Hoeveel airmiles bij deze woning?

5 december 2008, 05:41

{title}

Projectontwikkelaar Heijmans doet zijn huizen in de uitverkoop. Diverse koppen schreeuwden het van de nieuwe daken: 925.nl, telegraaf.nl en elsevier.nl. Hoewel er lange tijd niet hardop over gesproken mocht worden in huizenland gaat het nu toch echt los. Na Heijmans zullen nog meer projectontwikkelaars hun huizen in de uitverkoop doen. Dat is zuur voor diegenen die de volle mep voor hun nieuwbouwhuis hebben betaald maar het is niet anders. We hebben simpelweg te maken met de wetten van vraag en aanbod. Maar waar stopt het dadelijk en wat zijn de oplossingen?

De projectontwikkelaars hebben het zwaar, heel zwaar… In oktober is er 70% minder verkocht t.o.v. 2006 en dat voelen projectontwikkelaars, er komt namelijk niks binnen. Nog een paar van dit soort maanden en we hebben een aantal ontwikkelaars minder in Nederland. En wat je ook vindt van projectontwikkelaars, dat is niet goed voor de economie.

Hoe nu verder?

Iedereen hoopt nu van harte dat alles weer normaal aantrekt en dat het oude en vertrouwde leventje weer opgepikt kan worden. Dat zal nog wel even duren, want dit is niet van gisteren op vandaag gebeurd; het is al sinds vorig jaar aan de gang. Intussen zijn er diverse scenario’s van stal gehaald:

  • Projectontwikkelaar en corporatie ontwikkelen samen. Wat niet of moeilijk verkocht wordt, wordt door de corporatie gekocht en verhuurd;
  • Overbruggingsgarantie waarbij ontwikkelaar en koper beide een gedeelte van het risico op zich nemen;
  • Extra acties, openhuizen en versnelde start bouw;
  • Opkopen bestaande woning bij aankoop nieuwbouwhuis;
  • Modelwoningen;
  • Etc.

Echter, tegen zo een sterk dalende vraag is geen kruid gewassen. Er worden nu projecten uit de ontwikkeling of verkoop gehaald omdat de ontwikkelaars het niet meer in deze markt aandurven. Indien er al wel gebouwd is zullen de, intussen bestaande, huizen tegen dumpprijzen verkocht worden. Men heeft namelijk cashflow nodig. Zoals hierboven gemeld is dat zuur voor de huidige kopers echter zij hebben hopelijk nog een goede prijs voor hun huis gekregen, diegene die nu koopt zal zijn huis ook voor minder kunnen verkopen.

Gemeenten

Nu we zo langzamerhand aangekomen zijn op het niveau dat het voortbestaan van grote Nederlandse bedrijven op het spel staat, zal er ook op politiek niveau iets gaan gebeuren. Gemeentes hebben jarenlang diverse flessen champagne opengetrokken bij de verkoop van “gemeenteland” voor nieuwe huizen. De grondprijzen zulen dus wellicht ook gaan dalen want de productie van huizen moet doorgaan. Wellicht dat gemeentes met overbruggingen komen? Per slot van rekening zijn zij de volgende die voor het blok staan. Gemeentes beconcurreren elkaar natuurlijk ook als het gaat om nieuwbouw. Ik zie het al voor me: “kom nu wonen in

en betaal drie jaar geen OZB!”

It is not what de projectontwikkelaar can do…

Nu hebben dit soort zaken een innoverend effect op verkoop- en marketingstrategieën. Ineens lijkt het alsof elk te koop staand huis tegenwoordig een bluetooth folder heeft, AdWords schijnt het best aardig te doen in verband met nieuwbouw, makelaars vragen geen courtage meer, social networks zijn ineens wel interessant, SMS-en kan best, kortingen zijn bespreekbaar, etc. etc. Misschien is de tijd aangebroken dat de ontwikkelaar steeds meer op bestelling gaat werken, een soort crowdsourcing. Via bijvoorbeeld een social network geven consumenten hun woon- en leefvoorkeuren aan binnen een bepaalde plaats en worden vervolgens met elkaar en een ontwikkelaar gematched op basis waarvan deze ontwikkelaar samen met deze consumenten en gemeente een nieuw project ontwikkelt. Dus het enige wat de projectontwikkelaar dadelijk nog doet is het faciliteren van een groep consumenten om hun nieuwe wijk te realiseren. Er zijn hier voorbeelden van via bijvoorbeeld Sir55.

Slim investeren

Slim investeren kan nog altijd: koop een nieuwbouwhuis! Want dat is het beste wat je kunt doen voor de economie, een nieuwbouwhuis heeft meer invloed op de economie dan extra beltegoed. Daarnaast is nieuwbouw zelfs nog extra interessant omdat nieuwbouw per vierkante meter relatief goedkoper is dan bestaande bouw. Dat schijnt hem in onze perceptie en waardering van de sfeer die een bestaand huis uitstraalt te zitten. Uiteindelijk verkoop je, als nieuwbouwkoper, weer een gebruikte woning die relatief meer gaat opbrengen per vierkante meter dan nieuwbouw…;-)

Hoe dan ook: er staat nog veel te gebeuren in deze branche… stay tuned.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!