Inshared, de internet troef van Achmea
De afgelopen twee jaar werden we overspoeld met nieuwe namen voor verzekeraars, die iets met internet deden. Ieder concern deed er aan mee, behalve Achmea. Maar die heeft nu ook zijn internetverzekeraar opgetuigd: Inshared. Opgezet door niet zomaar twee mensen, maar oude rotten in het vak: Felix Tenniglo (ex-commercieel directeur Centraal Beheer) en Herberth Samsom (ex-managing director DDB). De heren wisten dus waar ze aan begonnen.
En dat blijkt: de kern van het idee is om het oude idee van verzekeren terug te halen. We gooien geld in een gezamenlijke pot en kijken na een jaar hoeveel daarvan over is gebleven. Een deel van de pot is voor schade, een deel (20 procent) voor het runnen van het verzekeringsbedrijf. Wat overblijft, gaat terug naar de verzekerden. Volgens dit aloude principes werkten verzekeraars vroeger. De zogenaamde “Onderlingen” werken nog steeds zo. Unive heeft ook leden. Maar Inshared introduceert het principe nu via het internet, met een twist:
Want een kleine innovatie hierbij is, dat de uitkering naar rato van het hebben van beloningspunten plaatsvindt. Dus niet iedere verzekerde krijgt hetzelfde terug. Die beloningspunten krijg je voor :
- Elk jaar dat je lid bent
- Elk product dat je afneemt
- De hoeveelheid premie die je betaalt
- Hoeveel Preventieve of milieubesparende maatregelen je hebt genomen
Inshared doet dus iets bijzonders: het geeft zijn klanten/leden controle over het eigen geld, beloont jaarlijks voor loyaliteit en voor behoedzaam omgaan met de verzekerde spullen. En het betrekt haar leden/klanten veel meer bij het bedrijf: het geeft ieder kwartaal inzicht in de premie- en kwartaalcijfers, goedgekeurd door de accountants van KPMG. En aan het eind van het jaar krijg je boter bij de vis met een uitkering, waarbij je je eigen goede gedrag beloond ziet.
Die controle voor de klant en betrokkenheid zie je ook terug in de site. Dus zijn de voorwaarden leesbaar. Je kan foto’s van de oprichters en van de medewerkers (eindelijk) goed bekijken.
‘En de prijs dan?’ hoor ik je zeggen. Terecht. Als het bij het bovenstaande zou blijven, dan zou het een behoorlijk leuk pr-verhaal zijn. Maar in de prijs moet Inshared zich natuurlijk ook bewijzen. Ook daar is aan gedacht. Inshared beweert op de site: “in 90 % van de gevallen zijn we 10% goedkoper”. Ongetwijfeld draait de site nu overuren, om aan alle vergelijkingsvragen en onderzoekers te kunnen voorzien. Mijn eigen kleine enquête leverde een premie op die een van de goedkoopste was. Daarbij heb ik nog niet eens naar de dekking gekeken. Dat laat ik graag over aan de verzekeringsspecialisten en vergelijkers.
Inshared zegt goedkoper te kunnen zijn omdat er zo min mogelijk mensenhanden aan te pas komen. En zoveel mogelijk van de dienstverlening is uitbesteed aan andere bedrijven. (toegegeven: 8 man personeel is inderdaad niet veel.). Dat het bedrijf zegt 20 procent van de pot (zie boven) voor eigen kosten nodig te hebben is inderdaad veel minder dan een gemiddelde verzekeraar.
Het lijkt erop dat Inshared zijn zaakjes goed voor elkaar heeft: een kleine, volautomatische organisatie zoals Verzekerjezelf.nl, een moeder met diepe zakken voor promotie (zoals Ditzo), een nieuwe draai aan een oud verzekeringsidee en de zaken zoveel mogelijk uitbesteden aan goede partners, zoals FirstEuropa.nl ook deed.
Nu ik het toch over deze laatste heb: als dit concept aanslaat, dan zou het een interessante optie zijn voor het Achmea-concern om met Inshared Europa in te gaan. De meeste Europese versies van de naam heeft Inshared al gereserveerd. Interessant om dit bedrijf in de gaten te houden, dus. Ik denk niet dat we het laatste over deze club hebben gehoord.
Heb de website van Inshared ook bestudeerd. Een ding valt in het bijzonder op: De vergelijkingsmodule vraagt om uw huidige premie alvorens een berekening wordt gemaakt. Ik heb via de vergelijker van verzekeringplatform.nl een aantal premies bij verschillende maatschappijen op gezocht (om eea realistisch te houden) en met deze verschillende premie/maatschappijcombinaties een vergelijk gemaakt. Afhankelijk van de ingevulde huidige premie komt uit de rekenmodule telkens een andere premie bij Inshared.
Of je de goedkoopte verzekering krijgt hangt dus af van je huidige premie?
SPAM
@Marco Dat is inderdaad bijzonder. Daarom heb ik direct gekozen voor : Ik ben nog niet verzekerd. Dan kan je gewoon doorgaan.
@Ewout – ik vind dat je daar wel een beetje makkelijk overheen stapt. Het zou toch volstrekt onmogelijk moeten zijn dat je premie bij Inshared afhankelijk zou kunnen zijn van je huidige premie? Dit is nou typisch het soort gebrek aan transparantie waar de financiele wereld volgens mij hard vanaf moet.
Verder, even simpel gerekend: als de organisatie 20% van de inleg nodig heeft, en de teruggaaf aan het eind van het jaar zorgt dat de kosten gemiddeld 10% lager zijn dan elders, dan zou dus 70% van de complete inleg opgaan aan uitkeringen. Los van het feit dat dat best een groot deel is, mis ik in de hele berekening het percentage dat de winst voor Inshared behelst – ze zullen het niet uit filantropische overwegingen doen…
Chic wel, genoeg onderscheidende factoren om boven het bos uit te komen denk ik.
Extreem leuke feature bij de woonverzekering waar je bij stap 3 een foto van je huis te zien krijgt. Ben stiekem wel een beetje benieuwd waar die vandaan komen.
@Peter ik kon niet goed inzien wat de lol was van Inshared om te vragen of je al verzekerd was. Hooguit dat dit te maken heeft met : een newbie krijgt andere tarieven of er zit een intern motief achter: bijvoorbeeld dat mensen die al bij Achmea verzekerd zijn, een ander tarief krijgen.
De reden waarom ik hier niet over val, is omdat dit van alle branches en alle bedrijven is. Maar misschien wel meer van de financiele dienstverlening. Zo zijn er vergelijkers waarbij de uitkomst dramatisch verschilt als je wel of niet hockeyt, bijvoorbeeld.
Maar is dat niet transparant? Ik zie dat niet helemaal voor mij : moet je als site van tevoren melden: “we bieden niet iedereen hetzelfde tarief”. Volgens mij weet de gemiddelde consument dat heus wel. En ik denk dat de gemiddelde consument voornamelijk interesse heeft in zijn/haar eigen tarief en niet dat van een ander. (misschien heb ik je opmerking verkeerd begrepen, dan kan natuurlijk ook)
@Hans – ja, er is al veel over geschreven, vandaar dat ik die berichten niet wilde overschrijven, maar ik probeerde net even wat verder te gaan. Ik denk dat de online propositie, e.d. de komende weken meer gaan vertellen over de intenties. En over een half jaar kunnen we zien of er een wijziging is gekomen in de strategie door veel/weinig succes van de site.
Over de shake-out: ja, ik heb het verhaal gezien van IG&H. Ik had even geen paar 1000 euro om het rapport nader te bekijken, helaas ;-D Maar of de verzekeringsbranche een shake out staat te wachten? Volgens mij hebben we daar net de afgelopen maanden een paar voorbeelden van gezien.
Terug naar online: ik denk dat alle concerns een internet-versie in het leven hebben geroepen om een lepel in deze pap te hebben. Of om defensief de uitstroom van klanten te beperken of om te leiden naar de eigen internet-club. Slecht een paar zijn echt opgezet om een structureel lagere kostenbasis te hebben voor de verzekeringsactiviteiten. Als er dan vervolgens hard aan de boom geschut wordt, verwacht ik dat bedrijven als Inshared (als die hun zaakjes op orde hebben, zoals ze zeggen dat ze hebben) overeind zullen blijven. Dit is dus een voorbeeld van innovatie door kostenverlaging.
@Ulco inderdaad erg leuk idee. Ik denk dat ze de Funda-foto database geleend hebben! ;-D
@ Ewout
IG&H rapport Merk Shake-out is gratis te bestellen op http://www.igh.nl
@erikvandersluis dank je, Erik. Was een flauwe grap, goed dat je dit gecorrigeerd hebt.
Ik zie overeenkomsten met de propositie van Ditzo: de klant serieus nemen en een scherp acceptatiebeleid om de risico’s uit het bestand te houden en de toegevoegde waarde (deels) terug te geven aan die klant. Blijkbaar is dit soort proposities dus een welkome aanvulling op de prijsvechters.
Ben wel benieuwd naar de premiestelling voor de langere termijn als toch blijkt dat er een afdeling debiteurenbeheer, service center etc nodig is om de propositie in de markt te houden…..8 man is bijzonder weinig!
@michael je hebt gelijk : 8 man is weinig. Maar genoeg om het begin mee te doen. Je komt een heel eind, als je maar goed hebt nagedacht over wat je anderen laat doen en wat je zelf doet.
Organisaties die dit eerder deden : Tele2, Routemobiel en (alweer): Verzekerjezelf.nl. Toch geen kleintjes, alledrie. Wel in het aantal mensen dat ze zelf onder contract hebben/hadden.
@ Marco. In de premieberekening zit inderdaad iets raars. Ziet er redelijk willekeurig uit. Met dezelfde gegevens meerdere keren een premieberekening gedaan. Ik heb wel iedere keer een ander bedrag opgegeven bij de optie wat ik nu betaal voor m’n verzekering. Kreeg ook iedere keer een andere, lees lagere premie. Premie hangt dus niet van mijn risico af maar wat ik dus bij mijn huidige verzekeraar betaal.
@Ewout – zie Frank’s bericht hierboven. Het lijkt er zo op dat als je bijvoorbeeld nu 20% meer betaalt dan waar Inshared het voor zou kunnen doen, ze je dus toch maar 10% minder laten betalen en daarmee wat extra premie inkoppen. Dus als je nu al te duur uitbent, ben je dat straks nog steeds, alleen ben je ‘blij’ met je sigaar uit eigen doos.
Ik kan in ieder geval geen enkele andere logische verklaring bedenken voor de afhankelijkheid van Inshared’s premie van je huidige premie.
En wat transparantie betreft – dit alleen al is voor mij genoeg reden om het niet eens meer te overwegen.
@Peter @Frank : ik kan er ook geen kaas van maken. Dacht eerst dat het iets met de verzekeraar te maken had (dus: dat het een politieke reden zou hebben). Nu ik zelf ook verschillende situaties door de site heb gehaald, ben ik ook van mening: het is wel erg knullig, dit. HEt enige wat ik kan verzinnen is dat hierdoor niet iedereen voor de bodemprijs van Inshared gaat, maar net iets meer betaalt. (of zou het te maken hebben met oversluitkosten??)
Misschien was het bedoeld om de 10% korting waar te kunnen maken. Maar je voelt je wel bekocht als je met 1 andere factor nog goedkoper uit bent. Ik denk dat deze optie niet een lang leven beschoren is. Moet ook killing zijn voor hun conversie: al die mensen die stoppen met vergelijken, maar hard gaan nadenken (of zelfs zoeken) wat hun huidige premie en verzekeraar is.
Inshared hanteert een eigen risico van minimaal 125 euro per schadegeval. In mijn geval zou ik 20 euro per jaar goedkoper uit zijn, maar als ik dan binnen 6 jaar een schade meldt, is mijn voordeel verdwenen. Het eigen risico is ook niet af te kopen. Ik vind het verder een goed concept, maar het is dus niet zo voordelig als het lijkt.
Dit site is toch voor verzekering vergelijken : http://www.allevergelijksites.nl
Hi€â⦀¦dearGood luck for your blog and of course you’re New Year, I cross my finger and pray to god for you that “Hope Never Abandons You, You Abandon Itâ€â€¦â€¦:)My all best wishes with you dear… go ahead and achieve what ever you want in your life.Bye
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!