De afgelopen twee jaar werden we overspoeld met nieuwe namen voor verzekeraars, die iets met internet deden. Ieder concern deed er aan mee, behalve Achmea. Maar die heeft nu ook zijn internetverzekeraar opgetuigd: Inshared. Opgezet door niet zomaar twee mensen, maar oude rotten in het vak: Felix Tenniglo (ex-commercieel directeur Centraal Beheer) en Herberth Samsom (ex-managing director DDB). De heren wisten dus waar ze aan begonnen.
En dat blijkt: de kern van het idee is om het oude idee van verzekeren terug te halen. We gooien geld in een gezamenlijke pot en kijken na een jaar hoeveel daarvan over is gebleven. Een deel van de pot is voor schade, een deel (20 procent) voor het runnen van het verzekeringsbedrijf. Wat overblijft, gaat terug naar de verzekerden. Volgens dit aloude principes werkten verzekeraars vroeger. De zogenaamde “Onderlingen” werken nog steeds zo. Unive heeft ook leden. Maar Inshared introduceert het principe nu via het internet, met een twist:
Want een kleine innovatie hierbij is, dat de uitkering naar rato van het hebben van beloningspunten plaatsvindt. Dus niet iedere verzekerde krijgt hetzelfde terug. Die beloningspunten krijg je voor :
- Elk jaar dat je lid bent
- Elk product dat je afneemt
- De hoeveelheid premie die je betaalt
- Hoeveel Preventieve of milieubesparende maatregelen je hebt genomen
Inshared doet dus iets bijzonders: het geeft zijn klanten/leden controle over het eigen geld, beloont jaarlijks voor loyaliteit en voor behoedzaam omgaan met de verzekerde spullen. En het betrekt haar leden/klanten veel meer bij het bedrijf: het geeft ieder kwartaal inzicht in de premie- en kwartaalcijfers, goedgekeurd door de accountants van KPMG. En aan het eind van het jaar krijg je boter bij de vis met een uitkering, waarbij je je eigen goede gedrag beloond ziet.
Die controle voor de klant en betrokkenheid zie je ook terug in de site. Dus zijn de voorwaarden leesbaar. Je kan foto’s van de oprichters en van de medewerkers (eindelijk) goed bekijken.
‘En de prijs dan?’ hoor ik je zeggen. Terecht. Als het bij het bovenstaande zou blijven, dan zou het een behoorlijk leuk pr-verhaal zijn. Maar in de prijs moet Inshared zich natuurlijk ook bewijzen. Ook daar is aan gedacht. Inshared beweert op de site: “in 90 % van de gevallen zijn we 10% goedkoper”. Ongetwijfeld draait de site nu overuren, om aan alle vergelijkingsvragen en onderzoekers te kunnen voorzien. Mijn eigen kleine enquête leverde een premie op die een van de goedkoopste was. Daarbij heb ik nog niet eens naar de dekking gekeken. Dat laat ik graag over aan de verzekeringsspecialisten en vergelijkers.
Inshared zegt goedkoper te kunnen zijn omdat er zo min mogelijk mensenhanden aan te pas komen. En zoveel mogelijk van de dienstverlening is uitbesteed aan andere bedrijven. (toegegeven: 8 man personeel is inderdaad niet veel.). Dat het bedrijf zegt 20 procent van de pot (zie boven) voor eigen kosten nodig te hebben is inderdaad veel minder dan een gemiddelde verzekeraar.
Het lijkt erop dat Inshared zijn zaakjes goed voor elkaar heeft: een kleine, volautomatische organisatie zoals Verzekerjezelf.nl, een moeder met diepe zakken voor promotie (zoals Ditzo), een nieuwe draai aan een oud verzekeringsidee en de zaken zoveel mogelijk uitbesteden aan goede partners, zoals FirstEuropa.nl ook deed.
Nu ik het toch over deze laatste heb: als dit concept aanslaat, dan zou het een interessante optie zijn voor het Achmea-concern om met Inshared Europa in te gaan. De meeste Europese versies van de naam heeft Inshared al gereserveerd. Interessant om dit bedrijf in de gaten te houden, dus. Ik denk niet dat we het laatste over deze club hebben gehoord.