Cursus progamma Marketingfacts Academy, wie vult aan?

22 december 2008, 18:49

{title}Al voor het derde jaar mag ik de cursussen voor Marketingfacts Academy organiseren. Nu aan het einde van 2008 is het tijd voor bezinning voor het afgelopen jaar en natuurlijk weer plannen voor het nieuwe jaar.

Het afgelopen jaar was niet altijd even makkelijk om de cursussen vol te krijgen. Dit terwijl de prijs kwaliteit verhouding volgens mij prima is voor een hele dag. Voor het eerste half jaar staan de cursussen op de site van Academy. De bedoeling van de cursus is om een zo praktijkgericht mogelijke insteek te maken over het onderwerp. Aan het einde van de dag moet je een aantal handvatten hebben waarmee je de volgende dag meteen mee aan de slag kan.

De onderwerpen baseer ik op input van Marco en andere experts in de branche, of de vraag van oud cursisten en anderen die mij benaderen. Nu zou ik ook graag van jullie willen weten aan welke onderwerpen jullie behoefte hebben om je in te verdiepen of meer van te weten.

De onderwerpen die we nu hebben gepland zijn:

Internetmarketing

Emailmarketing

Online klantervaringen

Conversietips

Usability

Recruitement met sociale netwerken

Webanalytics

Succesvol implementeren social network

Opzetten webshop

Juridische zaken online

Mobile

Search

Ik hoor graag jullie mening, dus brand los…

Maritza Fellinger
Directeur bij Maritza Adviesbureau

Marketingfacts Academy

Categorie
Tags

22 Reacties

    Feeder

    Nieuwe SEO tools als RSS en microblogging?


    22 december 2008 om 20:06
    Justecommerce

    Welke widgets/apps zijn nuttig voor mijn business model.


    23 december 2008 om 03:00
    Jacobien

    Op MF komen mensen die al in het vak zitten, dus m.i. zijn dat niet de mensen die zitten te springen om een cursus.

    Ik denk echter dat er in het MKB een heleboel ondernemers zijn die graag een basiscursus zouden willen volgen. Waar moet je op letten bij het zoeken van een webdesigner, wat is SEO, wat komt er kijken bij e-commerce etc. De KvK geeft dergelijke cursussen volgens mij niet en Syntens is ook niet super actief. Dan kun je ondernemers ook meteen koppelen aan de free-lancers. Of je biedt meteen een totaalpakket; naam, hosting, bouw, advies, marketing etc.

    Nu zie je al dat er allerlei bureautjes komen die zich op een specifieke branche richten en meteen van alles aanbieden zoals praktijkinfo.nl voor huisartsen.

    Maar misschien hebben jullie een andere doelgroep voor ogen..


    23 december 2008 om 04:07
    media

    @Maritza: de opkomst van de vele aanbieders van cursussen in het afgelopen jaar heeft er inderdaad voor gezorgd dat veel van deze cursussen moeilijk vol zijn te krijgen. De kredietcrisis heeft het afgelopen halve jaar niet meegeholpen dit te verbeteren.

    @Jacobien: goede suggestie! Zou nog niet eens zo verkeerd zijn om ons met de Marketingfactscursussen meer te gaan richten op praktijkgerichte cursussen voor het MKB. Op dit moment richten we ons inderdaad grotendeels op de bezoekers van Marketingfacts.


    23 december 2008 om 04:41
    media

    @Karel: met die cursussen zijn we in 2006 gestopt omdat er nauwelijks vraag naar was. Kan me wel voorstellen dat we deze elementen toevoegen aan een SEO-cursus


    23 december 2008 om 04:43
    Arnoud Rademaker

    @ Marco,

    Neem dan wel de tijd om jezelf goed voor te bereiden. Of, heb niet al te hoge verwachtingen. Ook het midden- en kleinbedrijf heeft momenteel zijn handen vol aan de kredietcrisis. Maak er een crisisarrangement van.

    Nu de industriële productie in de Eurozone enorm terugloopt (-15%), zal ook het MKB minder besteld hebben. Anders gezegd:’Het MKB zal op dit moment ook snijden in de kosten omdat zij de vraag zien uitvallen’. Er is zelfs een helpdesk geopend voor het MKB. Zie: http://www.accountancynieuws.nl/actueel/branche/mkb-nederland-opent-helpdesk-kredietcrisis.66573.lynkx

    Ter geruststelling. Jullie zijn niet de enige sector waar gesneden wordt in de kosten of waar men terughoudender is geworden om deel te nemen aan een cursus. Volgens mij is dit de kans om als vakgroep te laten zien dat jullie een toegevoegde waarde kunnen leveren aan ondernemers die zich op dit moment steeds meer zorgen maken. Vandaar mijn idee om een crisisarrangement te maken.

    Realiseer je dat nu de huizenprijzen dalen, het langer zal duren voordat de stijgende fase van de beurscyclus weer wordt ingezet. Met deze gedachtegang kun je een vertaalslag maken naar het bedrijfsleven en een prognose van het uitgavenpatroon van consumenten. Beiden houden elkaar gevangen omdat men allebei meer vet op de botten wil kweken. Anders gezegd: ‘er lijkt sprake te zijn van is een vicieuze cirkel. Niet voor niets pompen de overheden wereldwijd miljarden in de economie of verlagen de Centrale Banken de rente op een zeer agressieve manier.

    Consumenten bezuinigen, hetgeen weer arbeidsplaatsen kost en waardoor er een nog grotere terugval van de industriële productie plaats zal vinden. Consumenten zullen naar mijn bescheiden mening niet uit het oogpunt van het milieu kiezen voor duurzaamheid, zij doen dat veel meer om te kunnen besparen op de uitgaven. Simpelweg omdat er minder te besteden is en omdat men zich steeds meer gaat realiseren dat de gemaakte schulden ooit afgebouwd moeten worden.

    Ook tijdens de jaren dertig van de vorige eeuw werd er erg op duurzaamheid gelet.Volgens mij kunnen jullie op het vakgebied van de Marketing van waarde zijn voor de ondernemer uit het MKB. Hebben zij deze omslag al gemaakt? Of, gaan ze ervan uit dat de economische kringloop vanzelf weer zijn weg vindt en consumenten weer mee zullen doen aan het patroon van een wegwerpconsumptiemaatschappij? Het zijn vervelende maar boeiende tijden. Zelfs voor een beurscolumnist. Boeiend, omdat ik steeds meer begin te geloven in een gezamenlijke aanpak en doormiddel van multidisciplinaire teams.


    23 december 2008 om 05:43
    Jacobien

    @Arnoud,

    Er zijn altijd MKB bedrijven die genoeg geld hebben, maar op de crisis inspelen, is slim. Ik zie ontzettend veel MKB websites die met wat simpele aanpassingen veel beter zouden scoren. Ook laat de promotie vaak nog te wensen over.

    Cursussen als ‘Betere website conversie’ of ‘Groeit de crisis boven uw pet, wordt gevonden op het net’ zullen m.i. best lopen.


    23 december 2008 om 05:53
    media

    @Arnoud: dank voor je wijze raad; zet me zeker aan het denken! Kom je wel eens in de buurt van Arnhem? Zou het leuk vinden om begin volgend jaar eens een bak koffie te drinken en van gedachten te wisselen!


    23 december 2008 om 05:58
    Thijs – Haeyn

    Arnoud, hulde voor deze heldere analyse!

    Maritza ik denk dat dingen als SEO, Web analytics en Conversie optimalisatie mooi aansluiten bij de hogere efficiëntie die in 2009 gewenst is. Ik zou me vooral op dergelijke zake richten.

    Microbloggen en andere exotische -doch veelbelovende- hulpmiddelen staan m.i. inderdaad even in de ijskast.


    23 december 2008 om 06:45
    Jacobien

    @ Ewout,

    Dat dekt slechts deels de lading. Ik zie heel veel MKB’ ers die echt totaal geen kaas hebben gegeten van internet. Die moeten nog leren wat hosting betekent, begrijpen niet dat websites laten bouwen door neefjes meestal geen goed plan is, weten het verschil niet tussen IE en Firefox, snappen niet dat google naar zoekwoorden kijkt etc.

    Verder zie ik mogelijkheden om allerhande pakketten aan te bieden; basiscursus en cms- of html site, voor de gevorderde losse cursussen tekstschrijven, promotie, SEO etc.

    Bij MF is niet alleen de kennis in huis, maar ook een databank met free-lancers. Die zou ik veel meer aan elkaar koppelen. Zodat de ondernemer meteen al die kennis in praktijk kan (laten) brengen en de kans dat de cursus/het pakket rendabel is, groter wordt.


    23 december 2008 om 07:04
    Feeder

    @marco Zou RSS, microblogs en andere ´nieuwe´ tools idd niet zelfstandig behandelen maar in het grotere verband van seo/internetmarketing meenemen. In 2006 bood ik i.s.m. Entopic een RSS-cursus voor redacteuren aan, die is uiteindelijk nooit gegeven. Toch denk dat anno 2009 in elk geval het MF-publiek klaar is voor een tipje van de sluier. Want in mijn beleving ervaren veel marketeers nu al de voordelen van bepaalde tools zonder die behoorlijk te doorgronden. En dat is jammer want met kennis van zaken kun je je acties verder optimaliseren. Of zoiets. 🙂


    23 december 2008 om 07:18
    Gitta Bartling

    helemaal eens met Jacobien. Ook ik zie dat met name in de groep MKB er een enorm kennisgat is vwb internet en de mogelijkheden daarvan. Degenen die een handig neefje hebben en die ook hebben ingezet, volgen dat handige neefje qua terminologie niet, snappen niet wat ze met Adwords kunnen, begrijpen niet waarom bezoekers aan de site wel kijken maar niet kopen of niet meer terugkomen. Laat staan dat ze moeite doen om de conversie op de site zelf te optimaliseren. Toevallig (of niet) eenzelfde discussie op Frankwatching gevoerd n.a.v. een viertal artikelen van mijn hand (vandaag verschijnt deel 3) over wel of niet webshop openen voor het MKB en waar je dan aan moet denken. Webshoppen voor dummies eigenlijk.

    Ik zie dat gat ook erg goed en ondernemers moeten naar hun gevoel tegenwoordig halve techneuten zijn om een beetje online marketing te bedrijven. Dat gevoel kan eenvoudig weggenomen worden – of met een cursus aangevuld, zo je wilt. En die laten geven door verschillende mensen uit verschillende gebieden/achtergronden (bij voorkeur freelancers, lekker laagdrempelig voor de ondernemer) zodat de contacten daar ook meteen gelegd kunnen worden.

    Help de ondernemer de crisis door!


    23 december 2008 om 07:59
    Arnoud Rademaker

    @ Marco en Thijs,

    Bedankt voor de complimenten. Marco, ik neem de uitnodiging graag aan. In januari mail ik je even voor het maken van een afspraak.

    @Jacobien en Gitta,

    Ik wil me niet met de inhoudelijke discussie bemoeien. Het is mijn vakgebied niet. Meedenken vanuit een andere invalshoek? Ja, wel. Maritza is deze column gestart met het verzoek om haar aan te vullen. Vanzelfsprekend is het leuk om te constateren dat iedereen meedenkt. Ieder vanuit zijn vakgebied.

    Echter, wat ik me overigens serieus afvraag, is de tijd rijp voor jullie tips. Is het op dit moment voor bijvoorbeeld het MKB betaalbaar om de (waarschijnlijk zeer goede) voorstellen te realiseren? Het lijkt me goed om dit goed te onderzoeken. Immers, bedrijven willen misschien wel, maar zien op dit moment misschien geen mogelijkheid om zulke nieuwe investeringen te doen. Er zal toch een behoorlijk prijskaartje aan zitten? Of, zie ik dat verkeerd. Zo nee, dan moet je dat heel goed communiceren. Ik wil het idee niet om zeep helpen, maar het zou zonde zijn als je achteraf moet constateren dat je voor een lege zaal staat te kletsen.

    @Gitta

    Ik heb je artikelen op Frankwatching gelezen. Het spreekt me erg aan. Vooral omdat ik iemand ken die zelf een webwinkel is begonnen op een heel speciaal terrein. Zie: http://www.vijveruniek.nl/ Het is opvallend hoe (in mijn ogen) een ogenschijnlijke simpele webshop zo’n succes kan zijn. Tenminste als je in ogenschouw neemt dat hij nog niet zo heel lang geleden is begonnen. Kredietcrisis of niet, hij heeft er (nog) geen last van. Vermoedelijk zijn jouw columns voor hem heel herkenbaar. Ik zal hem op jouw artikelen attenderen 🙂


    23 december 2008 om 08:40
    Jacobien

    @ Arnoud.

    Een tijdje terug heeft Syntens een dag georganiseerd over innovatie in de jachtbouw. Er zaten 150 man in de zaal en het werd goed ontvangen.

    Een echte basiscursus kun je rustig voor 75 man doen. Dan geef je ze na afloop of op een herhaal bijeenkomst de mogelijkheid om contacten te leggen, zaken te concretiseren etc. Dan hoeft de cursus ook niet veel te kosten.

    Verder heeft men echt geen duizenden en duizenden euro’s nodig om een simpele site te bouwen of te verbeteren.

    Tot slot zijn er genoeg grotere MKB bedrijven die best geld hebben. In crisistijd zijn er altijd bedrijven die juist heel goed draaien. En zolang er nog dure kerstpakketten worden verstuurd, kan men ook best een cursus betalen… zeker als die cursus tot omzetverhoging kan leiden.

    We moeten elkaar ook niet gek maken met al dat gepraat over de crisis.


    23 december 2008 om 08:53
    Gitta Bartling

    @ Jacobien: ik denk dat Arnoud niet bedoelt dat er geen geld voor een cursus zou zijn (hoewel misschien ook wel), maar meer dat er geld zou ontbreken om in online marketing zelf te investeren. En dat kan mijns inziens dus best tegen minimale kosten, als we hem/haar de juiste tools in handen geven.

    @ Arnoud: thanks voor de complimenten, maar ik denk dat juist door het effectief inzetten van online marketing zoals ik dat voor ogen heb, er niet veel investeringen in geld nodig hoeven te zijn voor een kleine MKB’er. Alleen in tijd, en dat hebben ze dan waarschijnlijk wel ;-). Ik heb de site van VijverUniek bekeken en het is fantastisch dat ze het zo goed doen, maar volgens mij kan het nog beter :-). Zelfs al zitten ze in een niche.

    Leuk discussie trouwens hier!


    23 december 2008 om 11:02
    Jacobien

    @ Gitta,

    Ok. Beetje kort geslapen vannacht en ik begin moe te worden. Ik lette niet meer zo goed op.

    Ik denk inderdaad ook dat er best geld is voor online marketing. Zoals ik schreef hoeft een site maken of verbeteren inderdaad helemaal geen mega investering te zijn.

    Ik denk dat er wat dat betreft nog veel vooroordelen heersen. Enerzijds verschijnen er natuurlijk veel verhalen op het net over sites waar tienduizenden euro’s in gepompt zijn. Anderzijds zie ik ook dat een aantal internetbureau’s bewust absurd hoge prijzen vragen voor wat simpel adwords werk, linkruilwerk, herschrijven teksten enz.


    23 december 2008 om 11:29
    Arnoud Rademaker

    @ Gitta en Jacobien,

    Laten we voorop stellen Jacobien :-), dat ik constructief probeer mee te denken en er absoluut geen wellis of nietes spelletje van wil maken. Ik geef in 2009 zelf ook cursussen en heb met dezelfde processen en of vragen te maken.

    Ik geloof in het bestaan van een economische gevoelscyclus. Op dit moment worden consumenten, werkgevers, werknemers, gepensioneerden en consumenten zich ten volle bewust van de ernst van de situatie omdat deze nu pas voelbaar worden vanwege de arbeidstijdverkorting, dalende huizenprijzen, teruglopende omzetcijfers, oplopende faillissementen (gelukkig valt dat nog reuze mee) en of het feit dat het pensioen volgend jaar niet wordt geïndexeerd. Iedereen neemt in het dagelijks leven minimaal twee rollen op zich. Het is geen kwestie van aanpraten, nee het is een kwestie van beleven en ervaren dat de gevolgen van de crisis wordt gevoeld in de privésfeer.

    Dat de schrik er goed in zit blijkt wel uit de macro-economische cijfers en uit de bedrijfseconomische cijfers. In een jaar tijd is de perceptie drastisch veranderd.

    Ter illustratie:

    1. Recentelijk hoorde ik van omzetproblemen bij een bedrijfje dat klanten heeft die in de Quote 500 staan. Deze groep kan het product wat dat bedrijf verkoopt echt nog wel betalen, toch haakt men af.

    2. Zelfs sommige pedicures hebben last van de kredietcrisis omdat klanten minder frequent komen. Ze verlengen de afspraakcyclus.

    Het enige wat ik waar ik op wil wijzen, is om rekening te houden met de gevolgen van de economische gevoelscyclus en uit te zoeken of er op grond van deze veranderende perceptie op toekomstige economische ontwikkelingen, daadwerkelijk behoefte is aan trainingen waar jullie het over hebben. Het lijkt erop alsof iedereen naar de koplampen van een aanstormende auto zit te kijken. Hierbij wil niet in discussie gaan over de noodzaak van deze cursussen.

    De argumenten waar Gitta over schrijft, kan mensen over de streep trekken om op tijd voor de aanstormende auto weg te springen zodat het konijntje wat blijft zitten wordt geslachtofferd in een eventueel faillissement. Ook het argument van Jacobien, dat er misschien wel geld is, omdat het helemaal niet zoveel hoeft te kosten, kan een fantastisch goed argument zijn. De vraag is of men dit wil besteden, of dat men ‘erop’ blijft zitten. Zie mijn twee voorbeelden.

    Maar goed, Gitta kan daar met een ‘frisse communicatie’ vast wel het één en ander in betekenen. Dit was mijn laatste bijdrage over dit onderwerp. Fijne kerstdagen. Jacobien, vanavond maar eens lekker vroeg naar bed gaan.


    23 december 2008 om 15:10
    RubZie

    Focussen op een doelgroep die niet op MF komt (MKB’ers, kennelijk?) lijkt me nogal vreemd.

    Verder zou ik, als ik nog iets met cursussen deed (behalve ze vergelijken ;)) overwegen om niet zo op prijs te focussen. Maritza noemt het in dit stukje expliciet en als het eerste punt in de USP’s, maar waarom eigenlijk? Zit op MF niet de creme de la creme van online marketeers? Zijn de cursussen niet van het hoogste niveau? Zijn de mensen die hier vaste bezoeker zijn niet al het basisniveau ontgroeid?

    Waarom geen “masterclass” ipv een “cursus met lage prijs”, gegeven door 2 topguru’s aan max 8 of 6 deelnemers die gegarandeerd uit andere sectoren of juist enkele sectoren komen zodat ze veel cijfers en kennis kunnen uitwisselen?

    Ik zou zeggen: ga de diepte en de hoogte in, in plaats van de breedte en de platheid. Probeer eens iets in 1 middag voor hetzelfde of zelfs meer geld.

    En lees eens een boek van Seth Godin, want heel hard achter meer van hetzelfde aangaan terwijl al geconcludeerd wordt dat het moeilijk vol te krijgen is, lijkt me een slecht plan 😉

    PS: Vergeet ik bijna zelf een goede marketeer te zijn… How about de cursussen invullen op een portal waar 38.000 bezoekers zochten naar cursussen de afgelopen maand? Kleine moeite maar als je die investering (€0,- en een kwartiertje) niet wilt doen… 🙂


    23 december 2008 om 20:36
    Arnoud Rademaker

    Beste Ruben,

    Bedankt voor je bijdrage. Leuk. Ik heb gelijk het boek ‘de paarse koe’ besteld’.

    Succes met je site,

    Arnoud


    23 december 2008 om 21:29
    Jacobien

    @ Ruben,

    Je bent zelf een MKB’ er, dus kennelijk komen ook MKB’ers op MF 😉

    Verder is cursussen organiseren voor het MKB niet ‘heel hard achter meer van hetzelfde aangaan ‘.

    Zover ik weet zijn er geen goede cursussen voor het MKB. Op de sites van KvK, dezaak. mkb.nl vind ik geen cursussen.

    Bij Syntens kan ik slechts 2 cursussen mbt internet vinden. Ik zie het zelf eerder als een kans. Ook omdat de groep een enorm potentieel heeft. Als bedrijven eenmaal goed doorhebben wat ze met internet kunnen, zullen ze waarschijnlijk meer diensten willen afnemen.

    Het richten op een andere doelgroep is ook niet vreemd. Ten eerste zitten de aangeboden cursussen kennelijk niet vol. Ten tweede richten zoveel bedrijven zich op meerdere groepen. Zo zijn er zat grote reclamebureaus die ook simpel drukwerk maken.

    Je kunt als bedrijf wel roepen dat je je wilt richten op het topsegment, maar dat moet wel realiseerbaar zijn. Als de markt te klein is, zal je iets anders (erbij) moeten doen. Ik heb ook nooit gezegd dat men niet beide doelgroepen (top en MKB) tegelijk zou kunnen bedienen.

    Enfin, het is gelukkig niet aan mij om te beslissen 😉


    24 december 2008 om 07:30
    Jacobien

    @ Ruben

    De blauwe oceaan staat in mijn boekenkast (als gelezen boek).

    Topcursussen vind ik geen goed voorbeeld van een dergelijke strategie. Een combi van een cursus met bouw van een site wel. Maar dat terzijde.

    Wel begrijp ik dat je, gezien de bezoekers van MF, eerder voor topsessies zou kiezen dan voor de ‘algemene cursussen’.

    Er zijn gewoon meerdere benaderingen mogelijk. Welke kant MF kiest, hangt ook samen met de algemene strategie van MF en die ken ik gewoon niet.

    Overigens is. m.i. het schrijven én het om de paar jaar evalueren van een ondernemersplan mede om dit soort zaken zo belangrijk. Dan weet je welke kant je op wilt.


    24 december 2008 om 08:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!