In zes stappen naar een succesvolle A/B test case

20 februari 2009, 14:39

{title}Het zou het allemaal zo makkelijk maken, maar: enkel hopen op verbetering alleen is geen strategie. In 2009, in een tijd van economische recessie, is het meer dan ooit belangrijk nieuwe mensen naar je website te krijgen, vaste bezoekers te behouden en het aantal conversies op pijl te houden. Daarom is het noodzakelijk pagina’s te creëren die een hoog conversie- en een laag uitvalspercentage hebben.

Door het structureel meten, testen en verbeteren van de website krijg je meer inzicht in je website en kan de kwaliteit en het conversiepercentage van de website verbeteren. De Google Website Optimizer is hier een uitstekende instrumenten voor. Hieronder staan zes stappen om tot een succesvolle A/B test case te komen en nog belangrijker: hoe je testen op de agenda van 2009 krijgt en onderdeel van je online strategie maakt.

1) Identificeer pijnpunten met behulp van je web analytics pakket

De eerste stap is uit te zoeken waar de probleempunten in je website zitten. Bekijk, met behulp van je web analytics pakket, welke pagina’s bijvoorbeeld een hoog weigeringpercentage hebben. Deze zijn geschikt om mee te gaan testen. Een goed punt om te starten zijn de landingspages uit je campagne. Maar ook dieper in je website vind je geschikt testmateriaal. Denk bijvoorbeeld aan conversie funnels en productpagina’s met een hoog verlatingspercentage.

2) Bedenk een teststrategie

Na het identificeren van de pijnpunten en het selecteren van geschikte testpagina’s, stel je een teststrategie op. Begin met een A/B test om grote veranderingen te testen. Breid deze later, als je daarvoor aanleiding ziet, uit naar een multivariate test. Het is hierbij belangrijk haalbare doelen te stellen en een logisch conversiemoment te bepalen. Vergeet niet dat mogelijke conversiemomenten niet alleen harde aankopen of boekingen zijn. Ook handelingen die aansluiten op een gewenste actie, zoals doorklikken naar de volgende pagina, kunnen als conversies beschouwd worden. Wanneer je het conversiemoment bepaald hebt, is het goed om voorafgaand aan de test een maximale loopduur te bepalen.

3) Verbeter de testpagina’s

Nadat je de testpagina’s gekozen hebt en je doelen hebt gesteld, identificeer je de elementen die je zou willen veranderen. Verbeter vervolgens je testpagina’s: vaak de meest lastige stap. Schroom daarom niet groot te denken. Denk out of the box! Kruip in de huid van de gebruiker en wees creatief. Test met varianten met een compleet andere lay-out: experimenteer met kleuren, opmaak en de grote van de buttons. Kijk ook kritisch naar je call to actions (cta’s). Met nieuwe cta’s weet je je bezoeker wellicht sneller te overtuigen. Denk ook eens aan het plaatsen van gebruikerservaringen en advertorials op de verschillende varianten. En last but not least: test met meer of andere unique selling points (usp’s).

4) Zet de test op in de website optimizer

Vervolgens zet je de testen in een testtool als de Google Website Optimizer. Natuurlijk zijn er ook andere leveranciers die goede testtools aanbieden. De Google Website Optimizer blinkt uit in eenvoud en is gratis. De volgende instructievideo laat zien hoe:

Nu zijn er een hoop geavanceerde teststrategien te bedenken en uit te voeren maar start simpel, je bouwt immers een test case om het management te overtuigen.

5) De test loopt, wat nu?

Vanaf het moment dat de test loopt, moet je deze goed in de gaten houden en monitoren. Maar grijp niet te snel in! Het duurt een paar dagen voor de data gestabiliseerd is. Om betrouwbare resultaten te krijgen, moet je minimaal een week wachten voordat je de test stopzet of wijzigt. Haal na deze week de slecht lopende varianten uit de test. Test vervolgens door totdat de ultieme winnaar uit de bus komt of stop na de vooraf bepaalde looptijd.

6) Monitariseer je testresultaten!

Na de test, is het nog niet afgelopen. Rapporteer de belangrijkste lessen uit deze tests en presenteer {title}deze aan het management. Het is van groot belang de resultaten te monitariseren: benadruk de winst die testen en het doorvoeren van de meest succesvolle variant kan opleveren voor jouw onderneming. Zorg op deze manier dat testen op de agenda komt en deel gaat uitmaken van de marketingstrategie. Plan de het testen al voor het hele jaar in: zo loop je niet achter de feiten aan en maak je je goede voornemens voor 2009 waar!

Loop je tegen problemen aan? Neem dan contact op met een Google Website Optimizer Partner.

Een artikel van Janco Klijnstra

Tim Bakker
Web Analytics Consultant bij Traffic4u

Tim Bakker is bij Traffic4u werkzaam als Search Advertising en Web Analytics Consultant. Zijn takenpakket bestaat onder andere uit het beheer van een aantal advertising campagnes alsmede uit het geven van training en advies op het gebied van Web Analytics. Zijn kennis van online marketing en usability is daarbij van groot belang. Daarnaast houdt hij een eigen blog bij: Web Analytics Blog. Voor Marketingfacts zal Tim zich richten op nieuws en interessante ontwikkelingen en toepassingen in de mooie wereld van Web Analytics.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Roy Huiskes

    Hmm, ik mis stukje over hypotheses en validatie van de test en volgens mij (en Google) is monitariseer niet echt een Nederlands woord, ondanks dat ik wel begrijp wat je bedoelt. (ten gelde maken).

    Verder wel goed stukje uitleg over hoe eenvoudig conversie optimalisatie kan zijn om mee te beginnen en hoe gaaf de resultaten kunnen zijn. Cool!


    20 februari 2009 om 20:11
    Tim Bakker

    Helemaal gelijk Roy. Monetariseren bestaat (nog 🙂 ) niet. Ook niet volgens de Van Dale. Intern gebruiken wij het echter bij gebrek aan beter.


    21 februari 2009 om 07:31
    Janco Klijnstra

    Bedankt Roy, goede punten ook die je aangeeft.

    Mooie inspiratie voor mij om eens een keer een artikel te wijden aan de vele mogelijkheden die er zijn wat betreft de teststrategie en het belang van een goede hypothese opstellen. Validatie komt overigens wel in het filmpje aan bod.


    21 februari 2009 om 12:37
    Yvonne

    Leuk stuk. Ik mis echter ook nog wat zaken. Ben het met Roy eens dat het stuk over hypothesen mist. Zo is je experiment nooit voor niks geweest en trek je altijd lering uit de resultaten welke je verder helpen in volgende optimalisatie slagen.

    Verder zie ik stap 1, zoals jij m beschrijft, niet als een must. Een verbeterpunt hoeft niet direct een pijnpunt te zijn. WA data is wel een must om de kans van slagen van je case enigzins in te schatten en je doorlooptijd enigzins te kunnen bepalen.

    En in stap 3 (de content van de test bepalen) is het belangrijk usability specialisten hierbij te betrekken :-). Out of the box denken, prima, maar betrek de juiste specialismen daarbij (ook grafisch vormgevers bijvoorbeeld) en zorg dat de ‘keuze’ een onderbouwde is.

    Bottom line blijft: de oplossing is meer dan de tool alleen. 80% blijft mensen werk.


    27 februari 2009 om 07:16
    Janco Klijnstra

    @ Yvonne: ben ik (uiteraard ;)) helemaal met je eens, ieder goed opgezet experiment levert informatie op die wat waard is. Stap 1 is inderdaad geen keiharde vereiste maar wel erg handig, het artikel is ingestoken op het bouwen van een eerste succesvolle case en dan is het wel fijn de onderbouwing van je data te hebben dat er op de testpagina nog genoeg te halen valt.

    Leuk de aanvulling op stap 3: de meerwaarde van de usability specialist komt hier zeker bij kijken, kan niet vaak genoeg benadrukt worden wat mij betreft 😉 (evenals de 80- 20 regel)


    27 februari 2009 om 07:43
    Xaria

    I like to party, not look arieclts up online. You made it happen.


    8 juli 2015 om 12:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!