VRMevent 2008: De terugblik

VRMevent 2008: De terugblik

{title}Afgelopen donderdag vond de eerste editie van het VRMevent plaats in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het evenement was een groot succes. De zaal zat vol, met een opkomst van 95 procent moesten er zelfs stoelen bij. De combinatie van presentaties en praktijkcases bleek succesvol. Vanaf het begin was er een hoop interactie tussen publiek en sprekers. De introductie van VRM (Vendor Relationship Management) in Nederland is gelukt, over een vervolg wordt zelfs al gesproken.

Op 31 oktober werd het eerste bericht op het weblog van VRMevent.nl geplaatst dat begon met: “Wij geloven dat de tijd rijp is dat de individu de controle overneemt en dat bedrijven daarvan kunnen profiteren. Daarom lanceren wij op 20 november het VRMevent in Amsterdam.” In krap vier weken is het evenement georganiseerd, voornamelijk omdat Doc Searls (ProjectVRM, Harvard Universiteit) die donderdag de 20e in Amsterdam zou zijn en aangaf te willen spreken op het evenement. Sprekers als James Patterson (Plebble) en Naos Wilbrink (RapidSugar) werden gevraagd en praktijkcases door iChoosr, Werkspot en Beabo werden voorbereid. Om het plaatje compleet te krijgen werd Microsoft -als identity provider- gevraagd plaats te nemen in het panel. Het VRMevent werd mogelijk gemaakt door de sponsoring van RapidSugar en Rebelic en werd gehost door Maarten Lens-FitzGerald (SPRXmobile).

Introductie VRM (Presentatie)
Naos Wilbrink van RapidSugar bijt de spits af en begint met een VRM introductie. Een eerste korte uitleg wordt gegeven en na de vraag “Wie is eigenaar van de klantgegevens? Het bedrijf of de klant?” begint de eerste discussie meteen al. Volgens de huidige idealogie, van zowel VRM als bijvoorbeeld de Data Portability Workgroup, is de klant altijd eigendom van zijn of haar gegevens. Vanuit de zaal wordt hier op gereageerd. In Nederland is volgens de wet het bedrijf eigenaar en heeft de klant enkel inzagerecht. In Duitsland is het weer wel zo dat de klant eigenaar is. Duidelijk wordt dat de wetgeving per land verschilt en dit de adoptatie van VRM in de weg kan staan.

Case: Beabo (Presentatie)
Luuk Boonstra van Beabo geeft de eerste praktijkcase. Beabo staat voor BEste AanBOd en is een omgekeerde marktplaats. De vraag wordt aangeboden en er wordt gevraagd om aanbod. “De klant moet weer koning worden” en “Waarom is het voor mij als klant zo moeilijk om het beste aanbod te vinden” waren de hoofdredenen om Beabo te beginnen. Tot op het moment dat ze door de organisatie van het VRMevent werden benaderd, wisten ze niet van het bestaan van VRM af. Het product is ontstaan vanuit een vraag uit de markt, wat op zichzelf weer heel erg VRM is. Beabo is momenteel druk bezig te kijken wat de volgende te nemen stappen moeten zijn. Zie ook de reacties op dit artikel: ‘Wat is jouw advies aan Beabo om meer gebruikers te krijgen?

Case: iChoosr (Presentatie)
Bart Stevens van iChoosr volgt met de tweede praktijkcase. iChoosr centraliseert de vraag vanuit klanten en laat aanbieders daar centraal op bieden. Momenteel zijn ze hier succesvol mee in België op het gebied van stookolie. Sinds 1 September 2008 heeft iChoosr al voor een besparing voor de klanten van 250.789 euro geleid, door de staffelkortingen die verkregen kunnen worden door groot in te kopen. Aanbieders zijn hier echt niet zo blij mee en hebben getracht om door middel van een rechtzaak het initiatief van iChooser te blokkeren. Het zou oneerlijke concurrentie zijn. Gelukkig voor iChoosr hebben zij dit kort geding gewonnen, vertelde Bart Stevens opgelucht tijdens het VRMevent.

James Patterson (Presentatie)
James Patterson van Plebble volgt met een combinatie tussen een praktijkcase en presentatie. Sinds jaar en dag bezitten wij als mensen al over een zeer krachtige VRM-tool, vertelt James. Dat is namelijk ons brein. Al in de Oudheid kende de marktkoopman zijn klanten en kon door middel van zijn brein inspelen op de behoeften van zijn klanten, die hij persoonlijk kende. De huidige bakker op de hoek is nog in staat dit te doen, maar door de huidige mate van schaalvergroting zijn er systemen nodig om dit van ons over te nemen.

Plebble is een beoordelingsite voor bedrijven en daarmee ‘a true e-mocracy’. Gebruikers kunnen ervaringen delen en op een tal van aspecten een bedrijf beoordelen. Opvallend genoeg worden er iets meer positieve dan negatieve reacties achter gelaten, terwijl je zou verwachten dat vooral benadeelde klanten hun meningen delen. Dit komt voornamelijk omdat mensen graag willen laten weten dat zij de juiste keus hebben gemaakt om met een bedrijf in zee te gaan en iets terughoudender zijn met het vertellen de verkeerde keuze te hebben gemaakt.

Case: Werkspot (Presentatie)
Joost Gielen van Werkspot nam na een korte pauze het woord. Werkspot is een omgekeerde marktplaats voor klussen in en rond het huis. Voor de consument die de vraag uitzet is dit gratis. De aanbieder betaalt een vast bedrag van 29,95 euro per maand. Werkspot wordt grotendeels gebruikt om gaten in de planning op te vullen en sinds September vorig jaar zijn er 20.000 klussen afgehandeld.

Doc Searls (Presentatie)
Maarten Lens-FitzGerald kondigde Doc Searls aan als de ‘Godfather of VRM’. Doc’s presentatie staat vol met cartoons van Hugh MacLeod (GapingVoid) en start met een korte historie van VRM. Stellingen als “A free customer is more valuable than a captive one”, “VRM is Arson” en “If you’re wearing clothes and you look like you have a wallet, you’re welcome everywhere [offline]. Why is it so hard online?” komen langs. Doc spreekt ook nog kort over de r-button en de mogelijke invloed daarvan op de muziekindustrie. Maar Doc wil vooral graag de discussie aan gaan en geeft daarmee het openingschot voor de paneldiscussie.

De presentatie van Doc werd door @vangeest via een QIK videoregistratie vastgelegd.

Paneldiscussie
Het panel bestond uit alle sprekers, aangevuld met Maarten van der Most (Microsoft Nederland) onder leiding van Sander van der Blonk (RapidSugar). Sander begon met enkele vragen voor Maarten over de rol van Microsoft als identity provider en de omgang met OpenID. Microsoft ziet in dat “a free customer is more valuable than a captive one” en in tegenstelling tot het insluiten van bezoekers door middel van het Passport systeem, wordt er nu vol ingezet op ondersteuning van OpenID. Daarna werden er verschillende vragen vanuit het publiek beantwoord, over onder andere de rol van VRM voor het EPD en wat verzekeraars hierin kunnen betekenen voor hun klanten.

De afsluitende vraag “is VRM feit of fictie?” werd door alle panelleden beantwoord. De conclusie luidt:  “VRM is nog geen keihard feit, maar het is wel onontkoombaar.” En daarmee werd het VRMevent officieel afgesloten. Tijdens de aansluitende borrel ging de discussie op verschillende vlakken nog ruim een uur door.

Reacties en presentaties
Als laatste nog wat reacties van bezoekers (ook M! blogger Ewout Wolff was van de partij) en sprekers (Doc en James):


Deze week zullen naast de presentaties ook de video’s van (bijna) alle presentaties online worden gezet op VRMevent.nl.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.