Online charity

5 december 2008, 06:28

{title}Vandaag is het 5 december, deze maand zit sowieso stampvol met feestdagen. En dan, helemaal met kerst, voelen wij als Nederlanders ons ook verantwoordelijk voor het leed van anderen. In dit kader is n.a.v. het TV programma van de Frogers, Effe Geen Cent Te Makken, een aantal unieke items geveild voor de voedselbank. Denk hierbij een aan reading van Char, een privé optreden van Alain Clarck, een 5 gangen diner van Herman den Blijker en een voetbaltraining van Bert van Marwijk.

Al deze items worden geveild door Speurders, waarbij Speurders uiteraard geen kosten in rekening brengt voor de promotie van deze goederen. Dit zodat er zoveel mogelijk geld naar het goede doel gaat, in dit geval dus de voedselbank.

In een veel kleinere vorm levert ook Marketingfacts en Marketing Tribune zijn bijdrage aan het goede doel. Zij hebben namelijk een media pakket t.w.v. ruim 8.000 euro beschikbaar gesteld voor het recruitment charity. Ook dit wordt online geveild via Speurders, ook hiervoor stelt Speurders alle middelen gratis beschikbaar om het te promoten.

In het geval van het Recruitment Charity is er gekozen om twee veilingen te houden. Eén online en één offline tijdens het event op 12 december. De reden hiervoor is het bereik dat je online hebt. Daar waar er slechts een beperkte groep op het event aanwezig zal zijn, is het bereik online natuurlijk zeer uitgebreid. Toch is ook hier niet gekozen om alles online te veilen, vanuit de optiek dat sommige zaken, zoals schilderijen of een beeld, veel meer emotionele waarde hebben als je ze ziet op een ‘echte’ veiling. Het is dus een kwestie van bereik tegen emotie, waarbij het product volgens mij bepalend is voor het rendement van beide mogelijkheden.

Ik ben benieuwd, zijn er nog meer online charity initiatieven die iets bijzonders doen dat het vermelden waard is?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!