Reactiesnelheid op online sollicitaties onder de maat
Begin dit jaar deed ik hier een oproep om te solliciteren bij je eigen organisatie. Dit omdat het online sollicitatieproces bij veel organisaties ver beneden de maat was, zo bleek uit het onderzoek van Digitaal-Werven. Eén van de belangrijkste gegevens uit het onderzoek van 2007: ongeveer 50 procent van de organisaties reageerde helemaal niet op een sollicitatie.
Mogelijk dat deze oproep heeft geholpen, of dat de andere media aandacht die dit slechte resultaat heeft gekregen een duit in de zak heeft gedaan. Want: gelukkig heeft in 2008 ‘slechts’ 15 procent niets meer van zich laten horen. Nog steeds 15 procent teveel vind ik, maar al een stuk beter dan in 2007. De reactietijd blijft echter nog steeds ver onder de maat.
Digitaal-Werven heeft dit jaar meer dan 350 organisaties onderzocht op hun digitale sollicitatie-ervaring. Al eerder schreef ik over het feit dat 75% een onvoldoende scoorde. Hierbij nog niet meegenomen de organisaties die op voorhand er uit vielen, omdat ze bijvoorbeeld geen vacatures online hadden (zoals de bureau netwerken die kansen laten liggen), geen mogelijkheden om online te solliciteren of niet cross browser compatible waren.
Onderdeel van het onderzoek is een ‘mystery sollicitatie’ bij deze organisaties, waarbij gekeken wordt naar de kwaliteit en snelheid van de response. Een soort mystery shoppen voor banen zeg maar. Sommige bedrijven doen dat erg goed, zoals KPMG die nu twee jaar achter elkaar laat zien hoe het ook kan. Maar gemiddeld genomen is het erg slecht geteld met de reacties.
Slechts 16% van de bedrijven is concreet op hun site of in hun auto reply wanneer je een reactie mag verwachten. Overigens kan dit nog wel eens verschillen tussen wat bedrijven op hun website publiceren en in hun auto reply, wat natuurlijk erg slordig is. De overige 84% gebruikt wat wij hebben genoemd het ‘snel en spoedig’ virus, waarbij dus niet aan verwachtingsmanagement wordt gedaan. Immers, als ik hoor dat ik snel een antwoord krijg, verwacht ik persoonlijk dat 24 uur een hele mooie termijn is. Zeker de jongere generaties hebben bij snel of spoedig hele andere gedachten dan veel bedrijven op dit moment. Van die 16% die wel een termijn noemt lukt het echter 75% niet om ook daadwerkelijk binnen die termijn te reageren.
Wanneer we naar de hele steekproef kijken, lukt het bijna de helft van de bedrijven niet om binnen één week te reageren. Ruim 35% van de bedrijven doet er zelfs meer dan twee weken over om iemand te laten weten of hij/zij wel of niet op gesprek mag komen. En dat terwijl reactiesnelheid van steeds groter belang wordt. Een actieve sollicitant zal doorgaans immers bij meerdere bedrijven tegelijk solliciteren.
Maar zoals gesteld, het is niet allemaal kommer en kwel. Het aantal bedrijven dat reageert is sterk toegenomen en dat is de eerste stap in de goede richting. En omdat we het meeste kunnen leren van goede voorbeelden zijn er 9 bedrijven genomineerd voor de award van de beste digitale sollicitatie-ervaring: Accenture, Caesar group, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, TenneT en Vodafone.
Van elk van deze bedrijven kan ik zeggen dat, als ze een termijn noemen, ze zich hieraan gehouden hebben en dat ze ook allemaal binnen de week gereageerd hebben op onze sollicitatie. De meeste zelfs binnen 1 tot 2 werkdagen. De winnaar van de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring zal bekend gemaakt worden op 3 december tijdens het Digitaal-Werven event.