Buurtleven.nl, de integrale community

23 februari 2009, 07:16

{title}Welke marketeer droomt er niet van: het starten van een internet community. Maar weinig marketeers zullen het meemaken: de combinatie van bedrijven en online communities is tot nu toe geen sterke match. Laat staan met gemeentes of woningcorporaties – geen instellingen, waar je van zou verwachten dat ze zó gericht zijn op hun inwoners, dat ze een online community aan durven.

Toch is dit precies wat Buurtleven wil zijn : vier grote Amsterdamse woning corporaties zijn deze community gestart om de leefbaarheid van hun stad te verbeteren met behulp van het internet. En ze zijn serieus: uit alles blijkt dat ze niet over een nacht ijs gaan. De corporaties gaan dit avontuur voor vijf (5!) jaar aan. De site wordt gerund door een professionele redactie en een netwerk van buurtcorrespondenten. Webclusive zorgt voor de techniek en implementatie. Er zijn verschillende nieuwsstromen: berichten vanuit de reguliere media, ingezonden nieuws door bewoners en buurtgroepen en berichten van wijkcorrespondenten. De combinatie van professionele berichtgeving en bewoners die nieuws plaatsen heet uniek te zijn.

Beperkt aantal buurten

Verder is er veel aan gedaan om vooral te laten zien wat er in de buurt/wijk gebeurt. Dat komen bewoners te weten door gebruik te maken van een persoonlijke inlogcode die gekoppeld is aan huisadres. Uiteraard wordt dit allemaal getoond op een Google Map. Tot zover redelijk herkenbaar. Een aardige extra is dat je met je buurtbewoners in contact kan komen, ook al ken je hun emailadres niet: contact gaat op basis van straat en nummer. Weer een barrière weg. Buurtleven begint eerst met een beperkt aantal buurten. Dat is dan weer jammer: het zou mooi zijn als de hele stad in een keer zou meedoen.

De integrale community

Wat mij van deze site treft is hoe anders het is dan normaal : dan moet je langzaam beginnen met een site/community en dan maar hopen dat het ooit zover komt dat je offline elkaar gaat ontmoeten (een belangrijke fase in het leven van een community). Bij Higherlevel kwamen we hier bijvoorbeeld pas aan toe na vijf jaar – zolang waren we bezig om een redelijk grote groep mensen om ons heen aan te trekken.

Hier gaat het andersom: een al lang bestaande gemeenschap van mensen krijgt een tool aangeboden, dat hun sociale netwerk versterkt. Zeg maar: de situatie die een gemiddelde marketing manager heeft. Je hebt bestaande klanten en die biedt je nu een online omgeving aan. En dan maar hopen en wachten. Vaak levert het in een bedrijfsomgeving geen succes op: het is teveel “if we build it, they will come”. Het blijkt vaak ook meer een dingetje van het reclamebureau en een of twee marketeers te zijn: te weinig passie om echt een community mee op te starten. Het zijn nu eenmaal dingen die een langere adem vragen. Maar wat als je interessante en up to date content biedt met een toegewijde groep goede mensen en je erin slaagt om de al bestaande gemeenschap te koppelen met je site ? Dan lijken de grootste hobbels geadresseerd.

Buurtleven en de bestaande initiatieven

Maar voor we allemaal gaan juichen, eerst nog wat beren op de weg. Want er zijn natuurlijk al diverse internet initiatieven in een “wired” stad als Amsterdam. En dan heb ik het nog niet eens over de typische stadsmedia, zoals bijvoorbeeld AT5 en Het Parool. Er zijn ook diverse sites, portals en blogs, die beweren precies dat te zijn voor een wijk of buurt, wat Buurtleven wil worden. Daarnaast heb heb je zelfs een directe concurrent, Buurtlink, die om ongeveer dezelfde redenen in het leven is geroepen en die goed bezocht wordt.

Het verschil lijkt hem dan te zitten in de samenwerking van de corporaties, die waarschijnlijk goed geworteld zijn in de stad en alle netwerken daarin; het doel van sociale cohesie waar ze een belang bij hebben en de lange adem die ze zeggen te hebben bij dit project. Dat maakt dat dit project een goede kans maakt. Maar het zal zich langdurig moeten bewijzen in de kritische Amsterdamse omgeving. Winning the hearts & minds zal een belangrijke taak zijn van het vaste Buurtleven-team.

Alle steden een eigen community?

Het zal spannend worden om te zien of het ook inderdaad over een jaar er nog staat en wat het resultaat is. Als het niet gelukt is, dan hebben natuurlijk alle critici gelijk. Als het wel lukt, verwacht dan dat binnen 5 jaar alle grote steden een dergelijk opgezet concept hebben uitgeprobeerd. Voor marketeers zou het betekenen dat er een aardige case bijkomt wat het aan startinvestering (bloed, zweet, passie, veeel geduld en ook : geld) kost om werkelijk een online community te starten voor een bestaande klanten. En alleen al daarom is het te hopen dat dit concept slaagt.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Ronald van den Hoff

    weer typisch een geval van geld teveel en dus gemeenschapsgeld verkeerd uitgeven onder het mom van “we moeten wat aan web2.0 doen, dus doe mij maar een community”….toch maar eerst het boekje “meatball sundae” lezen van seth godin bestuurders van Nederland…


    23 februari 2009 om 07:51
    ewout@onedaycompany.nl

    Hai Ronald, een gespierde reactie. Kan je aangeven waarom je deze mening hebt?


    23 februari 2009 om 07:58
    Ronald van den Hoff

    Tuurlijk. Als je het boekje gelezen had weet je wel wat ik bedoel. Alvorens we beginnen met 2.0, dien je eerst “het huis op orde te hebben”…wanneer je de krant leest weet je dat er bij de corporaties behoorlijk wat mis is. Dat versterkt het wantrouwen in dit soort clubs, dus alles waar ze mee komen zal weinig draagvlak hebben. Ze kunnen gewoon wel dit soort zaken ontwikkelen omdat ze “huilen” in het geld. Ons geld, dat wel. Transparantie, primaire dienstverlening op orde, kostenbewust bezig zijn en alleen maar producten en diensten leveren waar je klant om vraagt of om gaat vragen…dat is gewoon 1.0. Ook voldoen aan je maatschappelijke en commerciële doelstelling: betaalbare huizen bouwen, of zijn we dat vergeten?

    Daarna kun je eens gaan nadenken hoe je de dialoog tussen jezelf en de klant kunt versterken. Dat is denken over 2.0 en daar komt dus wel iets meer bij kijken dan “ongevraagd een community de markt ingooien”…

    Dat ligt dus niet aan de software, het community management en de professionele redactie hoor, maar gewoon aan een fundamenteel foute start…maar daarin zijn de woningbouw corporaties natuurlijk niet de enigen…


    23 februari 2009 om 08:23
    maaltijdpudding

    Tsja, ik vraag me ook af of de buurt hier op zit te wachten. Ik heb zelf eerst een brief van Cohen gehad dat ik een brief zou krijgen van deze site. Toen ik die kreeg, ben ik gaan inloggen. Maar wat ik er nou aan heb, vraag ik me af. Ik ben daarna ook niet meer ingelogd.

    Ik vraag me sterk af of zoiets niet van onderaf moet groeien ipv van bovenaf met veel geld van start laten gaan. Maar goed, lijkt me goed als Marketingfacts over een jaar de stand van zaken nog eens opneemt om te kijken hoe het gelopen is.


    23 februari 2009 om 09:32
    Ronald van den Hoff

    @maaltijdpudding: Dank je, zoals ze in Amerika zeggen “I rest my case….”


    23 februari 2009 om 09:46
    alexvanleeuwen

    @ Ronald: een community opzetten is heel erg lastig, maar ik vind dat je dit wel heel gemakkelijk afbrandt. Alsof een woningbouwcorporatie zich alleen met huizen bouwen bezig mag houden, en als ze dat goed doen (wie bepaalt dat?) mogen ze pas verder kijken? Ik denk wel dat het succes van dit soort initiatieven mede afhankelijk is van de (content)partnerships die je sluit. Ik kan me voorstellen dat als een partij als Bureau Stadsregie Amsterdam bijvoorbeeld interessante content zou kunnen aanleveren. Tuurlijk is dit een lastig verhaal, maar kansloos is het nou ook weer niet.


    23 februari 2009 om 09:51
    Ronald van den Hoff

    @Alex: ik zeg niet dat het kansloos is, maar je moet gewoon wel de nodige stappen zetten. Het gaat niet om content alleen, dat heet gewoon publiceren… web2.0 omarmen vraag gewoon heel veel van de organisatie zelf en dat wordt maar al te makkelijk vergeten en is zeker niet voor iedere organisatie weggelegd…

    Overigens wil ik niet off topic geraken maar: er is nog steeds in Nederland een ernstig tekort aan betaalbare woningen. De woningbouw corporaties barsten van het geld. Gaan avonturen aan als bootjes kopen (Rotterdam) voor 200 miljoen en (in Amsterdam) jachthavens en andere zaken. Verdienen het management en toezichthouders wel iets meer dan de Balkenende-norm…etc.etc. Dus zaken als “focussen, transparantie en je basis proces goed op orde hebben” is niet direct iets wat ik in verband breng met woningbouw corporaties….maar daar mag je over denken en van vinden wat jij zelf wilt.


    23 februari 2009 om 10:03
    Anders Floor

    Waarom is er geen samenwerking gezocht met Buurtlink? Waarom concurreren (semi-)publieke overheden (of althans, instanties met een publieke taak) elkaar in plaats van dat ze samenwerking zoeken?


    23 februari 2009 om 10:45
    Ronald Kleverlaan

    @Anders Er is zeker toenadering gezocht met Buurtlink, maar de aanpak was te grofmazig en gaf geen mogelijkheid om genoeg nieuws en berichten direct in de buurt te vinden.


    23 februari 2009 om 13:41
    Ronald van den Hoff

    @Frans Jan Boon: overheid, semi-overheid of quango’s: allemaal van hetzelfde soort.

    Maar dat neemt niet weg dat ik jullie best succes toewens hoor!


    23 februari 2009 om 14:15
    Jan Willen

    Ha! DDS is weer terug! 😉 Dit gaat nog verder terug dan web 1.0…..


    23 februari 2009 om 14:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!