Waar blijft de promo-euro?

Waar blijft de promo-euro?

{title}Crisis of geen crisis. Het worden hoe dan ook barre tijden voor traditionalisten onder de marketeers, lees oude media-makers, oude reclamemakers, oude media-adviseurs. Voorspelt Wilem van Roosmalen gistermiddag nog het eind van oude marktonderzoekers, gistermorgen kregen we al te horen dat media-meten voorgoed gaat veranderen en het een ‘extra zeer pijnlijk jaar wordt voor traditionele media’, althans, zo leest Ewout Wolff het weer uit Emarketer-voorspellingen. Brengt ons bij een vraag die ik me zojuist samen met ons gouden duo Crombachs/Schaeffer afvroeg: Bovenstaande onheilstijdingen hebben allemaal betrekking op meetbare media zoals radio, televisie, maar ook online display advertising.

Hier komt ie. CRM, PR, Trade Marketing, DM, kortom allerlei vormen van marketing die de klant direct en vaak zeer gesegmenteerd op de huid zitten blijven altijd buiten beschouwing. B2B-media, klantenacties, e-mailmarketing, persreisjes, telemarketing, sampling, verkoopacties, en zo kunnen we er nog wel vijftig bedenken. Hoeveel er in omgaat: U weet het niet, ik weet het niet. Het medium zal ons als redactie jeuken, het type marketingcommunicatie is veel interessanter. We vragen ons dus af, ook omdat het van belang is voor het blad en waar we over gaan schrijven, wáár u denkt dat het geld voor de P van promotie blijft. Of is het echt weg? De mooiste en de meest rake reacties halen als vanouds het oude medium.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Ondanks de web2.0 moeiheid van Amerikaanse marketeers (http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090108_marketing_executives_zijn_web_2_0_beu_back_to_basics_in_2009/) zal het gaan van push naar pull, van offline naar online, van branding naar sales driven. Leve de producerende consument!

    geplaatst op
  • @ Keesjan
    Maar hoe gaat coca cola dat doen? En KPN? En mercedes? En wát gaan ze dan online doen?

    geplaatst op
  • Heb in mijn leven al een viertal recessies meegemaakt en ik zie twee dingen. De grote hap houdt vooral in leven wat ze hebben. Geen durf en geld om te investeren in andere dingen, geen innovatie dus. Soms in nood en soms vanuit visie zie je ook bedrijven drastisch veranderen. Op zich dus een kans voor de ouwe hap nog wat langer in leven te blijven. Maar ook een kans voor de nieuwe hap om markten te veroveren. Ergo, het gat tussen oud en nieuw wordt groter. Dat geldt ook voor de media. angst kan er voor zorgen dat ook hier de dino's nog even uitstel van verscheiden krijgen.
    De oude marktonderzoeker heeft cijfers voor zich liggen en concludeert en duidt daaruit. De nieuwe marktonderzoeker vraagt niet alleen maar meet ook gedrag en integreert soms zelfs niet-meetbare effecten in een compleet overzicht. Een marktonderzoeker wordt daarom een marktvoeler.

    geplaatst op
  • Een marktvoeler is ook salesdriven, anders zou ie de markt immers niet voelen. De zgn grote hap
    doet geen innovatie maar gaat voor zekerheid = salesdriven. M.i. wordt het gat dus eerder kleiner omdat in een recessie de vraag bepalend is. Of je web 2.0 nou moe bent of niet, de toekomst gaat door...

    geplaatst op
  • Ik merk onder mijn klanten dat de traditionele mediamix voldoende hen voldoende rust en zekerheid bood. Men had geen idee wat er werkte en hoe het werkte, maar de uiteindelijke instroom bleek groot genoeg én de visibiliteit van advertenties naar de interne stakeholders in de organisatie had een magische kracht. Daardoor was er tot voor kort een grote weerstand om het valse gevoel van de juiste keuze te maken, op te geven.

    Nu de budgetten overal gehalveerd zijn én de druk even groot blijft om even veel resultaat te moeten opleveren, zie je dat er plots wel wat meer mentale ruimte voor verandering komt. Daarbij laten adverteerders zich niet leiden door voorkeuren voor specieke andere media, maar door media bureaus, pr-bureaus, digitale bureaus die voldoende overtuigende argumenten op tafel kunnen leggen dat ze heel erg leads- en conversie gericht zijn. En omdat traditionele reclamebureaus niet gewoon zijn om hun werk op deze manier te verkopen, zie je dat de "producten" van deze andere bureaus het vandaag uitstekend doen in de statistieken.

    geplaatst op
  • @Egbert Jan: ben jij al zo oud? ;-)

    Service (en klantervaringen) zijn de nieuwe marketing; de P van promotie zal grotendeels verdwijnen!

    geplaatst op
  • @ marco

    Leuke visie. Ik heb jaren in Telecommerce geschreven dat Customer Service een belangrijk onderdeel van de marketingmix is. Alleen geloven de customer service managers dat zelf niet en de marketeers ook niet. Er is nog nooit zoveel uitgegeven aan de P van promotie als in het afgelopen jaar, dus waar baseer je dan op dat die zal verdwijnen?

    geplaatst op
  • Traditioneel worden de budgetten gewoon weer hetzelfde verdeeld binnen de mediamix (iets minder in totaal wellicht, maar waarom zou het opeens verdwijnen?). Men bewaart waarschijnlijk gewoon iets meer in de 'P' van 'Potje voor de zekerheid', maar die komt er halverwege het jaar, doordat de marketingafdeling toch voldoende credits heeft opgebouwd tijdens die zo ontzettend moeilijke eerste helft van 2009, gewoon weer uit. Devies is dan ook om de zomervakantie al in april te plannen, zodat je vanaf juni kunt acquireren, verkopen, budgetteren, plannen en genieten (zakelijk dan). Die P van promotie verdwijnt echt niet.

    geplaatst op
  • Wij zien net als Marco een toenemende aandacht voor het verbeteren van de gegevens en kennis van eigen klanten om zo effectievere marketing te kunnen doen. Dit ten koste van de (P) van brede promotie gericht op de nieuwe nog onbekende consument.
    Dit uit zich in aandacht voor de gegevens in het CRM systeem en andere systemen waar klantgegevens instaan. Niet de systemen zelf maar de gegevens die hierin staan worden nauwkeurig bewerkt. Denk hierbij aan het verrijken met externe data (Experian, KVK, Graydon, etc) of het simpelweg verrijken van de klantgegevens door de data in eigen systemen te integreren en te matchen (veelal staan klantgegevens bij bedrijven in meer dan 5 verschillende systemen).
    Door meer van de eigen klant te weten kunnen marketing technieken als event-driven marketing, loyaliteitprogramma’s, referentie/community marketing, up- en cross-sell veel effectiever toegepast worden. Daarbij wordt dan nog een aardige kostenbesparing gerealiseerd door doublures uit de systemen weg te halen: niet meer 3 dure catalogi bij een familie afleveren.
    Kortom ik denk dat de P van promotie de komende jaren steeds meer besteed zal worden bij eigen klanten. En dit zowel on- als offline. Het internet is een krachtig medium maar gerichte en persoonlijke DM en telemarketing hebben hun kracht nog niet verloren.

    geplaatst op
  • P van Pro Actief!

    Tijdens de topfase van de beurscyclus, zegt iedereen, en men na-aapt elkaar altijd met de volgende toverspreuk: ‘Dit keer is het anders’. Ofwel, de koersen blijven stijgen totdat we dood gaan! Zodra de situatie, tot grote schrik van velen, is verandert in een modderpoel, zegt men; ‘Alles moet anders’. Zo ook nu weer. Zelfs op Marketingfacts, zo lijkt het.

    Uiteindelijk verandert er niet zoveel. Trends komen langzaam tot stand, wellicht kan een crisis een versnelling bewerkstelligen, maar zodra de rust is weergekeerd vervalt men vaak toch weer in het oude vertrouwde gedrag.

    Wordt pro-actief. Dat is mijn visie. Welke bank, om maar eens een voorbeeld te noemen, voldoet aan de behoefte van de cliënt? Korte termijnwinsten, ten gunste van de aandeelhouder, dat is wat tot prioriteit wordt verheven. Beleggingsfondsen durven niet te zeggen:’Stap er uit’. Staat u teveel rood? Wordt u wel eens uitgenodigd voor een gesprek dat als volgt zou kunnen verlopen: ‘Meneer, ik zie dat u behoorlijk wat spaargeld heeft, als u nu uw doorlopend krediet aflost, dan scheelt u dat 5 procent per jaar, lijkt u dat wat?’ Wie van u zou in de handen klappen voor uw verzekeraar, bank en of beleggingsfondsbeheerder als u tijdens de topfase (halverwege 2007) een waarschuwend mailtje had ontvangen met het bericht om uw aandelen te verkopen zodat u op tijd kon uitstappen?

    Klantwaarde? Volgens mij kun je die zo bereiken. Wees Pro-actief. Vermoedelijk zal dit ook voor andere sectoren gelden.

    geplaatst op
  • Voorspellen is moeilijk vooral als het over de toekomst gaat ....Wel kun je constateren dat ontwikkelingen op welk gebied dan ook steeds sneller gaan. Dat geldt ongetwijfeld ook voor marketingbestedingen. Het antwoord op de vraag "waar blijft de promo-euro?" is niet eenduidig. In de eerste plaats zullen er per definitie minder marketing-euros zijn omdat in heel veel bedrijfssectoren minder geld voorhanden komt. Banken laten het afweten als geldverstrekker en daarmee is de negatieve spiraal ingezet. En nu het positieve. Als je minder hebt te besteden dan ga je weer eens nadenken over prioriteiten en wat echt belangrijk is. Dat is het louterende effect van een crisis. Hoe kunnen we met minder meer doen is dan de centrale vraag. Het leidt tot creativiteit en ter discussie stellen van oude gewoontes zoals het marketingbudget opmaken aan de traditionele mediamix. Toeval bestaat niet: 2009 is Darwin-jaar. De overlevers zijn degene die zich het best aanpassen aan de opdrogende geldstromen. Dat betekent keuzen maken: welke klanten wil ik wel, welke klanten wil ik niet en wat willen mijn klanten nou echt van mij. Verrek, dat klinkt als CRM !

    geplaatst op
  • Leuk aan deze reacties is dat iedereen toch denkt dat de promotionele euro vooral in het eigen werkveld terecht blijft komen. Niet vreemd natuurlijk, want ten eerst schrijft iedereen hier vanuit zijn eigen achtergrond en referentiekader, en ten tweede: als je zou denken dat het geld ergens anders terecht gaat komen, zou je wellicht ook meer moeite doen die diensten aan te bieden (indien mogelijk).

    Ik ben hierin geen haar beter dan de rest. ik verwacht dat het totale aantal promotionele euro's in elk geval minder wordt. Ofschoon anticylisch investeren in marketing en communicatie alom als zeer verstandig wordt genoemd, is de praktijk weerbarstiger. Het is nog steeds een relatief pijnloze (op de korte termijn dan) bezuiniging. Van de euro's die overblijven is onze ervaring dat PR nog vrij lang ongemoeid blijft. PR is, in tegenstelling tot bijvoornbeeld on- en offline adverteren, minder afhankelijk van volume. in de goede tijd is het geen uitzondering voor consumentenproducten dat het PR-budget niet boven de 5% van het marketingbudget uitkomt. Als er dan opeens 30% bezuinigd moet worden, dan gaat dat vaak ten laste van de andere posten. PR blijft redelijk op niveau.

    Tussen de 35.000 en de 70.000 euro per jaar kun je al heel goed PR doen voor een organisatie, met een goede zichtbaarheid door het jaar heen, terwijl je voor dat zelfde geld niet veel meer kunt krijgen dan eenmalig een pagina Telegraaf (zonder kortingen). Natuurlijk vergelijk ik hier appels met peren, en wordt de keuze van media en middelen door veel meer bepaald dan alleen het beschikbare budget, maar de ruimte voor een dergelijke nuancering is één van de eerste dingen die sneuvelt in tijd van bezuiniging.

    Ik zie dus overall het relatief op peil blijven van PR, en een verschuiving naar online (zowel qua advertenteren en DM als qua PR).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.