Virale conversaties: sampling voor bloggers

7 november 2008, 07:00

{title}Na de presentatie van BzzAgent vorige week op Marktplein DM, maakte iemand de opmerking “maar dat is toch gewoon sampling met wat internet er bij?” Ja. Dat is het. Maar sampling is dan ook een beproefde en bewezen methode. De vraag is op welke manier samplen het meest effectief is.

Bij BzzAgent moet je voor iedere sampling campagne weer opnieuw “opt-innen”, oftewel: een mail terugsturen dat je inderdaad dat product wil reviewen. Dat zorgt er voor dat die mensen in ieder geval al geïnteresseerd zijn in het product. En toch geven ze bij BzzAgent zelf al aan dat ze niet verwachten dat meer dan 50 procent van hun “agents” actief gaat praten over het product.

Hoe zou je nog effectiever kunnen samplen?

Door alleen maar te samplen naar mensen die van zichzelf al heel erg vocaal zijn: naar bloggers. Maar dan wel naar bloggers die zelf aangeven interesse in het product te hebben. Met die gedachte is Michael Gray, een bekende Amerikaanse SEO en internet marketeer, Viral Conversations begonnen.

Een marktplaats voor product marketeers en bloggers. Het eerste aanbod is het nieuwste boek van Guy Kawasaki, wat natuurlijk ideaal is om via de blogosphere te promoten. Boeken promoten via de blogosphere is natuurlijk niet nieuw, ik krijg zelf al een tijdje zo’n beetje elk nieuw zoekmachine en WordPress gerelateerd boek dat uitkomt toegestuurd. Dit opent echter wel de weg voor product marketeers om hun producten onder de aandacht van meer bloggers te brengen.

Dit riekt natuurlijk naar “betaalde reviews”, iets waar Google nogal hard tegenin is gegaan de afgelopen tijd. Daarom eist Viral Conversations van de bloggers ook niet dat ze linken, en mogen ze als ze dat wel doen de links nofollowen. Het doel is dus niet zoekmachine optimalisatie, maar het vergaren van echte reviews.

Wat denken jullie, zou zo’n marktplaats in Nederland ook kunnen werken?

Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Karel Geenen

    @Alexander

    Ben ik niet helemaal met je eens…

    Als iemand mij een boek over internet marketing toestuurt en ik vind het goed dan is er toch niks mis mee om dat product onder de aandacht te brengen.

    Eén ding zul je als blogger wel in de gaten moeten houden: het moeten wel producten zijn waar je lezers ook enthousiast over zijn. Eén “verkeerde” review en je geloofwaardigheid zal snel een dieptepunt bereiken. Persoonlijk denk ik dat de serieuze bloggers dit niet willen en dus alleen producten zul promoten die ook echt meerwaarde bieden.


    7 november 2008 om 09:12
    Karel Geenen

    @Joost

    Link naar Bzzagent werkt niet…


    7 november 2008 om 09:13
    mgvandenbroek

    @Karel: fixed!


    7 november 2008 om 09:40
    Alexander van Duijn

    @ Karel, heb je als consument niet meteen al een positief beeld van een leverancier als deze gratis iets zou weggeven? (bijv. Hoe zou je over Apple zien als ze beloven je vandaag nog gratis een iPhone te sturen.)

    Als agent begin je dus met een positief gevoel over een product (dit is niet exclusief bepalend en moet dus inderdaad ook niet te veel overschat worden) maar toch is de beginstand positief vs. negatief 1-0 zonder dat het product is gebruikt.


    7 november 2008 om 09:53
    jdevalk

    @Matthijs: thx voor het fixen van die link!

    @ de rest: bedankt voor jullie reacties 🙂


    7 november 2008 om 12:47
    Floor van Riet

    Met het sturen van samples naar bloggers worden de bloggers nog meer als serieuse journalisten beschouwd. Dat lijkt me een zeer positieve ontwikkeling. Vanzelfsprekend zul je als blogger wel stukken moeten schrijven die passen bij de overtuiging van je lezers – zoals Karel aangeeft.

    Door bloggers als belangrijke beinvloeders te beschouwen en ze daarom ook samples te sturen, denk ik dat adverteerders/organisaties betere relaties opbouwen met ‘online journalisten’. Uiteraard moet dit goed worden aangepakt: het sturen van samples moet voor meer inhoudelijke en opbouwende reviews zorgen. Niet tot ‘omgekochte’ overdreven positieve stukjes. Zoek de juiste bloggers dus.

    In Nederland kan het volgens mij goed werken. Vooral voor producten waar al veer over wordt geblogd.


    8 november 2008 om 18:10
    Jonathan

    Wat is het een leuke breirol, he!!ik ben ook hmleeaal ‘bij’ en wacht weer op het volgende patroontje!!!dus nu is het weer kermistijd, hadden ze dat staatsbezoek goed gepland…;)Mooi kado voor jezelf, hoor, welverdiend met al dat harde werken!lieve groeten, Syl


    9 juli 2015 om 12:38
    Flossy

    Tus enlaces como siempre,son de lo mas inetserante.Me ha gustado mucho la web de la diseñadora ,tiene unos sofás preciosos !!!Es un gusto entrar en tu blog y encontrar siempre información tan detallada y puesta al día,muchas gracias Cecilia.Un besote enorme ,feliz jueves


    12 juli 2016 om 01:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!