Bezoek Nederlandse online dagbladen stijgt 30 procent
De websites van de Nederlandse dagbladen hebben het aantal bezoeken vorig jaar stevig zien stijgen met dertig procent. ‘Maandelijks brengen gemiddeld 6,4 miljoen Nederlanders (13+) een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook zijn ze vaker bezocht en intensiever bekeken,’ schrijft Cebuco vandaag in een persbericht (’Fors meer bezoek websites dagbladen’) op basis van STIR-cijfers (presentatie, pdf).
Volgens Cebuco heeft de groei twee oorzaken. ‘De groei van het aantal bezoekers heeft twee oorzaken. Enerzijds trekken de dagbladmerken online een groeiende groep bezoekers aan. Anderzijds zorgt innovatie online voor een toename. Initiatieven als bijvoorbeeld AD Geld en Recht of Reizen en Recreatie van De Telegraaf zorgen voor extra bezoekers.’ Er is dus sprake van groei. En van groei door ‘innovatie’. Eindhovensdagblad.nl, Frieschdagblad.nl, NRC.nl, Spitsnieuws.nl en DePers.nl groeiden sterk. De Telegraaf.nl steeg in bereik tot 3 miljoen bezoekers. Ad.nl telde een toename van een half miljoen tot maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers.
De conclusies uit het rapport. De bezoeker van dagbladportals:
- is iets vaker een man
- tussen de 20 en 49 jaar
- welgesteld
- hoog opgeleid
- is veelal verantwoordelijk voor de boodschappen
- vaak boodschapper met kind jonger dan 17
Hieronder de bereikscijfers, afkomstig uit de presentatie van de STIR-cijfers 2008 (pdf):
Een positieve ontwikkeling: dagbladen verliezen al inkomsten door terugloop van papieren advertentie-inkomsten: als dit op deze manier (deels) opgevangen kan worden dan scheelt dat weer in het beschikbare nieuws en soorten dag (online) bladen.
Leuk dat dit komt door “innovatie”, het is maar wat je daaronder verstaat.
Ben benieuwd of de registratie en/of betaal poort ooit weer gaat terugkeren? Of zou men kunnen leven van de Ad inkomsten, wat ik betwijfel.
Het is inderdaad een goede zaak dat de websites beter bezocht worden. Het is nu zaak om de bezoekers daar te krijgen waar je ze hebben wilt. Bijna alle dagbladen hebben een webshop waar bezoekers wel geld op kunnen leveren. Ook adressen die mensen achter laten kunnen gebruikt worden voor aanbiedingen via bijvoorbeeld e-mail. Internet is in ieder geval erg geschikt om interesses te meten en hier op in te spelen. Met de kennis die ze opdoen over dit gedrag moeten ze de juiste aanbiedingen op de juiste plek aan kunnen bieden via de websites. Statistieken worden steeds belangrijker en de funnel die aan het eind euro’s genereerd zal gevonden en geoptimaliseerd moeten worden. Een andere manier van denken dus, maar wel een interessante manier…….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!