Stichting Copyright en Nieuwe Media waarschuwt EC

9 december 2008, 07:05

{title}‘Bescherm de consument en stop het willekeurig uitbreiden van de auteursrechten door de Auteursrechten Incasso Organisaties.’ Dat is de waarschuwing die de Stichting Copyright en Nieuwe Media (SCNM) uitgeeft aan de Europese Commissie (EC). Want, zo meldt het persbericht van gisteren eind van de middag: ‘Een flexibel auteursrechten systeem is nodig om de kenniseconomie te beschermen. Dat wordt mogelijk door over te stappen op een open criterium voor fair use van beschermde werken door anderen.’

Aanleiding voor de SCNM om in de pen te klimmen is de strekking van het in juli gepubliceerde Groenboek Auteursrecht in de Kenniseconomie van de EC (pdf). Daarmee hoopt de Commissie een discussie op gang te brengen over de manier waarop kennis voor onderzoek, wetenschap en onderwijs optimaal kan worden verspreid op internet. Met een snel veranderend medialandschap is het de vraag of de lijst met uitzonderingen op het auteursrecht nog wel een rechtvaardig evenwicht tussen rechten en belangen vertegenwoordigt. DE SCNM vindt dat er een nieuwe balans moet komen.

De SCNM stelt (in het persbericht): ‘Met name de auteursrechten incasso organisaties zijn de stichting een doorn in het oog. Deze organisaties breiden hun werkgebied ongevraagd en wettelijk ongetoetst uit. Onafhankelijk marktonderzoek laat zien, dat ca. 40 % van alle internetgebruikers dagelijks een auteursrechten risico loopt.’

Omdat iedereen nu massaal aan het publiceren is geslagen op internet, mogen we, vindt de SCNM, niet van deze groep verwachten dat ze de wet precies kennen. ‘De wet- en regelgeving over auteursrecht dienen te worden geherformuleerd en dusdanig te worden versimpeld dat de gemiddelde Europese internet gebruiker hiermee uit de voeten kan. Vooral een heldere uitleg over het begrip “niet-commercieel” en het toestaan van hergebruik en citeren voor niet-commerciële doeleinden kan een oplossing zijn.’

De SCNM is een initiatief van: Arnoud Engelfriet (secretaris), Ronald van den Hoff (voorzitter), Gert Otter, Marco Raaphorst, Petra de Boevere, Jolie van Klis en Marco Derksen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Els Tan

    Dank voor dit artikel. Zelf kamp ik ook wel eens met wat wel en niet gepubliceerd mag worden. Bij citaten of gebruikte artikelen vermeld ik vaak de vermeende eigenaar omdat deze de credits verdient. Mij gaat het om kennis en informatie te verspreiden en te delen en ik ga er van uit dat een persoon of bedrijf dit alleen ten goede komt. Als ze je vragen om informatie te verwijderen, past deze persoon of dat bedrijf dan wel in dit web 2.0 tijdperk (volgens sommige al 3.0)?


    9 december 2008 om 09:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!