Shopsavvy laat winkelend publiek in de winkelstraten op basis van barcodes live prijsvergelijkingen maken van (web)winkels. Vervolgens kan de telefoon een winkel zoeken in de buurt door gebruik te maken van GPS. Ook kan je bepaalde producten toevoegen aan je wish-list. Vervolgens kan je de winkel bezoeken op het web, de locatie bekijken op de kaart of direct bellen. Hier nog een geliktere maar minder treffende video. Eerder haalde Erik deze case al kort aan in een posting over de bootcamp maar ik denk dat dit zo belangrijk is voor retail Nederland dat een aparte posting op z’n plaats is.
Het programma is gemaakt door Big in Japan voor mobiele telefoons die het Android-systeem van Google gebruiken. Shopshappy won de Google Android Developers contest. Het is met 300.000 actieve gebruikers nu al de populairste Android-download. Shopsavvy lanceert binnenkort de Nederlandse versie van zijn software.
interpretatie
Dit is een enorme doorbraak. Elk product met een barcode! Het is een prachtig voorbeeld van de voortuitgang van de productactivatie trend. Wellicht nu nog beperkt tot een land, straks alle producten in de hele wereld. Nu nog op prijsvergelijken, straks op alle features. We kunnen dan even snel alle producten die in de winkel staan fotograferen en met elkaar vergelijken (dus niet alleen op prijs). Fabrikanten merken moeten dan alles uit de hoge hoed gaan toveren om zich on the spot zo goed mogelijk te presenteren, op elk type mobiel. En nog een stap gaan ‘coaching brands’ zich ook nog eens in ons persoonlijk leven verdiepen en dan advies geven welk van de beschikbare producten het best bij ons passen (en dat ook nog eens in een gesproken dialoog). Maar zover is het nog niet.
Retailers gaan hiervan al zeer binnenkortde gevolgen ondervinden. Bij elk product zal de consument zeggen: ‘dat kan goedkoper’, en dat ook direct ter plaatse aantonen. Bovendien worden webproducten ook nog eens thuisbezorgd, zodat je het niet mee hoeft te dragen. Dat is nog een extra voordeel voor de webwinkelier. De retailer resteert alleen het voordeel van het fysiek laten zien en misschien advies bij de beperkte keuze die in een fysieke winkel aanwezig is (hoewel dit advies ook al door een vergelijker meegenomen kan worden zoals ik hierboven schreef over coaching brands).
Winkels moeten in mijn idee zich nu echt gaan omvormen tot ‘experience stores’: plekken waar je een product ook echt kunt proberen. Alles moet draaien om het proberen van het product. Een strijkbout die aanstaat. Een MP3 speler waarop je je eigen muziek kunt zetten om te horen hoe het klinkt. Een elektrische tandenborstel waarbij je het verschil voelt. Die retailer zal geld gaan vragen aan fabrikanten om het product te demonsteren. Ze worden als het ware een verlengstuk van de fabrikant. En vervolgens kan je het direct op je mobiel in winkel bij de webwinkel van diezelfde retailer bestellen, en als je wilt laten bezorgen (of als het in de fysieke winkel niet op voorraad is) dan kan dat natuurlijk ook, want de prijzen zullen op het internet concurrerend moeten zijn. Met dat verschil dat die fysieke retailer je een warm gevoel kan meegeven door de zintuiglijke prikkeling die in de virtuele wereld beperkt blijft tot beeld en geluid.
Overigens is dit niet het einde. Straks kunnen we ook zien of in winkels een bepaald product op voorraad is, en dat direct reserveren, desnoods met een aanbetaling. Of dat er ergens een exemplaar bij een groothandel ligt. Of in de fabriek. Dat specifieke exemplaar kan jij dan ter plekke met een druk op de knop reserveren. Dan moet retailland wel goed zijn geautomatiseerd en daar moet vooral bij kleinere winkels nog (heel) veel voor gebeuren. Het is tijd voor actie bij de retailers want volgens mij wordt het nu pas echt warm onder hun voeten. Meer dan ooit, lijkt me zo.