Na de presentatie van BzzAgent vorige week op Marktplein DM, maakte iemand de opmerking “maar dat is toch gewoon sampling met wat internet er bij?” Ja. Dat is het. Maar sampling is dan ook een beproefde en bewezen methode. De vraag is op welke manier samplen het meest effectief is.
Bij BzzAgent moet je voor iedere sampling campagne weer opnieuw “opt-innen”, oftewel: een mail terugsturen dat je inderdaad dat product wil reviewen. Dat zorgt er voor dat die mensen in ieder geval al geïnteresseerd zijn in het product. En toch geven ze bij BzzAgent zelf al aan dat ze niet verwachten dat meer dan 50 procent van hun “agents” actief gaat praten over het product.
Hoe zou je nog effectiever kunnen samplen?
Door alleen maar te samplen naar mensen die van zichzelf al heel erg vocaal zijn: naar bloggers. Maar dan wel naar bloggers die zelf aangeven interesse in het product te hebben. Met die gedachte is Michael Gray, een bekende Amerikaanse SEO en internet marketeer, Viral Conversations begonnen.
Een marktplaats voor product marketeers en bloggers. Het eerste aanbod is het nieuwste boek van Guy Kawasaki, wat natuurlijk ideaal is om via de blogosphere te promoten. Boeken promoten via de blogosphere is natuurlijk niet nieuw, ik krijg zelf al een tijdje zo’n beetje elk nieuw zoekmachine en WordPress gerelateerd boek dat uitkomt toegestuurd. Dit opent echter wel de weg voor product marketeers om hun producten onder de aandacht van meer bloggers te brengen.
Dit riekt natuurlijk naar “betaalde reviews”, iets waar Google nogal hard tegenin is gegaan de afgelopen tijd. Daarom eist Viral Conversations van de bloggers ook niet dat ze linken, en mogen ze als ze dat wel doen de links nofollowen. Het doel is dus niet zoekmachine optimalisatie, maar het vergaren van echte reviews.
Wat denken jullie, zou zo’n marktplaats in Nederland ook kunnen werken?