ReclameReview: Koninklijke Marine

11 februari 2009, 11:45

De Koninklijke Marine zet een crossmediale campagne in genaamd Silent Strike om nieuwe mensen te werven.

Het vervolg op bovenstaande commercial:

Credits:

Bureaus: ACA/JES en ComBat

Account: Saskia Husslage, Dorien Paans (ACA/JES) Roxanne Hehakaija, Monique Kroezen (ComBat)

Creatie: Hans Adelaars, Rik Blokland (ACA/JES), Joey Hullegie, Ruud van Esch (ComBat)

Klant: Niels van der Heijden, Bas van den Akker, Kris Manders

Regie: Peter Molle

Productie: Cellusion Films

Postproductie: Condor

Geluid: Studio Alfred Klaassen

De doelstelling:

Werving van nieuwe mariniers.

De uitwerking:

Werken bij de Koninklijke Marine betekent deelnemen aan spannende operaties. Om dit te laten zien werd een crossmediale campagne ontwikkeld. ‘Silent Strike’ ging als teasercampagne van start met twee commercials over geheime operaties die naar een anonieme website leidden. Op de website www.silentstrike.nl, waar inmiddels de marine als afzender bekend is gemaakt, is te zien wie er achter de operatie schuilgaat. Het slot van het verhaal wordt verteld via tv-commercials.

Het oordeel:

Eerlijk gezegd vond ik altijd dat de wervingscommercials van de Koninklijke Marine (en de Land- en Luchtmacht) veel te veel op de mooie en spannende dingen van het vak waren gericht. Tuurlijk, het gaat om jongens- en meisjesdromen die werkelijkheid worden, maar hoe gaat het er nu écht aan toe? Wat dat betreft heeft de Koninklijke Marine met deze campagne een grote stap in de goede richting gezet. Hoofdmoot is nog steeds het spannende karakter van het werk dat je als marinier doet, maar op de site Silentstrike.nl wordt dit abstracte en romantische gegeven heel concreet vertaald met behulp van echte locaties en echte mensen. Een soort open dag zonder dat je ergens fysiek naartoe hoeft. Erg sterk gedaan!

Ik ben benieuwd of deze campagne goed gescoord heeft. Zal eens navragen…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

10 Reacties

    mgvandenbroek

    Hmppffff. Ik vind het een beetje standaard, deze commercial. Leuk dat ze er een site omheen hebben gebouwd, die ziet er leuk uit, mooi gedaan. Maar de commercial an sich is dertien in dozijn, toch?

    Volgens mij verveel je je trouwens kapot in zo’n onderzeeboot. 80 procent van de tijd. Is er Wifi? Het schijnt er ook geweldig te stinken… 😉


    11 februari 2009 om 16:21
    Jan Dekkers

    Rake woorden Matthijs, dertien in een dozijn. De beelden op zich zijn best aardig maar die ontzettend ongeloofwaardige voiceover maakt het helemaal af. Qua reclame kan de marine de landmacht in ieder geval nog lang niet aan.


    12 februari 2009 om 07:54
    Hardcopy

    Even voor de duidelijkheid: het ging me nu vooral om de totale campagne en niet alleen om de commercials. Het online gedeelte spreekt mij ook veel meer aan dan de commercials op zich.


    12 februari 2009 om 08:04
    Jan Dekkers

    Snap je punt David. En als het puur een online campagne betrof zou het dus een prima oefening zijn. Jammer genoeg is er ook televisie. Het grote publiek moet het nu doen met weinig geestverruimende filmpjes. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om met het budget van zulke duur uitziende commercials het onlinegedeelte te verrijken.


    12 februari 2009 om 08:24
    Erik van Oort

    Jullie zijn duidelijk geen doelgroep 🙂


    12 februari 2009 om 11:49
    Jan Dekkers

    Voel jij je dan wèl aangesproken door deze aanpak , Erik?


    12 februari 2009 om 19:39
    Stijn Maasdorp

    Ik wel Jan ! Het zijn spannende en realistische filmpjes en de website is erg goed. Het is volgens mij ook niet bedoeld voor ‘ het grote publiek’ zoals je het noemt, maar voor een doelgroep jongeren. Dus…ik sluit me aan bij de reactie van Erik; jij bent duidelijk geen doelgroep. En ik heb de indruk dat het je ook niet lukt om je in te leven in de doelgroep voor deze campagne.


    13 februari 2009 om 14:37
    Jan Dekkers

    Punt genomen Stijn. Ik ben inderdaad geen doelgroep, alhoewel ik in tegenstelling tot jouw woorden, prima kan inleven in jongeren. De filmpjes mogen dat spannend zijn, realistisch zijn ze absoluut niet. Maar dat is waarschijnlijk ook niet de insteek van deze commercials. Ze dienen puur om de marine spannend in beeld te brengen. Wanneer ze de realiteit zouden vastleggen waren het slaapverwekkende beelden waar niemand wakker van zou liggen. Het leven aan boord van een onderzeeër is eentonig en geestdodend. Dat verzin ik niet zelf, dat heb ik uit de eerste hand vernomen, van meerdere matrozen en officieren. De truuk die ze hier uithalen is het spannend te doen overkomen door acties van het personeel van het korps mariniers. Net zoiets als james bond in beeld brengen om de baan als stadswacht te promoten. Ik mag hopen dat niemand uit de doelgroep deze aanpak zomaar voor realiteit aanneemt. En de paar die dat wel doen willen we waarschijnlijk op de wal ook niet aan het werk zien, zelfs niet als stadswacht.


    17 februari 2009 om 09:25
    Hardcopy

    Hier nog een reactie op mijn vraag over de effectiviteit van de campagne:

    “Vorige week zaten we al over de 100.000 unieke bezoekers. Verder viel op dat er op topdagen erg goed gescoord werd op gemiddelde pageviews (13) en gemiddelde bezoektijd (6 minuten).”


    19 februari 2009 om 06:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!