Winkels hebben moeite met Sinterklaas online
Hoewel er steeds meer online verkocht wordt hebben traditionele retailers blijkbaar moeite om zich aan te passen aan de nieuwe situatie waarbij de consument een steeds krachtiger stem krijgt door de web2.0 toepassingen.
Enkele maanden geleden ben ik gestart met Sintisboos.com, een actiesite tegen het vroegtijdig verkopen van Sinterklaassnoep in de winkels. Ik heb Sinterklaas geholpen om diverse winkels aan te spreken op het feit dat ze wel heel vroeg waren met het verkopen van strooigoed en chocoladeletters en daarbij aangegeven dat hun reactie op de website geplaatst zou worden.
De reacties van de diverse retailers hebben me verbaasd. Zeker omdat ik heb aangekondigd de reacties te zullen publiceren. Zo reageerde de C1000 helemaal niet en de HEMA (toch hofleverancier van Sinterklaas) gaf aan dat de reacties was doorgegeven aan de inkoopafdeling en dat zij ‘indien zij hiervoor interesse hebben contact met u zullen opnemen’. Een eerlijke reactie ontving ik van Jumbo. Die keten geeft aan dat het: ‘elk jaar weer heel moeilijk is om het juiste tijdstip te bepalen voor de sinterklaasartikelen. We proberen elk jaar de spullen in de winkel te hebben op het moment dat de consumenten dat willen.’
Wat ik niet snap van deze winkels is dat ze geen extra aandacht besteden aan de beantwoording van de vragen van Sinterklaas. Ze zouden toch moeten kunnen inschatten dat dit onderwerp bij veel mensen gevoelig ligt en dat het publiceren van hun reacties op internet ook weer kan resulteren in reacties in de “gevestigde” pers zoals het artikel in De Limburger van afgelopen weekend. Het dagblad staat hierin ook stil bij de reacties van enkele winkels:
‘Jumbo laat weten dat ze wel moeten omdat alle concurrenten vroeg beginnen” en ‘…Kruidvat schuift het af op de behoefte van de klant.’
Dit lijkt me niet de manier waarop je in de pers wilt komen als winkelier en dit is makkelijk te voorkomen door iets meer na te denken over het (standaard?) antwoord dat wordt gegeven.
Haha.
Hoewel ik eigenlijk al niet eens meer stil sta bij het feit dat Sinterklaas gerelateerd snoepgoed al veel te vroeg in de winkels ligt, vind ik dit toch een erg leuk initiatief.
Als alleen de website het nog eens goed deed, had ik er meer plezier van gehad.
Alle nieuwsitems en het archief laden bij mij niet om een of andere reden.
Wel een beetje suf dat ondernemers zelf niet meer mogen bepalen hoe vroeg ze snoepgoed gaan verkopen. Wees blij dat we Sinterklaas nog hebben.
Kerst schuift op, zo ook Sinterklaas. Laat het lekker aan de ondernemer over.
Niet helemaal mee eens, het is wel een beetje zo dat Sinterklaas van traditie uit al een beetje het ‘magische’ heeft in december.
Als het snoepgoed al in Juni in de winkel ligt, wordt het wat te ‘normaal’ allemaal.
Het is een gevoel.
Leuke actie.
Hopelijk ga je ook die ondernemers aanpakken die al met kerst beginnen voordat de goedheiligman het land verlaten heeft.. 🙂
@elja en terugkomt…: “De meest gebruikte verbeelding is een figuur uit de Verenigde Staten, die terug gaat op Sinterklaas, die door Nederlandse kolonisten werd meegenomen naar Noord-Amerika, waar zijn naam later werd verbasterd tot Santa Claus.” (bron: wikipedia)
Hij gaat zich alleen even volproppen en verkleden en ruilt de zwarte (afro-american, excuses) pieten in voor elfjes en rendieren 😉
De ondernemer legt alleen maar iets in de schappen als het verkoopt. Ofwel: de consument bepaalt. Als niemand de pepernoten koopt zijn de pepernoten razendsnel weg… In juni zullen ze echt niet goed lopen. En Sinterklaas is heus alleen maar blij als “zijn” seizoen eerder begint.
Inderdaad. Wellicht dus beter om koopnoggeenpepernotentotdatsinterklaasinhetlandis.nl te starten en consumenten op te roepen van de pepernoten af te blijven?
@Rogier: is dat zo? Is het in stand houden van een traditie de verantwoordelijkheid van de consumenten?
Ik wed dat als een omroep de intocht 2 weken eerder zou uitzenden dat er dan ook naar gekeken wordt. Is dat een reden om het dan ook maar te doen?
En ik geloof ook dat als er morgen paaseitjes in de schappen liggen dat deze ook verkocht worden.
Ik vind in dit geval de verantwoordelijkheid ook bij de winkels liggen omdat zij (ongevraagd) de kinderen al heel vroeg confronteren met Sinterklaas.
Tot slot: ik denk dat er weinig gezinnen met kleine kinderen zijn waar in september al pepernoten op tafel staan, en Sinterklaas is toch echt een kinderfeest dat niet door de vraatzucht van volwassenen en honger naar geld van winkels mag worden verpest.
Mijn moeder heeft ooit een speelgoedwinkel gehad en de eerste Sinterklaasverkopen begonnen al vroeg in september.
Er is namelijk een kleine groep, niet rijk bedeeld, die de Sinterklaas-aankopen smeren over de laatste 2 a 3 maanden. Vandaar…
@Erwin: met speelgoed kan ik me dat voorstellen, met snoepgoed is het juist voor deze groep extra lastig dat het al zo lang van te voren te koop is.
Opmerkelijk dat iemand zich hier druk om kan maken. Volgens mij hebben kinderen het niet eens door dat er nu al pepernoten in de winkels liggen. Ik wel en ik ben er dol op, van mij mag het niet vroeg genoeg komen :-).
De verantwoordelijkheid voor het in stand houden van een traditie in december alleen leggen bij de consument vind ik wel heel erg makkelijk.
inderdaad eens met Ludo.
Als er morgen paaseitjes in de winkel liggen, verkopen ze ook. Maar uit een traditie bekeken zou dat geen reden mogen zijn om ze morgen dan ook echt in de winkel te leggen.
Wat mij opvalt is dat je een site start “tegen” de verkoop van Sinterklaasproducten. Vervolgens zet je dezelfde site vol met affiliate links naar Sinterklaasproducten bij Bol.com. Met de media aandacht en dit artikel zal dat best wel wat pepernoten opleveren. Denk dat Sinterklaas daar misschien wel boos om is. Succes met de verkoop!
Wat ik me dan af vraag… wat IS dan een goede datum om te starten. De meeste personen zijn het er wel over eens dat September aan de vroege kant is…maar ik kan me ook voorstellen dat winkels ook hun slaatje willen slaan uit de Sinterklaas hype zonder met grote voorraden te blijven zitten.
Waar een mens zich al niet druk om kan maken. Who cares!? Ga wat nuttigs met je tijd doen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!