Verliest de Kerstkaart het van de e-card?

24 december 2008, 06:28

{title}TNT Post verwerkt in deze donkere dagen voor kerst terwijl we wachten op het einde van 2008 nog ‘maar’ 180 miljoen kerstkaarten. Twee jaar geleden waren dat er nog 200 miljoen en over een periode van 15 jaar is het aantal verstuurde decemberkaarten met tien miljoen gedaald, zo schrijft Reclameweek. Elektronische kaarten worden populairder, maar er bestaat natuurlijk ook een toenemende concurrentie onder de postbedrijven in Nederland. Zie in deze context ook: ‘Unieke kerstcampagnes 2007’ en ‘Originele kerstcampagnes 2008’.

Een woordvoerster van TNT zegt tegen het ANP (bron van Reclameweek): ‘We zien bij de zakelijke markt een duidelijke digitalisering van de wenskaarten, die langzaam is doorgesijpeld naar de consumentenpost.’ Ben ook benieuwd of de kredietcrisis hier nog een rol speelt: een e-card is vast goedkoper dan hardcopy-kerstkaart. Zelf doe ik er niet aan. (Plaatje is van FokSuk).

Enorm hoog, natuurlijk, dat aantal van 180 miljoen. Dat is ongeveer 10 kerstkaarten per Nederlander. Natuurlijk, alles wat zich bedrijf noemt verstuurt driftig zijn kertgroet. Maar toch. Het duurt nog wel even voordat die papieren kerstkaart het museum in kan. En dat zinnetje over toegenomen concurrentie in de postsector van hierboven, kan je ook aan het denken zetten. Misschien is het totale aantal hardcopy-kerstkaarten niet eens gedaald. Maar gegroeid…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Pim

    Over een periode van 15 jaar met 10 miljoen kaarten dalen – terwijl eerst gezegd wordt dat er dit jaar 20 miljoen kaarten minder zijn verzonden dan twee jaar geleden…?


    24 december 2008 om 07:26
    Jacobien

    Volgens mij zijn er meer regionale postaanbieders dan ooit. Zelfs kerken bieden aan om goedkoop kaarten te versturen. Ik denk dus dat het inderdaad wel meevalt met de daling.


    24 december 2008 om 09:19
    Paul Hottinga

    Te verwachten verwachting als je het mij vraagt.

    Toch blijft het altijd leuk om fysiek een kaart te ontvangen en te kunnen ophangen 😉


    29 december 2008 om 08:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!