Groei online mediabestedingen VS vlakt af naar 11 procent

26 november 2008, 04:54

{title}

Het zijn spannende tijden, ook voor de online advertentiemarkt. Wat zal het effect zijn van de kredietcrisis op de online mediabestedingen? Pessimisten denken dat de online advertentiemarkt zal instorten net als in 2001. Optimisten (waaronder ik me zelf reken) denken dat de kredietcrisis juist een kans biedt voor de online advertentiemarkt. In tegenstelling tot print-, radio en tv-bestedingen, zullen de online mediabestedingen blijven toenemen is de verwachting. Belangrijkste argumenten daarvoor zijn accountabiliteit, schaalbaarheid en in toenemende mate bereik.

Afgelopen week publiceerde het Interactive Advertising Bureau (IAB) en PricewaterhouseCoopers (PwC) de kwartaalcijfers voor de online mediabestedingen in de VS. In het derde kwartaal van 2008 ging er in de VS bijna 5,9 miljard dollar naar online advertising. Dit is een toename van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007.

Alhoewel nog steeds dubbele cijfers, is het duidelijk dat de groei afvlakt in de VS. Dat geldt ook voor Nederland waar de online mediabestedingen in het derde kwartaal van dit jaar nog een groei liet zien van 18,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2007. Ben benieuwd wat het vierde kwartaal ons gaat brengen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul van Oosterhout

    Ik zou als bedrijf eerder grotere delen van mijn marketingbudget ( ook al is het minder) richting DM en online sturen. Het is beter meetbaar en resultaat is te behalen met een lagere investering.

    Het zou interessant zijn om deze cijfers eens tegen de offline bestedingen aan te houden…


    26 november 2008 om 08:16
    ErdinçSaçan

    The Plain Dealer is een lokale krant in de stad Cleveland. De krant is met 400 journalisten de grootste van de staat Ohio en een top 20-speler op nationaal niveau. De oplage beslaat op werkdagen 300.000 en in het weekend 400.000 exemplaren. Daarmee blijven ze maar iets achter bij de oplage van de grootste krant van Nederland.

    Een paar jaar geleden lagen die beide aantallen echter nog zo’n 100.000 exemplaren hoger. Uit een gesprek met Joe Frolik, associate editor van de krant, bleek dat deze daling van de oplage niet op zichzelf staat. Ook gerenommeerde kranten als New York Times en Washington Post hebben problemen. The Plain Dealer heeft twee keer moeten saneren. De eerste keer konden er 60 werknemers met vervroegd pensioen worden gestuurd, maar dit jaar verdwijnen er opnieuw 40 arbeidsplaatsen en vallen er ook gedwongen ontslagen.

    Het grote warenhuis Macy’s was de grootste adverteerder van de krant, maar heeft zich onlangs teruggetrokken. Adverteerders geloven niet meer in krantenadvertenties – ze focussen zich voornamelijk op direct mail. Voormalige adverteerders hebben tegenwoordig een club of een loyalty programma. Zo worden er afspraken met creditcardbedrijven gemaakt, die hun klanten aanbiedingen kunnen doen.

    De website van The Plain Dealer ziet er nog niet conversiegericht uit en de verantwoordelijken lijken ook geen benul te hebben van hoe ze online geld moeten verdienen. Blijkbaar is er voor de affiliatenetwerken in Amerika nog een grote slag te slaan. De kranten nemen wel waar dat de bezoekersaantallen van hun sites stijgen, en worstelen nu met interactie en wat ze wel en niet moeten toelaten, zoals reacties op artikelen.

    De cijfers van de New York Times zijn evenmin bemoedigend: in het derde kwartaal daalde de print advertising met 18,3%. Daar stond weliswaar een stijging van 10,2% in de online advertising tegenover, maar omdat de inkomsten uit online advertenties slechts 12,4% van de totale advertentie-inkomsten beslaan, is van compenseren nauwelijks sprake.


    26 november 2008 om 08:48
    Maarten Dullaert

    @Marco, daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Mijn eigen overtuiging is dat binnen B2B toch een lichte daling van de online media bestedingen zal ontstaan. Veel marketeers binnen B2B zijn nog onzeker over het effect van online advertising. Hier heerst nog het hardnekkige clicksyndroom en gaat men voorbij aan brand awareness en view through effecten van online advertising. Leuke tijden om nu juist als mediakanaal weer bezig te zijn met de basics van marketing & communicatie in combinatie met de rol die je als uitgever/mediadrager hierin voor adverteerders kan vervullen.


    26 november 2008 om 09:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!