Social Media, the next big thing?
Is Social Media the next big thing? Het is een vraag die de marketeers van Nederland bezig houdt. Immers, kort geleden werden de resultaten van een onderzoek gepresenteerd, waarin te lezen valt dat 80% van de Nederlandse marketeers er over na denkt om iets met Social Media te gaan doen. 40% daarvan behoort zelf tot een online sociaal netwerk. Dat het sociale landschap op internet is veranderd mag duidelijk zijn. Dankzij ditzelfde internet kunnen miljoenen mensen hun zegje doen en is informatie overal terug te vinden. Netwerken als YouTube, LinkedIn, Twitter en het Nederlandse Hyves hebben hierdoor een vlucht genomen. Maar het gegeven, dat de informatie overal te vinden is, maakt het ook verwarrend. Iedereen praat tegelijk!
Het mooie hieraan is dat nieuwe ideeën tot leven kunnen komen, als ze gedeeld worden. Want nieuwe ideeën ontstaan in gesprekken met elkaar. Immers “het internet = massa communicatie”. Als we kijken naar het huidige internetlandschap, dan worden daar op dit moment meer ideeën gedeeld dan ooit tevoren! Massa communicatie = massa innovatie. En deze massa innovatie komt voort uit communities. Eigenlijk zouden we dit kunnen vergelijken met het bouwen van een vogelnest: iedereen laat zijn unieke stukje achter. Maar wat trekt mensen op actief te worden in dergelijke communities? Simpel: socialiseren en participeren.
Sjors is koffiefanaat
Ik wil je graag voorstellen aan Sjors. Sjors is koffiefanaat. Alles wat met koffie te maken heeft is bekend bij Sjors. Hij leeft voor het product. Zo gaat hij elke vrijdagmiddag naar een koffiecafé bij hem in de stad waar hij zijn favoriete koffie bestelt: “the Butternut Crunch”. En Sjors vindt dit helemaal geweldig, hij weet immers niet dat het anders kan! Tot het moment dat hij zijn buurman op een zaterdagochtend tegen het lijf loopt na het doen van de boodschappen. De buurman van Sjors weet dat Sjors gek is van koffie en vertelt hem over het multifunctionele koffiezetapparaat wat hij zojuist heeft aangeschaft. De geliefde Butternut Crunch van Sjors maakt de buurman elke dag zelf thuis. Na het horen van de verhalen van de buurman, besluit Sjors die middag naar de stad te gaan om ook zo’n koffiezetapparaat te halen. Dat weekend nog maakt Sjors de meest uiteenlopende koffierecepten klaar met zijn eigen apparaat. Deze trend van thuis eigen koffierecepten maken, zet zich voort over heel Nederland. En waar de grote koffiefabrikanten bang waren om omzet te verliezen, zien ze zelfs dat hun verkoop stijgt! Mensen hebben door deze apparaten makkelijker toegang tot koffievariaties en maken hier dus ook meer gebruik van. Daarnaast blijven de grote koffiefabrikanten de beste koffie maken en schenken in hun eigen koffiecafés.
Terug naar Sjors: op een verjaardag van de buurman vertellen vrienden van de buurman van Sjors over hun koffierecepten. Veel informatie die Sjors graag mee wil nemen om zelf uit te proberen. Het wordt Sjors al snel duidelijk dat hij deze waardevolle informatie moet gaan centraliseren. Hij richt zijn eigen koffie community op: the Ally McBeans coffee community. Een plaats waar mede koffieliefhebbers hun recepten kunnen plaatsen, omschrijven, delen en beoordelen. Een dergelijk netwerk geeft niet alleen liefhebbers de kans om hun ideeën te delen, maar ook voor de koffiefabrikanten om met de doelgroep in contact te komen. Het mes snijd hier dus aan twee kanten. De discussies die hier ontstaan leveren nieuwe ideeën en zelfs nieuwe producten op. Hierdoor kunnen we stellen: Social Media is een nieuwe manier van creëren van ideeën en communiceren met mensen die dezelfde interesses hebben.
Echte mensen met echte interactie
Uiteraard is Sjors een fictief persoon, maar de omschrijving is realistisch. Op dit moment zijn er op internet honderden verschillende netwerken die allemaal een specifieke doelgroep bedienen. En daarnaast kan een sociaal netwerk kan al ontstaan op het moment dat mensen kunnen reageren op een weblog post. De mensen die daar reageren vormen in principe al hun eigen community.
Stappen naar Social Media succes
Op het moment dat je voor jezelf het besluit hebt genomen om actief te worden op sociale netwerken, is het handig om de volgende stappen te doorlopen:
1. Monitoren en observeren
Als eerste is het goed om jezelf bij enkele netwerken aan te melden en te kijken welke discussies er zoal gevoerd worden. Op welke manier wordt er met elkaar gesproken. Leer op deze manier het sociale landschap kennen waarin je je wilt begeven.
2. Vind je doelgroep
Zodra het voor jezelf duidelijk is geworden wat het landschap zoal inhoudt, wil je je doelgroep gaan vinden. Zoals eerder aangegeven zijn er honderden netwerken, elk met een eigen publiek. Hier zal jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk ook bij zitten. De kans is groot dat er al over je gepraat wordt!
3. Formuleer een strategie
Zodra je een of meerdere netwerken hebt geselecteerd is het goed om een strategie te formuleren. Wat wil je precies gaan bereiken en hoeveel tijd geef je jezelf hiervoor? Een van tevoren opgestelde strategie geeft je de mogelijkheid om meetpunten in te stellen.
4. Wees actief & transparant
Je hebt je netwerken geselecteerd en je hebt een perfecte strategie geschreven. Nu komt het meest belangrijke: wees actief! Persoonlijk vind ik dat je 30 tot 90 dagen actief moet zijn in een community met alleen maar reageren op bijdrages van andere personen en het plaatsen van content die niet van jezelf is. Na deze incubatieperiode begin je voorzichtig je eigen content te plaatsen. Deze 30 tot 90 dagen geeft de rest van de leden de kans je te leren kennen en je op te nemen in de community. Maar erg belangrijk: wees te allen tijde oprecht over je deelname! Verberg niet je band met het bedrijf. Geef aan wat je reden is om actief te zijn in een community. De andere leden zullen je hierom waarderen en deze eerlijkheid geeft een goede basis voor het opbouwen van relaties.
5. Evalueren
Na een vooraf bepaalde periode is het tijd om je activiteiten te evalueren en waar nodig aan te passen. Analytics is hierbij key! Je streeft ernaar op een gegeven moment een “tipping point” te bereiken. Dit zal zichtbaar worden in je analytics, doordat bijvoorbeeld traffic vanaf een specifiek netwerk aanzienlijk toeneemt.
De “Brand Ambassador”
Zoals aangegeven bij punt 4, is het belangrijk dat je transparant bent in je publicaties op sociale netwerken. Kies daarom een officiële vertegenwoordiger van je publicaties, een zogenaamde “brand ambassador”. Deze persoon wordt hiermee het gezicht van je bedrijf op sociale netwerken. Geef deze persoon of personen voldoende tijd en middelen om een sterk profiel op te bouwen. Een veel gehoord punt hierbij is: kost dit niet ontzettend veel tijd? Ja, het onderhouden van je profiel op sociale netwerken kost tijd. Daarom kan het ook verstandig zijn om een “avatar” te kiezen: een gezicht dat beheerd kan worden door meerdere personen. Deze avatar is wel het officiële gezicht, maar is ontwikkeld als een persona die het bedrijf het beste kan vertegenwoordigen.
Een goed voorbeeld van een brand ambassador is te vinden bij het media spektakel van het jaar: 3FM Serious Request. 3FM Serious Request is de een na grootste Hyve binnen Hyves met zo’n 420.000 leden. Eerst werd deze Hyve beheerd door de 3FM redactie, maar sinds kort hebben ze er bij 3FM voor gekozen om twee officiële vertegenwoordigers de hyve te laten beheren. Dit zijn Annemieke Schollaardt en Eric Corton. De inspanningen die beide DJ’s op de Hyve leveren worden niet alleen zeer positief ontvangen door andere community leden, maar geven de Hyve ook een gezicht.
Wees sociaal!
Eigenlijk zegt de naam social media het allemaal: wees sociaal! Op het moment dat je je gaat begeven op sociale netwerken is het belangrijk dat je je sociaal opstelt. Dat betekent uiteraard een actieve en regelmatige deelname, maar ook serieus en oprecht zijn. Neem dit in acht en je eerste stappen naar een social media succes zijn gezet.
Dit artikel is geschreven door Siegfried Jongsma, Organic Search consultant bij Traffic4u
Goed stuk. Mis alleen de connectie met netwerken zelf (zoals de in de eerdere post over ‘Always’) in dit overzicht.
Mooi artikel, Siegfried!
Sjors is zo fictief niet eens, als ik die website Allymcbeans.com bekijk..
Dat is je eigen koffie site, nog in Beta?
Traffic4U is toch een search engine markting/optimisation bedrijf…..
Of doen jullie tegenwoordig ook al in social media?
En als laatste…. the next big thing???
Volgens mij is het al LANG the #1 big thing.
het is de nr. 1 eindbestemming op het net (search is niet meer dan een doorgeefluik)…. al meer dan een jaar.
Dus natuurlijk is het the big thing!
@ Eric: Klopt! Traffic4u is inderdaad een zoekmachine/online marketing bureau. Daarom past Social Media hier ook perfect bij wat mij betreft.
En wat betreft: “the next big thing”. Als je kijkt naar de kansen van Social Media is het zeker “the big thing”, maar als je kijkt naar de mensen die er mee bezig zijn als verlengstuk van je brand en de manier waarop, dan is het zeker nog niet “the big thing”. Immers: 80% van de marketeers hebben het idee om er iets mee te doen, terwijl slechts 40% daarvan zelf lid is van een online community.
Siegfried,
Ik ben het helemaal met je eens dat nog weinig marketeers werkelijk begrijpen wat er gebeurt binnen social networks en hoe zich daar het best kunnen gedragen.
Je geeft aan dat een perfecte strategie gemaakt moet worden. Het is vrij lastig om een perfecte strategie te maken voor social media aangezien het een behoorlijk dynamisch en onontgonnen gebied is voor marketeers. In het begin zal het dus ook een kwestie van trial en error zijn. Belangrijkste punt is dat je als marketeer open en eerlijk bent over wie je bent, van welk bedrijf je bent en wat je bedoelingen zijn.
Ik vind een paar onderdelen in je verhaal een beetje vreemd.
– Zo geef je aan dat je de eerste 30-90 dagen enkel content zou plaatsen die niet van jezelf is. Waarom? Is je eigen bijdrage, je eigen content per definitie van mindere waarde? Het lijkt mij dat de community het juist interessant vindt om informatie/content van de marketeer van een interessant merk te lezen.
– Je geeft eerst aan dat het belangrijk is om je als mens te profileren om een relatie met je klant op te kunnen bouwen. Vervolgens vertel je dat het een goed idee is om een avatar aan te maken om die te laten fungeren als brand ambassador. Hiermee creëer je juist weer anonimiteit. Consumenten willen met echte mensen achter het merk de dialoog aan, niet met een creatie, een bedacht persoon. Dan lijkt het weer op een marketingtool, een verhaal, geen authentieke relatie.
Je hyve door meerdere personen binnen de organisatie is natuurlijk niks mis mee, als het maar duidelijk is welke mensen het werkelijk zijn! Dan creëer je juist brand ambassadors onder je klanten.
Wij (KREM Corporate Social Networking) geven masterclasses aan marketeers over dit onderwerp en organiseren 2 keer per jaar de CSN Conference (www.csnconference2008.com). Ik blog zelf regelmatig over marketing&social;networks op ons CSN Blog (www.csnblog.nl)
@ Menno: dank voor je reactie!
Over trail & error: dat is eigenlijk hetzelfde als doelen bepalen in een strategie en deze evalueren en aanpassen. Echter vind ik het netter om dit door middel van een van te voren gekozen strategie te doen, dan trail & error.
Over 30-90 dagen: zeker niet. Misschien heb je zelf wel direct goede content die je kunt delen en die zeker niet van mindere waarde. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je daarmee aangeeft dat je doel binnen een community niet alleen is om eigen content te plaatsen. En mocht je echt zo transparant zijn als jij aangeeft, dan zullen communityleden je waarschijnlijk ook om deze interessante grote-merken content gaan vragen.
Over de avatar: daar ben ik het niet met je eens. Stel je bent Robijn (het wasmiddel) en jij laat de knuffel/teddybeer uit de reclame je avatar zijn. Voor een hoop mensen is dit het gezicht van Robijn. Waarom zou deze beer niet actief op communities kunnen zijn, met daarachter een redactie die uit naam van Robijn schrijft? Lijkt mij een uitstekende brand ambassador. Uiteraard is dit een voorbeeld en zijn er nog veel meer cases te bedenken (bijvoorbeeld Dennis van der Ven voor Citroen).
@Elja: Dank! Goed om te horen. Allymcbeans.com is onderdeel van de presentatie (lees: ondersteuning). Toch is het wel de bedoeling om hier een werkende community van te maken. Hou het in de gaten!
Een van de punten die Wouter aanhaalt is wat mij betreft veruit het belangrijkste: Je doelgroep online vinden. Waar zit je doelgroep?….van welke tools maken ze gebruik?…..Op welke communities zijn ze actief?…..In welke hyvesgroep zitten ze? enz. Als je dit als marketeer voor elkaar krijgt, dan heb je de helft van het werk al gedaan. Daarna gaat het (op voorwaarde dat je van je werk en product/dienst houdt) wel op rolletjes lopen. Iedereen kan namelijk actief & sociaal zijn! Als je echter geen passie hebt voor hetgeen je doet, ga je keihard af!
@Siefried: Ik ben het eens met Menno. Communicatie in CRM termen dmv social media moet eerlijk en persoonlijk gebeuren. Daar ga je geen persona’s voor inzetten.
Klanten willen bij Robijn liever over innovatie en ontwikkelingen praten met een community manager of nog beter, iemand die direct met de processen betrokken is. Niet met een teddybeer.
@ Menno / Matthijs is het voor de continu?teit niet beter iets (Teddy beer) te gebruiken dat (gemiddeld) langer meegaat in een bedrijf dan een medewerker? Om maar over de wildgroei van logins en actieve medewerkers te zwijgen. Ik denk namelijk dat je erg georganiseerd te werk moet gaan om controle te houden op reacties/discussies vanuit je organisatie.
@Alexander: Zou jij je prettig voelen als een Teddybeer je aan zou spreken op het moment dat jij een constructieve bijdrage wil leveren aan de dienstverlening van Robijn? En wat als je een tweede keer contact wil, vraag je dan naar de Teddybeer? Dan heb je toch liever contact met de medewerker die je de vorige keer ook sprak?
Je moet juist op die persoonlijkheid inspelen. Natuurlijk snappen je klanten wel dat er mensen komen en gaan bij een organisatie, daar is niets erg aan.
En een wildgroei van logins? Komop, dat is toch wel het minst moeilijke wat te managen valt.
@Siegfried: ik ben het volledig met je eens dat het goed is om voor zover mogelijk een social strategy te maken. Dat is in feite mijn specialisatie, ik geef advies aan bedrijven in de vorm van een social strategy. We gebruiken daarbij meestal de POST methode van Forrester. People, Objectives, Strategy, Technology. Een logisch stappenplan om tot een onderbouwde strategie te komen. Met trial en error bedoel ik dat het OK is om fouten te maken, zolang je maar oprecht en authentiek communiceert. Juist je grootste critici kun je dan omturnen tot je grootste ambassadeurs.
Wat betreft de avatar of een persona. Ik ben er geen fan van. Ik sluit me daar dus aan bij Matthijs. Het voelt nog steeds alsof ik voor de gek wordt gehouden, alsof er iets neps achter zit. Ik vind het niet passen binnen een sociaal medium.
@Alexander: deze discussie heb ik regelmatig met bedrijven die zakelijke netwerken voor hun klanten, partners, werknemers of ex-werknemers (alumni) willen opzetten. Een profiel op een sociaal netwerk is niet bedrijfsgebonden, maar persoonsgebonden. Dus wanneer iemand bij een bedrijf vertrekt, dan eindigt het lidmaatschap van het netwerk niet. Als je een goed alumnibeleid hebt en dan zijn zij ook ambassadeur voor je merk en bedrijf. Ze kunnen dus alsnog van waarde zijn in de netwerken waarin ze voor hun baan (maar als het goed is ook hun passie!) actief waren.
De vervanger moet inderdaad tot op zekere hoogte een nieuwe band opbouwen met de community. Het is net het echte leven 😉
@ Matthijs ik heb geen problemen met Teddyberen, vooral niet als ik weet dat daar een team experts achter zit.
@ Menno ben het eens met je punten. Een oud medewerker kan ook schadelijk zijn voor een merk/bedrijf ondanks een goed alumnibeleid (wat overigens ook niet altijd vanzelfsprekend is).
@Alexander: absoluut het is zeker mogelijk dat oud-medewerkers slecht weggaan ondanks een goed alumnibeleid. Veel bedrijven hebben totaal geen alumnibeleid, terwijl alumni in potentie je nieuwe klanten worden, nieuwe recruits kunnen aanbrengen of misschien zelfs in een later stadium van hun carrière weer terug kunnen komen. Redenen genoeg voor ieder bedrijf om hier over na te denken en om wellicht een Alumni netwerk op te zetten (online en offline uiteraard). Zo kun je je ex-werknemers met elkaar in contact brengen en op de hoogte houden van de veranderingen bij het bedrijf (arbeidsvoorwaarden, nieuwe banen etc..)
@ Menno: ik vind de uitspraak van Sjef er goed: “Iedereen kan namelijk actief & sociaal zijn! Als je echter geen passie hebt voor hetgeen je doet, ga je keihard af!”
Een brand amassador is niet alleen iemand die je bedrijf kan vertegenwoordigen, maar ook iemand die de doelgroep aanspreekt. Daarbij kan ik mij voorstellen dat je een avatar gaat ontwikkelen (of persona) die eerlijk en oprecht je bedrijf kan vertegenwoordigen en tegelijkertijd de doelgroep aanspreekt. Daarin in passie en overtuiging erg belangrijk. Wie de persoon die daar achter zit, is dan niet belangrijk. Als jij het gevoel hebt dat de brand ambassador bij kan dragen aan de discussie en waar je je antwoorden van kan krijgen, dan is zo’n persona prima.
En eigenlijk maak je zelf het perfecte punt: een teddybeer laten antwoorden op een constructieve bijdrage die jij wilt leveren, is duidelijk een verkeerd gekozen brand ambassador voor de doelgroep.
“Je streeft ernaar op een gegeven moment een “tipping point” te bereiken. Dit zal zichtbaar worden in je analytics, doordat bijvoorbeeld traffic vanaf een specifiek netwerk aanzienlijk toeneemt.”
Wat mij betreft is traffic slechts een heel klein deel van de winst die je uit social media kunt halen. Het feit dat mensen bevriend met je worden, jouw toestemming geven om met hun te praten, hun ideeen met je te delen en dat dat alles zorgt voor brand awareness en goede ideeen waar je als bedrijf iets mee kunt doen is wat mij betreft veel belangrijker…
De presence op zo’n social network kan bovendien zorgen dat je jezelf neerzet als expert op een bepaald gebied, waardoor andere mensen vanzelf weer naar je site zullen gaan verwijzen. Net als bloggen over social media op MF je misschien wel een expert status geeft… mits je kwaliteit goed is. Expert wordt je omdat anderen vinden dat je goed bent. Authenticiteit en échte expertise wint het in de long run daarbij altijd van marketing.
@Siegfried: ik ben nog niet overtuigd. Misschien ken je een paar best practices met avatars en brand-icons die het goed doen in een community-context?
@Joost: je slaat de spijker op z’n kop, ik had het niet beter kunnen zeggen. Traffic is traditioneel denken.
@Menno Braakman: wel begrijpelijk hoor dat traditionele denken, als je vanuit de zoekmachine marketing hoek komt als bedrijf ben je vaak bezig met traffic naar een site krijgen, en is social media een logisch uitstapje vanuit dat perspectief. Om social media in de volle breedte te gaan bekijken en voor je klanten ook bruikbaar te kunnen maken zul je echter de specifieke trafficking hoek uit moeten en meer ook naar de communicatie kant van het verhaal gaan kijken.
Waarmee ik overigens absoluut niet wil zeggen dat Traffic4U dat niet zou kunnen of willen, alleen dat ik m’n eigen valkuil van een jaar of 1,5 geleden herken 🙂
@Joost & Menno: dan heb je verkeerd begrepen wat ik bedoel met het tipping-point stuk. De traffic vanaf een bepaald sociaal netwerk kan een indicator zijn van succes van je inspanningen. Let wel: een indicator!
Dan komen we weer terug op het passie deel, maar dat onderstreept Joost met zijn authenticiteits punt. Expertise is afhankelijk van je case. Voorbeeld: eigenaar van de “Mooi! weer de Leeuw” hyve op internet is 14 jaar. Absoluut authentiek, zeker gepassioneerd en zeer actief. Maar om hem nu gelijk expert te noemen… Maar toch 30.000 leden.
@Joost: Begrijp ik nu goed dat jij 1,5 jaar geleden een expert status hebt proberen te bereiken, maar dat je dat niet is gelukt? Oei 😉
@Joost: mee eens dat het niet allemaal om traffic draait. We weten allebei wat een opgebouwde brand voor je kan betekenen. Maar dit duurt even en is niet direct tastbaar, en dat is ook direct het probleem voor een aantal marketeers. Want hoe krijgen ze de tijd en budget verantwoord? Kleine partijen die meer in het onderwerp zitten en zelf kunnen beslissen zullen eerder kunnen meegaan met het social gebeuren dan anderen. Grotere partijen zullen eerst op diverse lagen overtuigd moeten worden. En dan komt traffic vaak om de hoek kijken, dat blijft een mooie onderbouwing om je eerste stappen mee te verantwoorden.
@Siegfried nee nog veel erger 🙂 1,5 – 2 jaar geleden vond ik al die social media sites maar onzin 🙂 een half jaar later gingen mijn blogs het goed doen en toen merkte ik ineens first hand de kracht, en was ik een convert 🙂
@André: het nadeel van je klanten overtuigen met dat soort cijfers, is dat ze daar vervolgens de rest van de tijd altijd om blijven vragen, begrijpelijk ook, want dat is een vraag die je zelf gecreeerd hebt. Ik zou eerder gaan voor het goed overtuigen van alle voordelen, en er bij vermelden dat Keulen en Aken ook niet op 1 dag gebouwd zijn 🙂
Leuk artikel, is ook een hoop van waar. Ben trouwens van mening dan social web al een big thing is, ook al kan het nog alle kanten op..
Ben wel benieuwd of dit ook “eigen” content is?, ik mis de link met “zoekmachine marketing” (de rubriek waarin het is gepost), Traffic4U is daarin gespecialiseerd, dus waarom dit artikel plaatsen?
@Tonci
Ik vind de link met search wel helder eigenlijk. Actief met social media bezig zijn kan wat mij betreft ook gunstige effecten hebben in de zoekresultaten, ook al is dat niet het primaire doel.
Tonci heeft wel een punt. De link naar zoekmachine marketing wordt in dit artikel niet gemaakt.
@Wouter: je hebt absoluut gelijk dat actief met social media bezig zijn gunstige effecten kan hebben in zoekresultaten voor je bedrijfsnaam en je eigen naam. Punt dat Tonci denk ik wil maken is dat social media niet jullie core competence is. Jullie zijn vooral actief in zoekmachine marketing en dat zorgt voor een iets andere invalshoek als ik zou nemen. Daar was Joost ook duidelijk in: het gaat niet om cijfers als traffic, maar om afrekenen op een aantal vooraf gestelde softe en harde (meetbare) doelstellingen. Deze draaien indirect en direct om omzetstijging en kostenbesparing door de inzet van social media. Traffic is dan een onderdeeltje van de doelstelling “activiteit op het netwerk”.
@Menno
Ah, op die manier was de link niet duidelijk. Maar is dat eigenlijk wel belangrijk? Je kunt social media prima als onderdeel van zoekmachinemarketing zien zonder specifiek te noemen dat het zoekmachinemarketing is, toch? Dat is denk ik ook af te leiden uit het feit dat een congres als de SMX East zoveel sessies over social media bevat. Online marketeers zijn degenen die social media hebben geadopteerd, daar hoort natural search ook bij. En volgens mij hoeft dat niet per se slecht te zijn, ;).
@Wouter
Feit dat SMX East zoveel sessies over social media bevat, betekent voor mij dat zij ook begrijpen dat social media the next big thing is, dat social media nieuwe kansen biedt voor zoekmachine marketingbureaus. Op die manier hebben jullie waarschijnlijk social media ook geadopteerd als een onderdeel van jullie services.
Wat men zich wellicht afvraagt is of een zoekmachine marketingbureau de ideale auteur is van een stuk over de algemene trend/opkomst van social media. Ook een gemiste kans voor ons bureau natuurlijk 😉
Добрый день! предлагаю вам обратить внимание на материал по теме: Работа для всех в Интернете
Это подойдет Всем, кто хочет заработать в интернете онлайн например на дому для мам в декрете, домохозяек – совмещение. Или людям кто ищет работу удаленную онлайн.
Переходите по ссылке ниже и узнаете все подробности
Заработать онлайн fas.st/VPUID
Безусловно, большинство знают, что эти таблетки в основном для мужчин, потому лишь представители сильного пола применяют их при эректильной дисфункции. Но есть и женские у нас. Спрос на них растет изо дня в день.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!