Van brick naar click met Woolworth
Het zal de gemiddelde Nederlander en wellicht de gemiddelde marketeer jeuken, maar in Engeland wordt gerouwd om de teloorgang van de Britse retailketen Woolworths. Het voelt voor veel Britten of de ‘hoofdwinkel’ van de winkelstraat is overleden. Ouderdom, dat wel want het bedrijf sneefde in zijn 99ste levensjaar, maar intussen zijn ook nog eens 27.000 Britten hun baan kwijt. Bij Elsevier Retail lazen we maandag dat de merknaam Woolworths is overgenomen door webshopbedrijf Shop Direct Group.
De site is weer een beetje in de lucht en de retailnaam krijgt dus een toekomst als webshop, om te beginnen rond het kroonjuweel uit de failliete boedel: kinderkledingmerk Ladybird. Boeiend is het voornemen van Shop Direct om aan klanten zelf te vragen wat ze precies willen terugzien van het assortiment Woollie-producten en wat ze verwachten van de winkel. De vraag – voor Facts Inside – is of u verwacht dat we dit fenomeen, van bricks naar clicks, vaker gaan meemaken in de komende crisisjaren, of u al aansprekende voorbeelden kent en waar het toe leidt.
Want Woolworths’ verhaal was een ongecontroleerde virtualisering, voor sommige retailers zou het opdoeken van de winkel en een online doorstart natuurlijk een uitkomst kunnen zijn. Minder vaste lasten, meer vrije uren, flexibeler. Dan wordt het rustig op straat, nóg drukker op de weg, krijgen we er heel veel woonruimte bij en kunnen we winkelmedewerkers omscholen tot klantenservicemedewerkers en postbodes.