Weekoverzicht Webanalisten.nl (23): Hema Rookworst, niet gevonden

2 december 2008, 11:01

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Hema Rookworst : niet gevonden
  • Webanalist… it’s a dirty job!
  • Het Content Management Systeem als de ‘last tool standing’?

Hema Rookworst: niet gevonden

Het belang van goede resultaten van de interne zoekmachine is vaker besproken op webanalisten.nl. Gerben Bouwhuis deed een test die aangaf wat verbetering aan zoekresultaten van de interne zoekmachine kan opleveren en Egan van Doorn schreef eerder over de wat je allemaal kunt leren door de interne zoekopdrachten te analyseren en wat de ANWB hiermee heeft gedaan.

Op e-commerce gebied is het belang nog groter. Een aanzienlijk deel van het bezoek gebruikt na binnenkomst op de webwinkel de vaak duidelijke aanwezige zoekbox om te zoeken naar een bepaald product. Ook de bezoekers die exact weten wat ze willen kopen maken hier graag gebruik van.

Ton Wesseling heeft eerder al aangegeven dat het goedkoop is om vanaf deze plek te wijzen op fouten op webpagina’s. Beter is het om te laten zien wie juist positief ergens opvalt, maar wat er bij HEMA.nl gebeurt met de internet zoekmachine kan Ton jullie toch echt niet onthouden. Hij heeft zelfs nog even naar de kalender gekeken of het geen 1 april was

Webanalist… it’s a dirty job!

“Hoe betrouwbaar is die data?” “En klopt dat wel?” Vaak de eerste vragen die vanuit de organisatie aan de webanalist worden gesteld over gerapporteerde websitestatistieken. Niet de vragen over de gevonden inzichten waarop we eigenlijk zaten te wachten. En als we dan eerlijk antwoorden, dan moeten we eigenlijk erkennen dat de verzamelde data in oorsprong vrij onbetrouwbaar is. De kwaliteit van webanalyticsdata, of beter gezegd het ontbreken hiervan blijft een punt van voortdurende discussie (zie ook: ‘Hoe betrouwbaar zijn website statistieken?’ of ‘Van webanlyticspakket wisselen zonder ontslagen te worden’) Sturen we nog wel op gedegen analyse of krijgt de gokfactor steeds vaker de overhand? En wat is de rol van een webanalist in deze? Egan van Doorn toont zijn kijk op deze vragen aan de hand van de volgende quote:

“Data quality sucks, let’s just get over it!”

Het Content Management Systeem als de ‘last tool standing’?

Op de Webanalyics Wednesday vertelde Reinout Wolfert over zijn kijk op de toekomst van webanalytics (zie zijn vorige artikel). Eén van de vragen die hij zichzelf stel(de) was: wat wordt de positie van het Content Management Systeem (kortweg CMS) in de systeemplaat die gaat ontstaan. In zijn ogen zijn er op dit moment drie pakketten die samengevoegd (kunnen) worden in het CMS om de toekomstige wereld een stuk eenvoudiger te maken. Deze drie pakketten zijn: het webanalyticspakket, het (multi variatie) testpakket en het ad managementpakket. Lees het volledige artikel.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Iwan van Geelen (checkmein.nl)

    Maar de HEMA verkoopt toch ook geen rookworst online? Of ben ik nu te web 0.01


    2 december 2008 om 11:18
    webanalisten.nl

    @Iwan daar zal je gelijk in hebben (anders werd hij wel goed gevonden :)) Waar het om gaat is dat de rookworst hét HEMA product is, en je mag verwachten dat je iets van informatie op de HEMA site daarover vindt (kan direct kopen zijn, maar ook achtergrond info, historie, oid zijn). Ik kan genoeg voorbeelden bedenken van producten die je online niet kunt kopen, maar waar wel informatie over te vinden is (waardoor het bedrijf/product vindbaar).


    2 december 2008 om 11:40
    Iwan van Geelen (checkmein.nl)

    @Reinout Ok duidelijk; als ik de zoekfunctie gebruik ik krijg wel een fles wijn als advies om bij DE worst te drinken. Met google (resultaat no 5) kom ik inderdaad alleen bij de over hema pagina zonder verdere info….


    2 december 2008 om 11:55
    webanalisten.nl

    @Iwan Inderdaad, terwijl er wel genoeg informatie over is (gezien de andere resultaten die Google vindt).


    2 december 2008 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!