeft geleid dat wij affiliate marketing hebben afgeschreven om serieus op de lange termijn een solide inkomstenbron via internet te genereren. Het onderzoek heeft zich verplaatst naar Internet Marketing, Zoekmachine Optimalisatie (organische) en infromatieproducten genereren en verkopen.

    (Bijvoorbeeld ebooks) Onze mening (zonder daar iemand mee te willen beledigen) is dat je alleen serieus geld kan verdienen met een eigen product. Geen affiliate marketing, geen adsense, geen banners etcetera.

    In Amerika is affiliate marketing een grote hype gezweest maar de affiliates krijgen veel te weinig beloning zeker als je bekijkt wat de Lifetime Value of the Customer is.

    In Amerika den ze onderzoek naar een nichemarkt en als die interessant is gaan ze affiliate marketing doen voor een product in die nichemarkt. Eigenlijk is het doel van affiliate marketing onderzoek doen naar wat, hoeveel en hoe makkelijk iets verkoopt.

    Omdat wij het onderzoek pas afronden nadat we tevreden zijn met de resultaten is het nog niet bekend wanneer wij de resultaten zullen publiceren.


    26 oktober 2008 om 13:14
    Rob Demmers

    @ Internomie:

    De kracht van een affiliate is juist dat hij/zij zelf geen producten verkoopt en zich daarom volledig op online marketing kan richten.

    Zelf producten/diensten verkopen betekent hoge kosten voor een organisatie zoals voor je BackOffice (voorraad, logistiek, verzending, personeel). Het managen van dit alles gaat vaak ten koste van de slagvaardigheid en de dynamiek van een bedrijf als het gaat om online marketing.

    Mee eens dat als je kijkt naar Lifetime value dat de vergoedingen te laag zijn, zeker bij financiële producten.

    Maar als ik je opmerkingen lees, ben je een affiliate (geweest) en kies je er nu voor om zelf producten te gaan verkopen omdat je daar meer aan verdiend. Prima, maar dat is een hele andere discussie.


    26 oktober 2008 om 13:52
    Michael Rijken

    @ Internomie:

    Ik heb een zeer zwaar vermoeden dat jullie vooral bezig geweest zijn met clickbank produkten. Je geeft namelijk zelf aan dat jullie eigen ebooks gaan verkopen. Het gros van de produkten die clickbank verkocht worden is inderdaad om een lijst te vergaren en die constant te bestoken met nog meer infoprodukten.

    Jullie onderzoek zal vast en zeker te koop zijn in de vorm van een ebook. Je zal zien dat de markt in Nederland hier relatief klein voor is.


    26 oktober 2008 om 17:45
    Catharina

    @Internomie, zolang je niet met degelijke onderzoeksresultaten op de proppen komt, mijn eigen ervaringen anders uitwijzen en je website op zwart staat, kan ik je niet serieus nemen.


    27 oktober 2008 om 00:16
    Internomie

    Affiliate marketing optimalisatie deel1

    Affiliate marketing is gebaseerd op aanbevelingen van andere mensen voor een product.

    Potentiele klanten willen zich eerst informeren voordat ze iets kopen. Dus zullen ze nadat ze een product hebben gevonden

    eerst gaan zoeken naar concurrerende producten voordat ze tot aankopen overgaan. Als de potentiele koper dan uiteindelijk

    besluit om het product te kopen gebruikt de potentiele klant daarvoor niet meer de affiliate link. Dus ontvangt de promoter

    geen geld voor deze verkoop.

    De betere affiliate programma’s hebben een coockie systeem. Dit systeem plaatst een bestandje op de computer van de

    potentiele klant met de gegevens van de promoter. Indien het product uiteindelijk toch wordt verkocht zal de promotor toch

    geld krijgen. Niet alle browsers en pc’s accepteren deze bestandjes en het uitlezen lukt ook niet altijd.

    Antipromotie

    Een van de technieken om als affiliate te zorgen dat de klanten bij u het product aanschaffen is door antipromotie te doen.

    Als iemand overweegt om een product te kopen en in google zoekt staat er in uw beschrijving en of onderwerp “Koop product X

    niet!” vervolgens zal iedereen die de aankoop van dit product overweegt willen weten waarom u vind dat ze dit product niet

    moeten kopen. De rede kan heel simpel zijn, koop dit product niet bij iemand anders omdat ze bij u een extra gratis ebook

    krijgen als ze dit product kopen. U heeft de aandacht van de serieuze koper, u heeft meer kans dat u het product verkoopt

    omdat u er gratis iets extra’s bij geeft en het gratis ebook kunt u zelf naar de klant emailen waardoor u het email adres

    heeft van deze klant zodat u deze klant kan benaderen voor andere producten. Hiermee kunt u dus een lijst opbouwen wat

    bijzonder waardevol is!

    Lage commissies

    Een van de problemen met affiliate marketing is dat helemaal in het begin van affiliate marketing de commisies te laag waren.

    Hoeveel tijd en energie een promoter in een verkoop oest stoppen stond niet in verhouding tot hoeveel geld ervoor werd

    betaald. Daardoor waren de affiliate programma’s maar kort gebruik ook omdat er vervolgens teveel promoters van een product

    kwamen waardoor de concrrentie te groot werd.

    Welk affiliate programma

    Een van de belagrijkste keuzes als promoter is welk affiliate programma u gaat promoten. Een aantal tips om de kans op suces zo groot mogelijk te maken: Voordat een promoter aan de slag gaat met een affiliate programma Zal er marktonderzoek moeten worden gedaan. De simpele basis van marktonderzoek is om de naam van het product of het soort product in google te voeren en

    het aantal resultaten geeft een goed idee hoe competatief de markt is. Hoeveel inkomende links de pagina heeft die bovenaan staat is ook een goede indicatie. Viagra is als voorbeeld te nemen omdat dat een van de meest competatieve producten is op het internet. Hoeveel geld er wordt betaald voor het product en hoeveel geld er wordt betaald voor een verkoop.

    Wordt er voor vervolgaankopen door de nieuwe klant ook geld betaald aan de promoter?


    17 december 2008 om 03:05
    Internomie

    Affiliate marketing optimalisatie deel2

    Affiliate marketing kan zeker handig zijn om een nieuwe markt te onderzoeken.

    Indien u bijvoorbeeld overweegt om een ebook over zoekmachine optimalisatie te gaan verkopen kunt u promotie gaan doen voor

    een concurrent. Vervolgens kunt u kijken of dit product goed te verkopen is. Als dat zo is kunt u uw eigen ebook gaan

    schrijven over zoekmachine optimalisatie.

    Een lijst opbouwen

    Indien u zoals hierboven bij antipromotie een lijst opbouwt van klanten die het product van de concurrent hebben gekocht kunt

    u die lijst vervolgens gebruiken om u eigen ebook te verkopen. Op deze lijst staan alleen maar de serieuze kopers die in deze

    producten zijn geinteresseert dus is de kans erg groot dat u uw ebook zal verkopen.

    Internomie is van mening dat affiliate marketing nooit zal leiden tot een vast inkomen dat voldoende is om van te leven laat

    staan om echt goed van te kunnen leven. Daarom is internomie bezig om te onderzoeken wat wel werkt om een goed inkomen op te

    bouwen via het internet. Daar staat de naam internomie ook voor, profiteren van de internet economie. Eigenlijk simpelweg

    legaal geld verdienen online.

    Ons onderzoek leid in grote lijnen tot:

    Marktonderzoek

    Keyword onderzoek

    Informatie product maken

    Internet marketing

    Een website bouwen met gratis content

    Het product op de website promoten

    Zoekmachine optimalisatie

    Promotie

    Linkbuilding

    Klantenservice / afterservice

    Met vriendelijke groeten,

    Internomie

    zoekmachine optimalisatie


    17 december 2008 om 03:07
    fsqshgBW

    coach outlet coach purses for cheap coach outlet online sale online coach outlet store coach outlet sale clearance coach purses coach factory outlet sale coach bags for cheap coach outlet store coach handbag outlet coach outlet diaper bag


    26 augustus 2013 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!