Beer op het ijs is promotiestunt voor Go Fast

18 februari 2009, 04:43

Jaren geleden hadden we Mark Roberts, de serie-streaker die met enige regelmaat voor grote hilariteit zorgde op voetbalvelden of tenniscourts. Roberts acties waren vooral bedoeld om aandacht te trekken voor online casino Golden Palace.

In Nederland doen we het iets anders. Daar gaan we niet uit de kleren, maar trekken we een berenpak aan. Afgelopen week tijdens de werelbekerwedstrijden in Thialf, kwam een man in een berenpak het ijs op en rende op de latere winnaar Sven Kramer af. Een woedende Kramer probeerde de ‘hooligan’ meteen het ijs af te duwen, maar dat lukte niet. De man beklom het erepodium en nam juichend plaats op de bovenste trede. Toen hij wegspurtte in de richting van de kleedkamers, werd hij in de kraag gegrepen en afgevoerd. Inmiddels is bekend dat het gaat om de Amsterdamse student Oskar Bolhuis die meedeed aan een viral wedstrijd van energiedrankjesproducent Go Fast. Met zijn actie maakt de student kans op 10.000 euro in de Viral Video Talent 2009-wedstrijd van Brandfighters.

Op de vraag van Dagblad van het Noorden waarom zo’n agressieve campagne, antwoord Wim van Gilst, woordvoerder van het drankjesbedrijf Go Fast, het volgende:

“Omdat we niet meer geloven in de traditionele manier van marketing bedrijven door zendtijd te kopen op televisie. Zwart-wit gezegd denken we dat onze consument op dat moment gaat plassen of wegzapt. Wij geloven in de kracht van internet; als je ziet hoeveel bereik de stunts hadden die we hebben gedaan tijdens grote evenementen… Iedereen kan op zijn mobiele telefoon filmpjes maken en doorzetten naar sites als youtube. Wij zijn een jong merk met als motto ‘living extreme and passion’, wij gaan door waar anderen stoppen, wij gaan ‘over the edge’. En tot nu toe werden onze stunts altijd als ludiek ervaren.”

Toch jammer voor de student dat zijn video (15,000 keer bekeken) nu al een stuk minder vaak is bekeken dan bovenstaande video (ruim 30,000 keer bekeken) dat is opgepakt door oa NOS, Sportwereld en FOK.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    coen

    De campagne opzich is leuk en zal vast verrassende dingen opleveren. Maar klooien met een belangrijk onderdeel van de schaatssport (met schoenen op de ijsvloer lopen) valt bij de schaatsers/schaatsvolgers niet in goede aarde.

    Gelukkig is hij niet tijdens de race van Kramer op de baan gestapt aangezien die tijdens een 10 kilometer toch gemiddeld zo’n 46km. per uur gaat. Probeeer hem dan maar een eens te omhelsen 🙂


    18 februari 2009 om 08:48
    thijsp

    Guerilla marketing..

    Alleen is het niet duidelijk wat de boodschap is van de student ( go fast ? een oog opslag )

    ik denk dat Go-fast zich moet gaan verdiepen in het marketing wezen..

    Nog bezig met TV..?? Er zijn nog wel iets meer marktings manieren..

    Misschien vergrijzing op de vloer?


    18 februari 2009 om 19:41
    Josti

    Erg slecht dit. Typisch geval van een inschattingsfout. Ook een erg makkelijke stunt die al honderden keren is gedaan en nooit sympathiek werd bevonden.


    19 februari 2009 om 14:52
    josti

    Ook raar dat het merk GoFast heet en dan hebben ze een website die zo traag is als dikke peop!


    19 februari 2009 om 14:54
    sabine

    Ik was erbij en heb fotos gemaakt. Ik stond vooraan maar alleen met inzoomen op mijn fotos kon ik zien wat er op zijn shirt stond. En daar stond GoFast niet op. Alleen Brandfighters love Sven Kramer. Vond het een slechte actie. Was allang al blij dat de 10km klaar was, anders had hij denk ik wel wat boze schaatsfans achter m aangekregen. De suppoosten van Thialf worden vanaf nu trouwens ook anders geinstrueerd. Die staan nl altijd naar t schaatsen te kijken ipv wat er in publiek gebeurd.

    Er zijn wel vaker mensen het ijs op gestormd maar niet als (mislukte) reclamestunt. De persoon heeft een (in mijn ogen) nietszeggend stadionverbod gekregen, aangezien je anoniem kaartjes kunt kopen die niet op naam staan.


    20 februari 2009 om 09:08
    Huub

    Die Van Gilst is een oplichter, hij heeft geprobeerd om in Texel een tweede parachutecenter te starten , verschillende mensen hebben er geld in gestoken en allemaal verloren.

    Hij probeert altijd de “cool” guy uit te hangen maar is een echte opschepper

    Huub


    3 maart 2009 om 21:08
    Ingeborg

    Beste Huub,

    Het “parachutecenter” waar jij het over hebt was Skydive Blue Side Up, het was een paracentrum met als doel om de sport weer nieuw leven in te blazen. Het concept was prachtig en in de praktijk een groot succes. Wim van Gilst had in zoverre een vinger in de pap, dat hij 1 van de mensen was die er geld, tijd en energie in heeft gestoken. Hij was 1 van de eersten die de oplichter signaleerden. De oplichter was niet Wim, maar een investeerder.

    Huub ik weet niet wie je bent of wie je bron is, maar wat jij schrijft… dat klopt niet. Neem anders eens contact op met Wim, ik weet zeker dat hij bereid is om jou uitleg te geven over wat er gebeurd is op Texel.

    Groet, Ingeborg


    12 december 2009 om 15:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!