Heavenly Heroes, webwinkel voor groene gadgets

23 december 2008, 07:12

{title}Uit onderzoek van de Amerikaanse Consumer Electronics Association onder 960 volwassenen komt naar voren dat prijs en mogelijkheden nog steeds de belangrijkste criteria zijn bij de aankoop van een product. Zorgen over het milieu spelen echter een steeds grotere rol.

Een jong en duurzaam bedrijf dat van meet af aan probeert elke verwarring te voorkomen, is Heavenly Heroes. Heavenly Heroes is onlangs opgericht door Saskia Relker en Astrid Rijken. Het levert functionele designproducten, die werken op zon, wind, water, of door ze op te draaien. Hieronder een kort interview met Saskia Relker.

Eén van de producten is de Hymini, een oplader, die stroom genereert door een windmolen.

Heavenly Heroes, vanwaar de naam?

Saskia Relker: ‘De naam verwijst naar onze producten. Dat zijn eigenlijk een soort helden. Ze gaan tegen de stroom in, houden dapper stand en hebben een duidelijke boodschap: het is belangrijk zorgvuldig met de wereld om ons heen om te gaan. De producten die wij verkopen en die wij in de toekomst zelf willen gaan ontwikkelen, zijn echter niet alleen milieuvriendelijk en functioneel. Wij willen producten verkopen waar je trots op kunt zijn. Geen wegwerpgadgets, maar producten die leuk zijn om te laten zien. Onze opzet is geslaagd als anderen zeggen: “Hé, wat een leuk ding, waar heb je dat vandaan?”’

Hoe onderscheiden jullie je van bedrijven als Inhabitat?

‘Onze doelgroep is ongeveer hetzelfde. Sites als Inhabitat of Treehugger zijn ook een platform voor mensen die bewust in het leven staan, maar hun scope is veel breder dan de onze. Wij zijn in eerste instantie een winkel en we verkopen alleen functionele producten, die werken op water, zonne- of windenergie of door ze op te draaien. Inmiddels zijn er ook al heel wat bedrijven die producten ontwikkelen waar je geen (net)stroom of batterijen voor nodig hebt. Maar de focus ligt meestal op de functionaliteit en minder op de vormgeving. Die vormgeving is voor Heavenly Heroes juist wél belangrijk.’

Welke doelgroep willen jullie bereiken met Heavenly Heroes?

‘Wij richten ons op de ‘cultural creatives’. Volgens het laatste onderzoek van MarketResponse, ongeveer 1,6 miljoen mensen en een snel groeiende groep in Nederland. Het zijn mensen die een duurzame levensstijl nastreven en die worden gekenmerkt door een keuze voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Zij kopen bewust producten en diensten die geen ecologische of maatschappelijke problemen veroorzaken. Ze zijn bereid meer te betalen voor eerlijk voedsel en willen niet leven volgens het credo ‘meer is beter’. Ze houden van reizen, doen vrijwilligerswerk, hebben aandacht voor anderen, koesteren idealen, lezen veel en houden van kunst en cultuur. Ze hebben een actief sociaal leven en komen in alle lagen van de bevolking voor.’

Gaan jullie ook een dialoog aan met de klant en hoe zal dat in de toekomst eruit komen te zien?

‘Via blog en nieuwsbrief gaan wij klanten op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen. Klanten kunnen hun mening geven door productbeoordelingen op de site te geven, er zijn klantenpanels, zowel online als face to face en we hebben reactiemogelijkheid op ons blog.’

Een eigen productlijn. Kun je al een tipje van de sluier oplichten?

‘Het is onze droom zelf producten te bedenken en op de markt te zetten. Daarvoor willen wij graag samenwerken met jonge designers. We hebben al met een paar ontwerpers gesproken en daar zijn leuke ideeën uitgekomen.’

Heavenly Heroes 2020?

‘Wij willen van Heavenly Heroes echt een merk maken a la Rituals, Kikkerland of Camper. Als de webwinkel eenmaal goed loopt, willen wij onze producten ook via winkelketens verkopen en uiteindelijk zelf een winkel openen. Maar dat is toekomstmuziek.’

Moeder, maf, media. Join me on Twitter www.twitter.com/droombos

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annet

    Gisteravond mailde ze me nog de antwoorden op de vragen, en vanochtend is zij bevallen van een meisje. Dat zijn twee lanceringen in een week tijd 😉 Gefeliciteerd Saskia!


    23 december 2008 om 09:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!