Onderzoek Pew: Internet belangrijker voor nieuws dan krant

30 december 2008, 08:13

{title}In de VS is het internet alle andere media behalve televisie voorbij gestreefd als belangrijkste nieuwsbron. Het gaat om nationaal en internationaal nieuws, zo blijkt uit dit onderzoek van PEW (’Internet Overtakes Newspapers as News Source’). ‘Currently, 40% say they get most of their news about national and international issues from the internet, up from just 24% in September 2007. For the first time in a Pew survey, more people say they rely mostly on the internet for news than cite newspapers (35%).’

Maar, televisie blijft belangrijk. 70 procent van de Amerikanen noemt dit medium als de belangrijkste nieuwsbron. En, zoals vaker, zijn de kaarten voor jongeren anders geschud.

{title} ‘For young people, however, the internet now rivals television as a main source of national and international news. Nearly six-in-ten Americans younger than 30 (59%) say they get most of their national and international news online; an identical percentage cites television. In September 2007, twice as many young people said they relied mostly on television for news than mentioned the internet (68% vs. 34%).’

Het aantal jongeren (< 30) dat televisie als primaire nieuwsbron noemt is afgenomen van 68 procent in september 2007 naar 59 procent nu. Dit heeft alles te maken met het succes van de (online) campagne van Obama. Het kan goed zijn, dat hierdoor blijvende effecten in mediaconsumptiegedrag zijn opgetreden. Bijna een kwart van het Amerikaanse publiek zegt het meeste nieuws te consumeren via CNN. 17 procent zegt het meest naar Fox te kijken voor nieuws.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Multus

    Hoe lang zou het duren voordat ook TV wordt ingehaald?


    30 december 2008 om 14:22
    mgvandenbroek

    @Marc: Ik denk dat er met de betrouwbaarheid van de cijfers helemaal niets mis is. Wél, mogelijk, met de generaliseerbaarheid van deze cijfers. Maar ook daar ben ik nog niet over uit.

    Zoals jij al aangeeft op RM: 2008 is een bijzonder nieuwsjaar. Het kán zijn, dat de de ontwikkelingen in mediaconsumptiegedrag zoals die zich in 2008 voordoen géén doorgang zullen vinden in 2009.

    Dat schrijf jij ook:

    “Hoewel Internet zichzelf heeft bewezen als bron van sneller nieuws is het maar de vraag of de uitkomsten eind 2009 eenzelfde beeld laten zien. Want dan zou ik toch verwachten dat of de krant of de televisie een forse duidelijking moeten gaan maken.”

    Wat je met “duidelijking” bedoelt, geen idee. Maar ik geoof het volgende:

    We weten niet wat 2009 gaat brengen. Wat we wel weten, is dat iedere scheet die Obama laat, online gevolgd zou worden, en wel a la minute. Wat we ook weten, is dat (de gevolgen van) de kredietcrisis nog lang niet voorbij is en zijn. Dus daar komt ook nog wel wat nieuws uit. Misschien wordt 2008 wel in retrospectief in de geschiedenisboekjes het jaar van The Big Shift voor kranten en mediaconsumptiegedrag in de VS.

    We hoeven dit onderzoek dus zeker NIET met een korrel zou te nemen, wat mij betreft.


    31 december 2008 om 08:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!