Augmented reality op TotaalTV gids

3 november 2008, 15:09

Lezers van Totaal TV (televisiegids van Veronica Publishing) kunnen nu hun televisiegids verrijken met 3D-objecten of video’s. Zij houden de televisiegids voor de webcam van hun eigen computer. De afbeeldingen veranderen op het beeldscherm in video’s of worden zichtbaar in 3D. Augmented Reality voegt 3D-objecten en video’s toe aan live beelden. Lezers die bijvoorbeeld het artikel over Ilse DeLange voor hun webcam houden, zien op hun beeldscherm hun eigen artikel terug (als een spiegel als het ware). Er komt echter iets bij. In dit beeld verandert een afbeelding uit het artikel in een video van ‘the making of’ van het nieuwe album ‘Incredible’. Met deze innovatie claimt TouchingMedia een wereldprimeur (voor televisiegidsen).

De Augmented Reality ervaring is beschikbaar op iedere Windows-computer met webcam. De benodigde software kan op www.beyondreality.nl gratis gedownload worden. Naast Touching Media werken onder andere Veronica Publishing, Universal Music, Disney, Comedy Channel, National Geographic, Microsoft en metaio mee aan dit project.

Augmented reality blijft natuurlijk indrukwekkend maar staat zeker niet los van alle andere ontwikkelingen. Wat nu augmented reality is op papier, is dat straks net zo gemakkelijk op onze fotocamera, videobril en op termijn zelfs contactlens. Straks kunnen we bij alles wat we zien automatisch een demonstratie krijgen. Rijdt er een auto langs? De autofabrikant zorgt voor een flitsende gepersonaliseerde animatie op onze fotocamera (mobiel of elke ander apparaat wat een lens in zit). Zien we iemand op straat? We zien allerlei flimpjes van deze persoon in aktie. In het echt (als reflectie van het werkelijke verleden, gewoon filmpjes dus) of als animatie. Zien we een dier? Dan krijgen we direct een documentaires voorgeschoteld. Zien we een stuk gereedschap dan krijgen we direct een animatie hoe dit te gebruiken.

En als we het nog niet meteen snappen, dan vragen we het gewoon. Zo kunnen merken en consument een dialoog aangaan met het product als gespreksonderwerp. In dit geval gaat de TotaalTV de dialoog aan met de consument over het tijdschrift, maar kan een derde, namelijk Ilse de Lange, zich zo in het gesprek mengen. Zo gaat de virtuele wereld steeds een beetje meer lijken op de gewone wereld. En daarmee wordt het ook veel begrijpelijker. Leuker, waarschijnlijk.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Karel Geenen

    Klinkt allemaal erg interessant Erwin! Wel vraag ik me af of dat mensen ook daadwerkelijk naar de pc lopen. En als ze dat zouden doen, kunnen ze dan niet beter de digitale variant van een tvgids bestellen?


    3 november 2008 om 23:10
    ErwinVanLun

    nu via de webcam, straks geactiveerd via de mobiele telefoon… en dan op de TV. Het gaat allemaal stap voor stap.


    4 november 2008 om 07:15
    Jeroen

    Het mooie van deze ’thuis’ oplossing is dat off-line content gekoppeld kan worden aan on-line content. De advertentie wordt zo de toegangsticket. Zonder de advertentie geen toegang!

    Tevens kan d.m.v. geintegreerde updatesoftware content vernieuwt worden. Hierdoor kan je bijvoorbeeld een extra dimentie toevoegen aan verzamelkaartjes (Panini), bordspellen, lesboeken, et cetera.


    4 november 2008 om 08:23
    Karel Geenen

    Shit! Ik had dit artikel gelezen op mijn gsm en dus niet de video gezien. Jezus, dit is echt wel cool!


    4 november 2008 om 11:35
    ewout@onedaycompany.nl

    Erg gaaf dit. Combineer het met http://www.tonchidot.com en het Virtu/Real feest kan beginnen.


    5 november 2008 om 07:50
    venturo

    Niet vanuit de consument maar de afzender bedachte en dus kansloze technologie. Nano marketing. Maar leuke gadget!


    5 november 2008 om 08:00
    ErwinVanLun

    @Albert: gelukkig zijn er heeeeel veeeeel mensen die er anders over denken. Ook gewone mensen. Consumenten, zo je wilt.


    5 november 2008 om 08:06
    Steef

    Ik zie meteen geweldige oplossingen voor de bloot & porno industrie.

    (oef… een beetje te vroeg om alle gevolgen te bedenken)


    5 november 2008 om 08:15
    venturo

    Technologie moet altijd ondergeschikt zijn aan strategie. Ik zie hier iets heel anders. De meeste merken kunnen overigens niet eens op een normale manier een dialoog aanvangen. Kijk hoe slecht ‘normaal’ internet en de mobiele telefoon ingezet worden. Overigens zie jij hierboven in de reacties van een consument?


    5 november 2008 om 08:18
    venturo

    Tim grappig dat je het cynisme niet herkend. Ik schrijf al een paar jaartjes op dit weblog geloof ik dus heb wel zicht op wat hier zo’n beetje komt buurten denk ik. On topic, ik zie hier geen grootschalig in te zetten op de consument gericht marketingproduct. Onderwijs? Ja, insititutionele toepassingen wellicht maar ga deze gadget nou geen marketing ontwikkeling van belang noemen. Het digitale kerhof ligt vol met al die prachtige promesses…..

    “Er zijn genoeg merken die meer dan behoorlijk gebruik maken van internet en mobiele telefonie” lees mijn posting later deze dag overmobiele marketing, dat heeft niet veel met deze posting over “augmented reality” te maken lijkt mij.


    5 november 2008 om 11:44
    Tim Koppers

    Ik ken je gedachtes en schrijfstijl inderdaad. Nee zeker geen grootschalig marketingconcept. Zo moet je het ook niet zien, maar meer een kleine bijdrage aan de beleving van je totale strategie. Net als zoveel 1000 andere online beloftes.

    Als augmented reality binnen je totale strategie past en je zet het goed in kan het wel heel effectief zijn. That’s it. Meer niet.


    5 november 2008 om 12:13
    Steef

    Ik zie deze technologie direct toepasbaar op product design. Zeer eenvoudige methode om marketeers te laten spelen met een nieuw Senseo apparaat bijvoorbeeld. Dan is het niet zozeer dat het “uit een tijdschrift/boek komt”, maar dat beslissers makkelijk interactie kunnen hebben met een product ontwerp dat alleen nog maar bestaat in 3Dmax.


    5 november 2008 om 12:28
    ErwinVanLun

    @Allbert: “aar ga deze gadget nou geen marketing ontwikkeling van belang noemen.”. Je schrijft hier idd al een tijdje. Ook chatbots (zoals Eccky) heb je regelmatig weten af te kraken. Toch zet de chatbot ontwikkeling vrolijk door. Niet als revolutie, maar als evolutie. Dan geldt hiervoor ook gewoon. Er komt een tijd waar je met je iPhone (achtig) apparaat alle producten tot leven brengt. Op je eigen schermpje, of doorgeprojecteerd elders. Dat is de fundamentele ontwikkeling hieronder. Maar je moet het wel (willen) zien.


    5 november 2008 om 15:09
    Jeroen Mol

    Ik ben blij dat ik veel positieve reacties lees. Een jaar geleden ben ik aan een tour begonnen in Nederland om Augmented Reality te promoten. We hadden net de technologische ontwikkeling gemaakt van 2 zeer krachtige PC’s met HD camera naar één zware laptop met standaard camera. De PicNic was toen ons eerste podium in Nederland.

    Na (heel) veel marketeer te hebben gesproken, kreeg ik keer op keer de melding dat de klant de ambassadeur kan worden van het product als de klant het ook thuis kan doen… vandaar dat ik in januari het concept heb verzonnen en de juiste partij ben gaan zoeken om het product te kunnen maken. In maart presenteerde we de eerste versie (toen nog met markers) tijdens de SpinAwards en daar kwamen we in contact met Totaal TV / Veronica Uitgevers. Eind mei was de marker-less beta-release gereed (marker-less was noodzakelijk omdat we niet de advertenties wilde voorzien van een lelijke zwart/witte marker) en afgelopen PicNic konden we de eerste ‘sales’ versie presenteren.

    We zijn nu al weer bezig met een webvariant (eerste ruwe versie is al in beta release), een mobiele variant (Nokia platform al gereed) en een instore variant. De instore variant is al gereed en heeft (omdat we de hardware kennen) een top performance en realistisere 3D animaties. Dankzij een auto-update functie kan de content zeer eenvoudig centraal vernieuwt worden. Dit moet voor elke innovitieve marketeer toch als muziek in de oren klinken?

    AR is entertainment en daardoor bekijkt de consument langer jouw uiting.

    Kansloze technologie? Tja… Onze informatiebehoefte blijft groeien en dit is slecht een manier om meer informatie te visualiseren. (déjà vu m.b.t. opmerkingen over internet, zo’n 20 jaar geleden).

    Groet,

    Jeroen Mol

    jeroen@touchingmedia.nl


    5 november 2008 om 21:43
    ErwinVanLun

    Helemaal super je reactie Jeroen, maar ik ben het helemaal niet eens met je stelling: AR is entertainment.

    Heb je wel eens bedacht wat er gebeurt als ik m’n mobiel langs een IKEA kast haal en vervolgens in 3D de instructie animatie kan zien? Dan noem ik geen entertainment maar wel absoluut een fantastische toepassingen hoe instructies vervangen kunnen worden door AR.


    5 november 2008 om 22:02
    ErwinVanLun

    Kan je overigens eens een video maken van de Nokia AR oplossing? Dat wil ik wel eens zien!


    5 november 2008 om 22:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!