ReclameReview: Veuve Amiot
Een korte maar heftige kerstcommercial voor Veuve Amiot.
Credits:
Bureau: THEY
D.O.P.: Martijn van Broekhuizen
Editor: Amber Hooijmans
Geluid: Alex Nicholls-Lee
Klant: Sandra de Vries, Nikki Wiesman
Producer: Emelie van Wensen
Productie: Laurens Orij
Regie: Michael Sewandono
Productie: Comrad
Postproductie: Crabsalad
Geluid: Wave Sound Studios Amsterdam
De doelstelling:
Veuve Amiot promoten als alternatief voor champagne.
De uitwerking:
Om Veuve Amiot – een mousserende wijn – als alternatief voor champagne tijdens de feestdagen aan te prijzen ontwikkelde They een commercial van 10 seconden. Precies de tijd die de toch feestelijk ploppende kurk nodig heeft om uiteindelijk op de extravagant gedekte tafel te landen.
Het oordeel:
Ik vind veel dingen mooi aan de commercial: het feit dat hij slechts 10 seconden duurt, de manier waarop we vanuit de ploppende kurk naar de wereld kijken en het geluid. Maar wat ik mis is een boodschap. Als niet-champagnedrinker zou ik na het zien van deze commercial namelijk gewoon denken dat Veuve Amiot champagne is. Nergens wordt me immers verteld dat het iets anders is. Misschien is het zelfs wel de bedoeling dat Veuve Amiot wordt aangezien voor champagne, dat kan natuurlijk ook. Verder vraag ik me af of het packshot (het etiket van de fles in dit geval) lang genoeg in beeld is om de afzender duidelijk te maken. Want ook de naam van het product wordt verder nergens genoemd of getoond. Kortom: qua creatieve uitvoering is deze commercial wat mij betreft zeker geslaagd, maar of de doelstelling bereikt gaat worden, vraag ik me af.