“Marketingfacts.nl is 568.338 euro waard”
Het is bekend dat artikelen waarin lijstjes staan goed gelezen worden. Dat geldt helemaal voor artikelen waarin bedragen worden genoemd. Niet voor niets is de Quote 500 voor een groot deel verantwoordelijk voor de jaaromzet van Quote Media. Onlangs kreeg ik de vraag of er niet een lijst is met de waarde van Nederlandse weblogs. Het antwoord daarop lijkt nu beschikbaar. Hyped.nl heeft de Weblog top 30 gelanceerd. Een lijst met de dertig meest waardevolle Nederlandse weblogs.
Geenstijl.nl is met een waarde van bijna veertien miljoen euro het meest waardevolle Nederlandse weblog. Op plaats twee staat het weblog autoblog.nl (3,1 miljoen), gevolgd door biertijd.com (2,9 miljoen). Om een idee te geven: de site biertijd.com trekt dagelijks ongeveer 130.000 bezoekers.
Uit de volledige Weblog top 30 blijkt dat relatief oude weblogs als Jaggle, Flabber, VKmag en Retecool het nog altijd uitstekend doen. Flabber.nl staat op de vierde plek met een waarde van 2,5 miljoen
euro terwijl VKmag.com ruim 2,1 miljoen waard is.
Weblogs die schrijven over marketing en internet scoren eveneens goed. Dutchcowboys.nl is bijna zeven ton waard, terwijl Frankwatching.com en Marketingfacts beiden rond de zes ton waard zijn. Om precies te zijn, volgens de lijst is Marketingfacts.nl 568.338 euro waard. Het gaat hierbij enkel en alleen om het blog. Andere activiteiten, zoals publicaties (denk aan het MF jaarboek) en trainingen zijn niet meegenomen in de waardering.
Voor de berekening van de waarde van een weblog is gebruik gemaakt van data die afkomstig is van de Stichting Internetreclame (STIR cijfers december 2008), Alexa.com en weblog zoekmachine Technorati.com. Daarnaast is gekeken naar het aantal RSS lezers dat een weblog heeft, Google Pagerank, het aantal postings per dag, en de mate waarin de doelgroep van een weblog interessant is voor adverteerders.
Tot vorig jaar mei bestond de Blog50, een lijst met de 50 meest populaire Nederlandse blogs. In die lijst stond Marketingfacts bovenaan. Wegens technische problemen werd die lijst echter gestaakt. Marketingfacts publiceert zelf al jaren de Marcom top 100, met daarin een lijst met de 100 beste websites over marketing en internet.
Grote uitgevers tonen steeds vaker interesse in weblogs. In 2008 werd Geenstijl.nl volledig overgenomen door de Telegraaf Media Groep (TMG). In 2006 had TMG al een belang van veertig procent genomen in het weblog. Ilse Media investeerde in 2005 een bedrag in Marketingfacts.nl en heeft sindsdien 25% van de aandelen in handen.
Voor een verdere toelichting op de lijst, en de reden waarom blogs van web-log.nl, blogo.nl en blog.nl niet zijn opgenomen, zie hier het bericht over de lancering van de weblog top 30. Zie tevens dit bericht op Emerce.
grapjas 😉
Och, dat lijkt me vanmiddag wel een gebakje waard. ;o)
Technorati & Alexa rankings + Technorati technorati authority zijn vrij makkelijk te beinvloeden. Maar wel een fun ranking.
lol@pagerank als maatstaf
@Marco gisteren zei je nog 2 ton tegen me, zo’n rendement halen op één dag is fantastisch! Gefeliciteerd!
Wat een luchtfietserij is dit zeg…
Ik geloof alleen in lijstjes die zijn opgesteld op basis van daadwerkelijk gerealiseerde inkomsten, uitgaven en winsten.
Sja, wat moet je hier van zeggen. Echt geloofwaardig is het allemaal niet.
Dit is nou precies waar ik mij altijd aan irriteer als we het hebben over “internetbedrijven”. Er wordt uitsluitend gekeken naar (toekomstig) online bereik en niet naar eventuele andere business. Daarom worden er miljoenen besteed aan internet bedrijven die nog steeds geen businessmodel hebben gevonden.
Bij PI doen we steeds meer B2B en dat heeft niets met bereik of advertentie-inkomsten te maken. Dit soort lijstjes moeten we altijd met een flinke korrel zout nemen.
Vraag: waarom staat cdfreaks.com er niet in? Een internationaal opererende website met 4.5 miljoen unieke bezoekers per maand die gerund word vanuit Amsterdam (www.rankone.nl).
Maak dan geen lijstje.
doet u mij maar de nummers 1, 12, 13, 15, 16 en 17 voor een mooi prijs
@Petra: hij zei 2 miljoen…toch?
Klopt inderdaad geen snars van…ik zie bijvoorbeeld geen fok.nl en geen partyflock.nl. Volgens Alexa trekken deze twee sites net zoveel (igv Fok zelfs meer) traffic dan geenstijl.
FOK! is geen weblog.
Maar dat laat niet onverlet dat dit artikel van hyped natuurlijk nergens op slaat.
Gekken met geld, die dat ook daadwerkelijk willen uitgeven, worden steeds schaarser. Dus vrienden, wat is “waard zijn” eigenlijk nog?
Geen antwoord . . . dan verklap ik het maar. Het goede antwoord is: “”Waard zijn” is niet meer wat de gek er voor geeft”.
Maar wat ik eigenlijk nog wilde toevoegen, is mijn appreciatie voor de header met dat uiltje in de hand. “Beter 1 vogel in de hand” past meesterlijk bij deze posting van Jeroen. En dan een uil. Gewiekst gevonden, wie daar ook voor verantwoordelijk is. Chapeauke!
Leuk, al die ‘criteria’ zoals STIR-bereik (de meeste hebben dat niet) en de scores van Technorati, Alexa en Google PageRank, maar ik zie nergens een uitleg hoe die zich vertalen in een berekenbare waarde. Zonder die uitleg kan ik niks met deze lijst. Toen TechCrunch vorig jaar een berekening maakte van de waarde van social networks baseerden ze zich op eerder aankoopbedragen van grote social networks als MySpace en Facebook. Het lijstje van Hyped lijkt puur luchtfietserij.
Zo lang weblogs hun omzet en winstcijfers niet publiceren, zal de echte waarde van alle blogs nooit bekend zijn en moet je werken met variabelen die alle lijstjes (blog50, marcom top 100, PcPlein etc.) gebruiken zoals Technorati, Google PR, Bloglines, Alexa.
Maar, voor twee blogs in deze lijst heeft hyped.nl de cijfers in handen, en voor die blogs klopt de waarde dan ook vrijwel exact. Heb inmiddels per email het aanbod van enkele partijen gekregen (waaronder een bannernetwerk) om meer inzage te geven in omzetten. Dat zegt nog niet alles over winst, maar de volgende lijst wordt alweer ietsje beter, is mij beloofd.
Joyce oude elferink
Fok.nl is ten eerste geen blog en ten tweede is er vele malen min der traffic dan op Geenstijl.nl
Wat vreemd is omdat je zou verwachten dat de doelgroep van Fok.nl (veelal werkelozen en ambtenaren) meer tijd hebben om te commenten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!