Ford lanceert nieuwe Ka met Augmented Reality

17 december 2008, 06:06

Zoals al eerder aangegeven op Marketingfacts: Augmented Reality is hot. We zien het steeds vaker terugkomen in marketingacties. Ook de grote auto fabrikanten zijn, ondanks de totale ellende waar de branche in is ondergedompeld, op deze nieuwe techniek gedoken. Dit blijkt uit de de nieuwe campagnes van Ford voor de lancering van de nieuwe Ka en ook uit Mini’s nieuwe campagne.

Er is echter één groot verschil tussen de Ford Ka campagne en de andere augmented reality campagnes besproken op Marketingfacts – waar de Mini, de Totaal Tv Gids en het groene monstertje allemaal een computer en webcam nodig hebben om tevoorschijn getoverd te worden, werkt de 3D Ford Ka op je mobiele telefoon.

De mobiele applicatie maakt het dus mogelijk om de Ford Ka op straat ‘zichtbaar’ te maken en je kan hem delen met vrienden zonder dat daar een pc en webcam voor nodig zijn. De applicatie is onderdeel van de Go Find It campagne. Deze website wordt zichtbaar wanneer de Ford Ka vanuit een bepaalde hoek op een mobieltje bekeken wordt wat prima past binnen het thema van de campagne – ‘explore the hidden discoveries in life’. Er is verder gebruik gemaakt van clean graffiti en street art om de aandacht te trekken van jonge twintigers die steeds lastiger te bereiken zijn video de traditionele media.

De techniek staat nog in de kinderschoenen, maar dit zijn zeker interessante ontwikkelingen op het gebied van augmented reality. Mocht je het zelf willen testen, dan kun je de applicatie vanaf deze website downloaden. Een nadeel: het is niet beschikbaar voor de iPhone en werkt alleen op recente Nokia telefoons en mobieltjes met Windows Mobile.

(Disclaimer: Ik werk momenteel voor We Are Social, het bureau dat verantwoordelijk is voor de verspreiding van de Ford Ka campagne).

Daan Jansonius
Account Manager bij SocialMedia8

Account Executive @ SocialMedia8

Categorie
Tags

6 Reacties

    ronaldtervoert

    @jeroen: in hoeverre zien andere media hier eigenlijk brood in? Zoals op de winkelvloer, tv-producenten (die steeds meer met adverteerders partneren) en outdoor?


    17 december 2008 om 11:39
    Jeroen

    @Ronald:

    – Voor de winkelvloer zijn wij bezig met Augmented Reality Narrowcasting. Hetzelfde principe als de Totaal TV case. Je toont een product aan een kiosk et voila. Door een update functionaliteit wordt de content vers gehouden en kunnen marketeers sturen.

    – We hebben voorbeelden voor TV producenten, maar Augmented Reality komt pas echt tot zijn recht in een live uitzending/beleving. Tevens is er altijd een vertraging. Videobeelden gaan namelijk eerst door de PC voor beeldanalyse en daarna moeten de 3D objecten worden toegevoegd. Voor TV is de vertraging vaak onacceptabel (ook al is het maar milliseconden).

    – Outdoor; We hebben al wel eens gesproken over led displays op prominente locaties en daar dan leuke AR grappen uit halen met voorbijgangers, maar nog geen klanten voor gevonden. De AR Narrowcasting principe kan natuurlijk ook Outdoor gebruikt worden.

    Zelf zetten wij voor 2009 de focus op de publishing, narrowcasting, games, mobiel en web (waarbij publishing, narrowcasting en web als product al gereed zijn).


    17 december 2008 om 12:42
    Daan83

    @all – Bedankt voor de positieve reacties!

    @ Pieter – Leuk filmpje, Monty Python is altijd goed natuurlijk.


    21 december 2008 om 13:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!