ReclameReview: Koninklijke Marine

ReclameReview: Koninklijke Marine
, Hardcopy
@davidbrinks

De Koninklijke Marine zet een crossmediale campagne in genaamd Silent Strike om nieuwe mensen te werven.

Het vervolg op bovenstaande commercial:

Credits:
Bureaus: ACA/JES en ComBat
Account: Saskia Husslage, Dorien Paans (ACA/JES) Roxanne Hehakaija, Monique Kroezen (ComBat)
Creatie: Hans Adelaars, Rik Blokland (ACA/JES), Joey Hullegie, Ruud van Esch (ComBat)
Klant: Niels van der Heijden, Bas van den Akker, Kris Manders
Regie: Peter Molle
Productie: Cellusion Films
Postproductie: Condor
Geluid: Studio Alfred Klaassen

De doelstelling:
Werving van nieuwe mariniers.

De uitwerking:
Werken bij de Koninklijke Marine betekent deelnemen aan spannende operaties. Om dit te laten zien werd een crossmediale campagne ontwikkeld. ‘Silent Strike’ ging als teasercampagne van start met twee commercials over geheime operaties die naar een anonieme website leidden. Op de website http://www.silentstrike.nl, waar inmiddels de marine als afzender bekend is gemaakt, is te zien wie er achter de operatie schuilgaat. Het slot van het verhaal wordt verteld via tv-commercials.

Het oordeel:
Eerlijk gezegd vond ik altijd dat de wervingscommercials van de Koninklijke Marine (en de Land- en Luchtmacht) veel te veel op de mooie en spannende dingen van het vak waren gericht. Tuurlijk, het gaat om jongens- en meisjesdromen die werkelijkheid worden, maar hoe gaat het er nu écht aan toe? Wat dat betreft heeft de Koninklijke Marine met deze campagne een grote stap in de goede richting gezet. Hoofdmoot is nog steeds het spannende karakter van het werk dat je als marinier doet, maar op de site Silentstrike.nl wordt dit abstracte en romantische gegeven heel concreet vertaald met behulp van echte locaties en echte mensen. Een soort open dag zonder dat je ergens fysiek naartoe hoeft. Erg sterk gedaan!

Ik ben benieuwd of deze campagne goed gescoord heeft. Zal eens navragen…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Hmppffff. Ik vind het een beetje standaard, deze commercial. Leuk dat ze er een site omheen hebben gebouwd, die ziet er leuk uit, mooi gedaan. Maar de commercial an sich is dertien in dozijn, toch?

    Volgens mij verveel je je trouwens kapot in zo'n onderzeeboot. 80 procent van de tijd. Is er Wifi? Het schijnt er ook geweldig te stinken... ;)

    geplaatst op
  • Rake woorden Matthijs, dertien in een dozijn. De beelden op zich zijn best aardig maar die ontzettend ongeloofwaardige voiceover maakt het helemaal af. Qua reclame kan de marine de landmacht in ieder geval nog lang niet aan.

    geplaatst op
  • Even voor de duidelijkheid: het ging me nu vooral om de totale campagne en niet alleen om de commercials. Het online gedeelte spreekt mij ook veel meer aan dan de commercials op zich.

    geplaatst op
  • Snap je punt David. En als het puur een online campagne betrof zou het dus een prima oefening zijn. Jammer genoeg is er ook televisie. Het grote publiek moet het nu doen met weinig geestverruimende filmpjes. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om met het budget van zulke duur uitziende commercials het onlinegedeelte te verrijken.

    geplaatst op
  • Jullie zijn duidelijk geen doelgroep :-)

    geplaatst op
  • Voel jij je dan wèl aangesproken door deze aanpak , Erik?

    geplaatst op
  • Ik wel Jan ! Het zijn spannende en realistische filmpjes en de website is erg goed. Het is volgens mij ook niet bedoeld voor ' het grote publiek' zoals je het noemt, maar voor een doelgroep jongeren. Dus...ik sluit me aan bij de reactie van Erik; jij bent duidelijk geen doelgroep. En ik heb de indruk dat het je ook niet lukt om je in te leven in de doelgroep voor deze campagne.

    geplaatst op
  • Punt genomen Stijn. Ik ben inderdaad geen doelgroep, alhoewel ik in tegenstelling tot jouw woorden, prima kan inleven in jongeren. De filmpjes mogen dat spannend zijn, realistisch zijn ze absoluut niet. Maar dat is waarschijnlijk ook niet de insteek van deze commercials. Ze dienen puur om de marine spannend in beeld te brengen. Wanneer ze de realiteit zouden vastleggen waren het slaapverwekkende beelden waar niemand wakker van zou liggen. Het leven aan boord van een onderzeeër is eentonig en geestdodend. Dat verzin ik niet zelf, dat heb ik uit de eerste hand vernomen, van meerdere matrozen en officieren. De truuk die ze hier uithalen is het spannend te doen overkomen door acties van het personeel van het korps mariniers. Net zoiets als james bond in beeld brengen om de baan als stadswacht te promoten. Ik mag hopen dat niemand uit de doelgroep deze aanpak zomaar voor realiteit aanneemt. En de paar die dat wel doen willen we waarschijnlijk op de wal ook niet aan het werk zien, zelfs niet als stadswacht.

    geplaatst op
  • Ik begrijp nog steeds niet waarom je dit als niet realistisch beschouwt Jan. Nee, natuurlijk is het geen dagelijkse kost om met een onderzeeboot een team mariniers af te zetten op een vreemde kust om daar gijzelaars te gaan bevrijden. Maar het behoort wel degelijk tot de taken van beide eenheden en het zijn in die zin gewoon realistische scenario's. Ook weet ik uit eerste hand dat er door de marine wordt geoefend op dergelijke scenario's. Je ziet ook helemaal geen onrealistische fragmenten in de filmpjes. Dus de vergelijking met de stadswacht en james bond gaat hier helemaal niet op. Er gebeurt in de filmpjes van de marine niets waarvan je kunt zeggen; dat kan helemaal niet of zo gaat dat niet. Maar ja, het zijn natuurlijk wel mooie beelden. En dat de marine er voor kiest om juist de spannende elementen van het werk in beeld te brengen is natuurlijk logisch. Het blijft wel reclame! Zo zal jij bij het promoten van je eigen baan ook niet die ongetwijfeld vele saaie kantoordagen op de voorgrond zetten, maar benadruk je de leuke aspecten van het werk. Zo lang het maar geen leugens zijn, is dat ook je goed recht. Sorry dat ik het herhaal maar nog steeds twijfel ik aan je vermogen om je in te leven in de doelgroep. Zeker als ik lees op (http://www.denhelderactueel.nl/23/01/2009/marine-werft-via-silent-strike/) dat er in de eerste twee weken al meer dan 48.000 bezoekers zijn geweest en bijna 8000 mensen hun emailadres hebben achtergelaten. Dat zijn er dus niet ' een paar'. Ik vind het eerlijk gezegd denigrerend als je deze grote groep niet serieus neemt en ze ' zelfs niet als stadswacht' aan het werk zou willen zien. Ook de doelgroep zal dit grotendeels als realiteit aannemen, maar is tegenwoordig slim genoeg om te begrijpen dat wat je ziet in de reclames geen dagelijkse kost is. Nee, ik krijg de indruk dat er iets heel anders achter jouw commentaar zit; namelijk een aversie tegen de marine. En dat is jammer, want ik ken genoeg mensen die met veel plezier en trots al jaren bij de marine werken, ook op de onderzeeboten en daar goed en nuttig werk doen. Kijk ook maar eens naar de interviews met de bemanning van de onderzeeboot op silentstrike.nl. Echte interviews met enthousiaste matrozen, onderofficieren en officieren. Dat kan je eenvoudigweg niet allemaal in scene zetten. De defensie organisatie en de mensen die er werken zouden eens wat meer respect moeten krijgen voor hun goede werk. Het onterecht negatief neerzetten van hun werk doet hun geen recht. Ben maar blij dat er nog mensen zijn die nog wel geïnteresseerd zijn in het werk bij de marine en die wel belangstellend zijn door deze reclames. Al is het maar omdat jij het vuile werk dan niet zelf hoeft te doen...

    geplaatst op
  • Hier nog een reactie op mijn vraag over de effectiviteit van de campagne:

    "Vorige week zaten we al over de 100.000 unieke bezoekers. Verder viel op dat er op topdagen erg goed gescoord werd op gemiddelde pageviews (13) en gemiddelde bezoektijd (6 minuten)."

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.