Gaat Google een stap te ver met ‘Bedoelde u’?

22 januari 2009, 09:54

Bedoelde U stap te ver?Google heeft een prachtig algoritme dat bij spel- en schrijffouten in een zoekopdracht een alternatief biedt. Maak je een spel- of typefout dan zal vaak een “Bedoelde u … ” boven en onder de resultaten verschijnen met de volgens Google juiste schrijfwijze. Klik je daarop, dan krijg je de zoekresultaten voor dat zoekwoord. Een handige optie, die soms erg nuttig is.

Maar nu hebben ze dit systeem een tandje harder gezet, met vervelende gevolgen.

Ze geven namelijk geen suggestie meer, maar besluiten gewoon voor je dat je iets anders bedoeld dan je hebt ingetyped..

Hoe zit dat eruit?

Van de week zocht ik naar het bedrijf “aquive media”. Het bedrijf in kwestie staat natuurlijk netjes bovenaan op haar eigen bedrijfsnaam. Maar Google denkt dat ik wellicht twee spelfouten heb gemaakt en eigenlijk “acquire media” bedoelde en plaatst 2 resultaten naar die zoekopdracht boven het resultaat dat ik zocht.

Een ander mooi voorbeeld, mede wegens de ironie, is een zoekopdracht naar merkenbureau de “merkplaats”. Google vind dat ik in deze zoekopdracht 2 spelfouten heb gemaakt en dat ik wel op zoek moet zijn naar Marktplaats. Om me te helpen worden 2 resultaten voor de zoekopdracht “marktplaats” boven de site die ik zocht geplaatst.

Bedoelde U? Google

Waarom is dat een probleem?

Google gaat in mijn ogen een stap te ver met dit algoritme om twee redenen.

Allereerst is het nogal vreemd om te veronderstellen dat ik per ongeluk 2 spelfouten in 1 zoekopdracht maak. Ik geef toe, ik wil in alle haast nog wel eens een type-o maken of iets gewoon verkeerd schrijven, maar ik heb nu het gevoel dat google mij dom vind en me aan het corrigeren is. Kortom, ik voel me als gebruiker eigenlijk niet serieus genomen door Google.

Daarnaast is het voor beide genoemde bedrijven (Aquive Media en de Merkplaats) nogal lullig dat ze netjes op hun eigen bedrijfsnaam op 1 staan en toch niet goed vindbaar zijn. Helemaal als je in je achterhoofd houdt dat Google Quality Raters deze resultaten behoren te benoemen als “Vital Result” (Als je naar “NS” zoekt is er maar 1 resultaat vital, namelijk www.ns.nl, de rest is eigenlijk irrelevant). Dus Google spreekt haar eigen intern gebruikte richtlijnen hier tegen.

Google: Dit is geen handige hulp bij spelfouten, maar misplaatste bemoeizucht. Volgens mij is dit makkelijk te fixen en volgens mij moeten jullie dat snel doen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden. Maak ik me nou druk om niets? Of gaan ze nu echt een stapje te ver?

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

34 Reacties

    Erwin Sigterman

    Dit zal waarschijnlijk alleen maar gebeuren als het voorgestelde zoekterm vele malen vaker voorkomt dan het originele zoekterm. Op zich kan ik deze aanpassing wel voorstellen; wel vind ik de plaats waar deze ‘opgedrongen’ resultaten worden getoond niet erg netjes is.


    22 januari 2009 om 10:09
    kappenburg

    Flauw:

    “benoenen”

    Bedoelde u “benoemen”?


    22 januari 2009 om 10:30
    mgvandenbroek

    @Bart: Ik begrijp totáál niet wat je bedoelt 😉


    22 januari 2009 om 10:39
    Remco de Vries

    Kan me wel voorstellen dat zij het algoritme zo hebben aangepast, en opzich is het ook een nuttige aanpassing, waar het niet dat de resultaten een beetje jammerlijk opgesteld staan. Ikzelf zou niet de ‘hulp-resultaten’ bovenaan zetten, en de rest er maar wat onder.

    @Bart, ik snap er helemaal niks van 😉


    22 januari 2009 om 11:13
    denniskramer

    @Remi: wist niet dat je zoveel invloed hebt bij Google 😉

    Nee ff serieus, als ik nu op merkplaats zoek krijg ik nog steeds de melding ‘bedoelde u: marktplaats’, maar ik krijg wel gewoon de goede zoekresultaten te zien…


    22 januari 2009 om 11:36
    Saskia

    Nog 1 x flauw

    Misschien eerst een focus op je eigen spelfouten? En ach bij google blijft de ‘doe een gok” optie de leukste!

    “Google vind dat ik in deze zoekopdracht 2 spelfouten heb gemaakt en dat ik wel op zoek moet zijn naar Marktplaats.”


    22 januari 2009 om 11:47
    Jop

    Ik ergerde me hier ook al een aantal keer aan. Google interpreteerd wel vaker de zoekopdracht erg ruim, door werkwoorden te vervormen. Soms ontstaat hierdoor echter een hele andere betekenis van het woord (b.v. opruiming vs opruimer). Enige oplossing die ik heb kunnen bedenken is het woord tussen ” … ” te zetten. Dan neemt Google wel aan dat je zeker weet dat je echt alleen dat woord wilt vinden.


    22 januari 2009 om 11:52
    Stephan

    Wat de techniek achter deze algoritmen zijn, weet niemand hier. Echter, als je statistisch kijkt naar de zoek queries naar sites als marktplaats, dan zul je zien dat deze veel hoger zijn dan bv merkplaats.

    Daarnaast heeft Google veel informatie over zoek criteria, en wat een gebruiker daadwerkelijk zoekt.

    Een combinatie van de boven genoemde argumenten (er zijn er wel meer), maakt dit algoritme werkende.

    Daarnaast, het feit over twee of meer spelfouten is natuurlijk alleen in jouw genoemde gevallen waar. Bekijk het op deze manier: laat 10.000 mensen wat zoeken over een willekeurig onderwerp, en neem aan dat ze het fout typen. Dan geeft het algoritme vaak wel de dingen terug die mensen zoeken. Onthoud, statistisch gezien!

    Concluderend, je maakt je druk om niets en je onderzoekje is iets te kort door de bocht :).

    Toch leuk artikel 😀


    22 januari 2009 om 12:00
    T.R.Wijbenga

    Wat Remco zegt ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het is een goedbedoelde en nuttige aanpassing, maar de “bedoelde u” zoekresultaten zouden pas getoond moeten worden als zeker is wanneer de gebruiker iets anders bedoelt (dus na het klikken op de “bedoelde u” link). Zoals het nu gebeurt komt het zeer opdringerig over.

    Heb je deze feedback al aan Google zelf gegeven?


    22 januari 2009 om 12:33
    Marja

    Herkenbaar probleem. Dit gebeurd ook met mijn eigen website http://www.djuwelz.nl : – (

    zoeken op djuwelz geeft eerst zoekresultaten voor jewels…zucht


    22 januari 2009 om 14:22
    chi666

    Ach, het is ook eenuitdaging. Ik weet nog dat Godfired van Loo een doel had dat google binnen 2 maanden na lancering van scoutle niet meer moest vragen: bedoelde u….

    Dat was hem gelukt, geeft voldoening 🙂


    22 januari 2009 om 15:11
    Remi

    Haha, da’s wel een mooie KPI voor een nieuwe site! Die ga ik onthouden, tnx voor de tip!


    22 januari 2009 om 15:20
    Maarten van Vulpen

    Het zelfs tonen van de zoekresultaten gaat mij ook iets te ver. Echter, het geven van suggesties is in mijn ogen wel zeer welkom. Ook het feit dat het algoritme typo’s herkent waardeer ik wel aan Google.

    @Walter Brand: een domeinnaam is niet echt een investering, dus het is voor mensen die dan op typo’s gaan targetten wel erg eenvoudig om bezoekers te krijgen. Juist om deze groep uit te sluiten is de alternatieve suggestie wel een goed idee. Het voorkomt dat je bij ‘merknaamkapers’ terecht komt. Een beetje SEO zorgt er voor dat Google jouw site ook goed gaat vinden.


    22 januari 2009 om 15:48
    yvoschaap

    Google zou dit kunnen aanpassen door ipv een volledige site beschrijving toe te voegen van de ‘alternatieve’ spelling, kort de twee top resultaten laten zien

    Bedoelde u “marktplaats”? http://www.marktplaats.nl | kopen.marktplaats.nl

    —–# merkplaats resultaten —-

    Minder ruimte, maar toch snel de juiste links in de buurt bij een typo.


    22 januari 2009 om 16:13
    Akif

    Ik vindt dat ze inderdaad te ver gaan. Te meer omdat ik de eingenaar ben van Aquive Media. De sugestie optie is overigens wel handig, maar laat gebuikers dat zelf kiezen en leg geen keuzes op.

    Wat me trouwens op viel is het volgende. Ik deed dezelfde zoek query op mijn iPhone en hier was dit verschijnsel niet te zien. Mijn eigen site kwam gewoon bovenaan zonder de suggestie top 2. Heel raar. Komt dit omdat het safari is, of de combinatie safari en mobiel, of ligt dat ergens anders aan? Iemand een idee.


    22 januari 2009 om 18:40
    Mike van Hoenselaar

    @Akif

    Ik denk dat Google bepaalde services op bepaalde media ‘disabled’

    Verder zou het voor mij relevant zijn als er inderdaad een bedoelde u optie gegeven wordt. Deze is erg nuttig.

    Ik vind ook dat de resultaten niet weergegeven moeten worden, maar Google redeneert vanuit relevantie.

    Als er 10000 zoekquery’s gedaan worden op merkplaats en x% klikt daarna op ‘Bedoelde u: marktplaats’, dan zal het algortime ‘onthouden’ dat marktplaats blijkbaar een betere relevantie heeft voor merkplaats dan merkplaats zelf.

    Door middel van het investeren in de term merkplaats (dmv KPI) dan zal Google idd de relevantie bij merkplaats verschuiven.

    Mijn advies, probeer gewoon veel links naar de site te krijgen, dan zal Google automatisch ‘denken’ dat de site een grotere relevantie heeft. Succes.

    Wat vinden jullie?


    23 januari 2009 om 06:24
    Martijn74

    wel een interessant extra verdien model


    23 januari 2009 om 08:58
    Remco de Vries

    @Martijn

    Hoe zie jij dat dan? Als google er op deze dezelfde manier een verdienmodel van gaat maken, gaat dit namelijk zeker wel ten koste van de gebruiker.


    23 januari 2009 om 09:07
    Daan

    @Remi

    Het bedrijf in kwestie staan natuurlijk netjes bovenaan op haar eigen bedrijfsnaam.

    Mmm flauw….. maar het moet zijn: het bedrijf in kwestie staat


    23 januari 2009 om 11:02
    Remi

    @ Daan,

    hmm, inderdaad. Aangepast!


    23 januari 2009 om 11:30
    Walter Brand

    @Maarten van Fulpen,

    Tja, helemaal niet aan gedacht dat men domeinnamen met spelfouten gebruikt om mensen te misleiden. Duidelijk niet mijn business.

    Eens kijken of het me ook lukt om binnen twee maanden niet meer “bedoelde u” in beeld te hebben bij het intikken van mijn bedrijfsnaam 😉


    23 januari 2009 om 12:44
    Maarten Soetens

    Ik vind het ook erg bezwaarlijk dat uiteindelijk de verkeerde zoekresultaten bovenaan staan waardoor het algoritme van Google aan het falen is.

    Zal deze over optimalisatie het einde betekenen van Google?


    23 januari 2009 om 17:58
    Rolf

    Google hoort m.i. eerst een bevestiging van een gemaakte typefout af te wachten alvorens niet bedoelde zoekresultaten bovenaan te tonen.

    Dit is echt een stap te ver.


    26 januari 2009 om 11:52
    Walter Brand

    Ik zag vanmiddag, toen ik het woord ‘warmwatervrees’ intikte, dat Google suggereerde: bedoelt u ‘warmwatervis’ ? Nope, maar het viel me op dat de hier bekritiseerde functionaliteit er niet meer in zat. Gelijk weer ‘kinsent’ ingetikt en ook daar zag ik niet meer deze functionaliteit en stond http://www.kinsent.nl bovenaan en niet http://www.knsnet.nl. Eerst dacht ik dat de functionaliteit wellicht alleen voor bedrijven was ingebouwd, maar het lijkt erop dat ze weer terug zijn naar louter ‘bedoelde u..’.


    26 januari 2009 om 13:50
    diederick

    Op live.com staat merkplaats vervolgens gewoon bovenaan overigens.. nu ben ik van mening dat live al ruim een jaar relevantere resultaten biedt dan google..


    27 januari 2009 om 18:22
    Arnout

    Dat ie een suggestie (Bedoelde u…) doet vind ik helemaal niet erg. Het is aan mij zelf of ik er naar kijk en er op klik of niet.

    Maar dat Google 2 suggesties in de resultaten lijst zet, vind ik eigenlijk minder fijn. Dit neemt ruimte in die ik helemaal niet kwijt wil.

    Google moet eigenlijk in de voorkeuren de mogelijkheid maken dat je deze optie in of uit kan schakelen. En hoe gevoelig deze optie dan is.


    29 januari 2009 om 07:17
    Pokertje

    Wij hebben er ook last van, zoek maar op pokertje (spreektaal) en je krijgt als suggestie ”lokkertje”??


    5 juni 2009 om 10:12
    Caroline

    Ik gebruik ‘bedoelde u…’ vaak om te kijken hoe je iets schrijft, vaak in het Engels.

    Als je bijvoorbeeld teddybear intypt, staat er: Bedoelde u teddy bear,

    en voor mij is dat een heel snelle, handige oplossing om te weten hoe je iets juist schrijft.


    14 november 2010 om 13:52
    Jroon

    Zoek maar eens op ‘Motortreffer’ (dit is mijn eigen website). Je krijgt dan standaard “Bedoelde u: Motortreffen?” Erg irritant omdat wanneer mensen het niet zeker weten en dan toch op het voorgestelde van Google klikken, zij doorverwezen worden naar de verkeerde websites. Erg jammer natuurlijk voor mij en van Google!! Iedereen wil toch graag vindbaar zijn op Google en niet doorgestuurd worden naar het verkeerde……


    12 juni 2016 om 12:18
    Marcurios

    Google gaat per definitie te ver met alles wat ze doen.

    Maar dat bedoelde u is zwaar irritant aan het worden ja, ik krijg idd bij elke zoekopdracht bedoelde u te zien, en ben dus maar DuckDuckGo gaan gebruiken, ik hoef niet lastig gevallen te worden met weer een briljant algoritme van Google.

    Waar ik moe van wordt is dat ze constant nieuwe dingen proberen te verzinnen om of iets meer te weten te komen van je, of het zogenaamd makkelijker te maken, of meer geld te verdienen, dat laatste is waarschijnlijk de grootste drijfveer van ze.


    10 december 2017 om 18:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!