Philips Net TV brengt internet naar de televisie
Via de snelle en eenvoudige internettoegang op de TV plan je makkelijk de snelste autoroute via TomTom, de snelste OV route met 9292ov, bekijk je YouTube filmpjes en deel je je laatste fotos met MyAlbum. “Philips luidt een nieuwe generatie van multimediatelevisies in met de lancering van Net TV”, aldus het zojuist verstuurde persbericht. Net TV is een platform dat vanaf de online startpagina op het televisiescherm een eenvoudige en snelle toegang biedt tot een hele reeks van entertainment- en informatiewebsites. Net TV zal vanaf de lente 2009 in Europa beschikbaar zijn op alle Philips televisies van de series 8000, 9000 en op de Cinema 21:9. Net TV biedt internetcontent op maat voor een optimale kijkervaring op het tv-scherm. De content is makkelijk toegankelijk via de afstandsbediening van de televisie, zonder dat er extra decoders, abonnementen op diensten of een laptop aan te pas komen.
Net TV van Philips biedt toegang tot een selectie van informatie- en entertainmentwebsites: nieuws, verkeer, weer, online veilingen, sociale netwerken, gaming, fotoalbums en door de gebruiker gegenereerde content. Het Net TV-platform behelst specifieke en aangepaste websites van een aantal Europese partners zoals YouTube, TomTom, eBay, MeteoGroup, Funspot, MyAlbum en Netlog. Deze zullen in heel Europa aangeboden worden. In Nederland werkt Philips Net TV samen met de volgende content aanbieders: ABNAMRO.tv, AD, Bright.tv, Buienradar, Iens, MijnAlbum, 9292ov, PhotoTV, PSV, Rabobank, Radio538, Sportwereld, TomTom, Tunein.fm, Voetbalprimeur en Weer.nl
Als een van de contentpartijen was ik al eerder op de hoogte van Philips Net TV. Emerce wist het eind augustus al te melden. Wannahaves.com had er al een mooie videopresentatie van.
Lokale talen en lokale informatie voor de Europese consument
Naast pan-Europese diensten zal Net TV van Philips een brede selectie van lokale websites per land bieden die speciaal op maat worden aangepast voor het bekijken op een televisiescherm. Uit onderzoeken blijkt dat de consument op zoek is naar lokaal relevante informatie in lokale talen, naast pan-Europese informatie in het Engels. In Nederland, België, Duitsland of Frankrijk is Philips bijvoorbeeld van plan om in zee te gaan met vooraanstaande leveranciers van nieuws, weer, verkeersinformatie en sportnieuws in de lokale talen.
Internet is volledig geïntegreerd, voor een snelle en makkelijkere instelling
Net TV wordt volledig geïntegreerd in de Philips televisies van de series 8000, 9000 en de Cinema 21:9. Als de televisie aangesloten is op het internet via een ethernetkabel of via Wi-Fi (Wi-Fi is beschikbaar op de serie 9000 en op de Cinema 21:9) wordt de lokale startpagina van Net TV automatisch gegeneerd. Websites die via Net TV aangeboden worden, zijn geoptimaliseerd voor het tv-kijken op basis van de open IP-TV-norm (OIF-normen), zoals CE-HTML(CEA-2014 Web4CE).
Eigen ervaring
Ik heb tijdens de opstartfase en tijdens de bouw van de TV planner een paar keer mogen spelen met de TV. Ik moet zeggen, het werkt erg fijn. Natuurlijk is het even wennen dat je weer letter voor letter moet invullen op de sites, maar diverse sites hebben opties om de invoer op te slaan. De 9292ov planner heeft bijvoorbeeld een adresboekfunctie. Zo kun je de tweede keer dat je de OV planner gebruikt met een paar klikken een reis plannen.
Andere aanbieders van internet TV’s en content op de TV
Steeds meer partijen zijn er mee bezig. Frankwatching had 2 weken geleden een mooi overzicht: Hyves, Bright, Flabber en Talentbeurs komen aan het woord met hun plannen. BN de Stem had diezelfde week een mooi overzicht van TV producten die bezig zijn met internet op TV. Philips is zeker niet de enige. BN de Stem meldt: “Sony en Panasonic blijven niet achter. De interactieve delen in de nieuwe Sony Bravia-tv’s heten Applicast of Bravia InternetLink. Dit werkt ook met een soort tv-widgets. Daarnaast wil Sony eveneens het Yahoo-systeem ondersteunen, maar de eerste maanden heeft Samsung hier voor het alleenrecht. Het beperktere Applicast zit al in een deel van de Bravia Full HD-modellen, die vanaf maart te koop zijni n Nederland, meldt een Sony-zegsman. Panasonics internetfunctie heet Viera Cast en toont onder meer foto’s van Picasa en filmpjes van YouTube. In Amerika is met Viera Cast ook filmshuren en direct kijken mogelijk, maar in Nederland kan dat niet.” Ook Samsung blijft niet achter: “Het internetgedeelte heet bij Samsung treffend ‘Internet@TV’. Het is een balk onderin het scherm met keuze uit allerlei online bronnen: videosites als YouTube of Joost.com, fotosite Flickr en nieuwssites als Yahoo News.”
Ben erg benieuwd of dit gaat aanslaat, vind het zelf wel een interessante ontwikkeling. Ben erg benieuwd of het invoeren goed en eenvoudig werkt. Waar ik me dan wel over verbaas; BNdeStem schrijft er een stuk over maar doet zelf niet mee met het concept. Lokale nieuwssites hebben hier volgens mij een streepje voor op de landelijke.
De kijker zit thuis op de bank naar de tv te kijken, lokaal nieuws met lokale advertenties? Lijkt me toch een inkopper.
Waarom hebben we hier zolang op moeten wachten ?
Ook ik volg het met belangstelling.
Just another cowboy
Wij zijn bij JAAP.NL ook in een vroeg stadium hierbij betrokken geweest maar zijn afgehaakt. Ik vraag met af hoe de TV wereld dit gaat klaar spelen. TV moet toch een keer naar het internet gaan, maar om voor ieder merk een aparte site te moeten schrijven, zoals we nu ook op de mobiel moeten doen is niet interessant genoeg.
En waar gaan we precies geld aan verdienen?
@Jaap: gaan we sentimenteel worden? In 1990 werkt ik al voor de stichting VEIL, interactieve televisie. Ken je die nog?
haha
@JAAP: ik kan me voorstellen dat je er niet bent in gestapt, Philips heeft het al eens eerder geprobeerd met een soortgelijk platform samen met yahoo, is nooit wat geworden. Ik kan me voorstellen dat je vanuit JAAP bepaalde aanpassingen moet doen alvorens Philips het kan opnemen in haar platform. En wat nu als Samsung volgende week iets soortgelijks lanceert, en LG en Sony? Moet je dan 3x je content aanpassen om het vervolgens te kunnen aanleveren voor de distributie? Niet handig. Open is hier van belang, een open platform. Maar goed wie gaat dat zijn? Vanuit JAAP gezien erg inefficient als je dit op deze manier zou moeten doen. Dan maar beter 1x een website bouwen en wereldwijd toegankelijk zijn via een standaard webbrowser.
Verder wordt er teveel verwacht van de consument. Interactief voor een TV betekent zappen en als t ff meezit ook nog wat sms-en voor stemmen. Voor de rest is internet compleet iets anders dan TV. Het is net als Voice over IP. We lullen er veel over en op een gegevenm moment is t integraal onderdeel van in dit geval een spraak infrastructuur. Dat gaat hier ook gebeuren. We lullen er veel over en op een gegeven moment is internet distributie van content integraal onderdeel van hetgeen we nu via de TV bekijken alleen hebben we t verder niet door. Lekker belangrijk ook zolang ik maar kan kiezen wat ik wil bekijken. Wie gaat dit drijven? De omroepen zelf, die hebben tenimnste bereik in 6 mln huishoudens. Hele goeie stap ook van de Telegraaf, wellicht dat die wat vernieuwing kan brengen in inhoud en beleving. Dit gaan de fabrikanten van TV’s in ieder geval niet drijven. Eerder dan nog de kabelaars, die hebben de macht en mogelijkheden. Ik begrijp het wel van Philips want ik zou ook wel defacto standaard willen zijn, maar gaat niet gebeuren, daarvoor wordt t niet breed genoeg gedragen, ja alleen door Philips dan…
Een zestal jaren geleden is er in Nederland al geëxperimenteerd met internet op de televisie, dit is echter nooit van de grond gekomen. Onder welke brand dit was kan ik mij zo niet meer voor de geest halen, Google laat mij hier ook in de steek aangezien het onbegonnen werk is te zoeken op internet+tv. Misschien iemand die mijn geheugen kan opfrissen?
Het was destijds een rot karweitje om in te stellen, en ook het navigeren liet zich wat te wensen over. Door de wifi-mogelijkheden en de toch al interactieve televisie zou de Nederlandse markt er nu misschien wel rijp voor zijn, zoals Jaap ook al aangeeft. Ook zijn er nu meer services beschikbaar die echt nuttig zijn om op de televisie te bekijken zonder nog de computer op te hoeven starten (voor degene die hem niet 24/7 aan hebben staan). Ik ben benieuwd naar wat voor schaal zich dit gaat ontwikkelen en of dit niet de nieuwe iLiad e-reader van Philips wordt.
Internetniet…. 🙂
Doe er een toetsenbord en een mousepad bij, maak alle sites bereikbaar, creeer groot intern geheugen en alle pc’s kunnen de prullenbak in. Dit slaat net aan, het is te beperkt, als ik op groot scherm filpjes wil kijken kan ik ook mijn laptop op mn tv aansluiten…
De verschillende fabrikanten doen blijkbaar weer allemaal hun eigen ding. Ik ben benieuwd hoe philips zich houdt in de zoveelste formatenstrijd. In het verleden behaalde resultaten…..
Ik snap dat de content geschikt gemaakt moet worden voor het bekijken er van op tv, maar ik vraag me af of we straks niet weer met allerlei verschillende systemen zitten? Gestandaardiseerd alle sites op tv bekijken lijkt me nog ver weg.
CENTRALE OVERWEGINGEN BIJ WIDGET-TV:
Steeds meer mensen realiseren zich, dat ze de afgelopen jaren steeds vaker met vrienden en huisgenoten op de pc of zelfs op de telefoon naar filmpjes hebben zitten turen met inferieur geluid, en dat is gewoon niet comfortabel. Zeker als er zo’n mooie LCD- of plasma-tv ongebruikt aan de muur prijkt, is elk ander scherm maar behelpen. Misschien heel knus, daar niet van, maar zinniger en eenvoudiger is het natuurlijk om de huisbios aan te zetten.
Die twee dingen komen nu samen. Computers hebben de mediabeleving verbreed naar het internet, maar de multimediakwaliteit en de snufjes van flatscreens hebben de tv weer in het middelpunt van de belangstelling gebracht. Softwaremakers en tv-fabrikanten spelen daar op in. Behalve MSN TV 2 zien we in Amerika nu de widget-diensten van providers als ConnectedTV.Yahoo.com opkomen. En op dezelfde dag, dat Philips in Nederland zijn Net TV introduceerde, werd bekend, dat de widgetaggregator Chumby.com zijn kroonjuwelen op een chip gaat uitbrengen voor integratie in allerlei tv’s, spelers en settopboxen.
Daarmee is sinds 23 februari 2009 de WebTV-kogel echt door de kerk. Het komt goed uit, dat huishoudens tegenwoordig kleiner zijn en dat de nieuwe generaties hun tienerkamers zijn ontgroeid. Alle ontwikkelingen samen zorgen, dat WebTV eindelijk zijn welverdiende plaats in de huiskamer krijgt. Het wordt interessant om te volgen hoe sociale netwerken, tv-programma’s en het “wilde internet” zullen gaan coëxisteren. Nu al zien we, dat bijvoorbeeld CNN in de nieuwsvoorziening webmedia als Twitter en iReport, e-mail en YouTube waar mogelijk integreert. Met nieuwe apparaten en widgetdiensten zal de interactie met de kijker ongetwijfeld toenemen en directer worden.
Das mooi, nu nog echte klanten zoeken die het geen probleem vinden om naar gemakeerde en slecht georganiseerde kwaliteit te zitten koekeloeren. Das echt maar even leuk. En beste Jaap, er bestaan geen centrale overwegingen, wel interoperabele standaarden en hopelijk voldoende bandbreedte om al dat fraais ook nog in de juiste kwaliteit uit te kunnen spelen.
“Er zit ook een Opera-browser in Net TV, waarom je ook andere sites kan bezoeken. Philips-woorvoerder Saskia Maas kan alleen niet garanderen dat alle sites goed vertoond worden. “De TV ondersteund geen Flash. Ook zal het soms moeilijk teksten lezen zijn, omdat je verder van een tv afzit dan een computer.”
Do I have to say more…. Beter ten halve gekeerd dan ten heel gedwaald is ook nu weer het adagium.
Verwar niet het gemakkelijk en snel kijken naar rommel op je pc met het sociale premiumproduct dat tv heet. Een motorfiets is geen auto en een tv geen internet. Verder halen de electronica-bedrijven zelfs drie concepten door elkaar: hardware, internet-content en tv-content. Ik snap wel dat bij veel mensen het hart sneller gaat slaan, maar dat komt meer door een gebrek aan inzicht dan door kennis of ervaring. Maar ik snap best dat ze op zoek zijn naar nieuwe verdienmodellen. Dit hele product is leuk voor ijkpuntje voor volgend jaar, zelfde tijd, zelfde plek.
@Albert & Ron: apprecieer de skepsis en ken het Philips-product verder niet. Wel denk ik dat Widget-TV een trend is die nu zal door (beginnen te) zetten. Daar passen mijn “centrale overwegingen” prima bij, hoewel ze vanzelfsprekend niet zaligmakend zijn en de duivel in de details zit. Het ligt er allemaal ook een beetje aan hoe makkelijk je (third-party) software-upgrades kunt krijgen. Anyway, inderdaad eerst maar eens een jaartje wachten, en misschien wel twee 😉
Jaap ik denk niet dat Philips zijn consumentendivisie een jaartje, laat staan twee jaar geeft voor Connected TV. Zeker niet nu men afscheid heeft genomen van 35% marktaandeel.
Eindelijk is het bekend 😉 Heb tijdens het ontwikkel-proces ook al eens met de TV gespeeld, en voor één van onze projecten is ook een Net TV versie ontwikkeld inmiddels.
Het werkt allemaal wel mooi, maar ben wel benieuwd of het aanslaat, een TV is om TV te kijken, en voor Internet heb ik mijn Laptop…
@MH – dat zie ik dus echt anders. Laptop loeren is uit: wordt een tienerkameraangelegenheid.
Wat Widget-TV betreft, maken onder meer Bright en Emerce nogal een punt van de iets andere aanpak van Philips. Nou ja, IETSJE anders dan: wat je als widgets (of gadgets voor mijn part, of webservices) kunt betitelen — dergelijke moduletjes zitten bij Net TV netjes achter een potaalschilletje: een geruit klikbaar handdoekje, zeg maar.
Vind het wel jammer, dat Net TV niet meer echt “open” is. Maar die beslissing heeft natuurlijk alles te maken met het gekl**t dat zulks met zich meebrengt. En met het verdienmodel.
“NetTV netjes achter een potaalschilletje: een geruit klikbaar handdoekje, zeg maar”. Jaap daarmee sla je plank raak en de spijker op zijn kop. Maar hoeveel handdoekjes wil je hebben als gebruiker of wil je een geintegreerde persoonlijke programma gids, tenslotte kijk je naar tv toch?
@Jaap
Ik zie mijn moeder ook nog niet internetten op de TV (al verwacht ik ook niet dat er ooit zo’n dure/grote) TV hun huiskamer binnenkomt.
Het is inderdaad wel een gepruts om alles goed te krijgen voor Net TV, kreeg weer een lijst met wijzigingen door, dus kan weer en avondje bezig.
Maar het resultaat wordt wel mooi, het gaat trouwens om een recepten website. Dat lijkt me dan nog best nuttig 😉
Alleen het verdien model voor de website-eigenaren is nog wel lastig, we kunnen geen advertenties plaatsen naar willekeurige websites, enkel de sites die werken op de TV. Daar moet nog wel iets beters voor bedacht worden.
“..mijn moeder..”, “..nuttig..”, “..nog wel lastig..”, “..geen advertenties..naar willekeurige websites..” Heerlijk, die relativerende marketeers die alles vergelijken met hun moeder en spullen die gewoon niet werken hooguit ‘lastig’ vinden. Wat is er dan zo nuttig aan een receptensite op een televisie in de woonkamer? Ik heb blijkbaar iets heeeeeeel belangrijks gemist.
zo’n suc6 is het niet..
laat ze gewoon meteen er een toetsenbord bij doen..
ik krijg echt zelf moord neigingen van dat getyp op die afstandsbediening
IK heb al tijdje zo’n ding maar schijnbaar is het handiger om een ethernetkabel door het huis te trekken dan om het succes te ondersteunen met een of andere wifi connectie. Dus nog nooit aangesloten, terwijl beetje youtube op mijn tv (ondanks de gruwelijke kwaliteit) me best leuk leek…
Hoe kan het dat mijn philips tv 7605 de ene keer wel de philips browser zonder problemen kan vinden en een andere keer hem niet vindt (voor net tv )
Hoi, ik was er als de kippen bij toen de cdi van Phillps werd gelanceerd, is een stille dood gestorven.
Jammer maar het was wel een leuk medium.
Net tv prima en werkt leuk zeker de uitzending gemist welke ik het meest gebruik.
Picasa oke uoytube oke dus sjappo voor deze sevice op de tv.
Dit gaat het worden in de toekomst ik zie de toekomst lekker digitaal tegemoet.
65 plusser met dromen goed he.
ALS NET TV WERKT is het prima, MAAR het werkt bijna nooit.
Als ik mijn TV 10 maal opzet moet ik veel geluk hebben als het MAAL werkt.
Dus deze optie is totaal zinloos en heb hier veel extra voor betaald maar 🙁
NET TV werkt slecht!!!
eindelijk verbinding na eindeloos de melding:Philips server niet gevonden
probeer het later opnieuw. En ja twee dagen later eindelijk.
Film gehuurd via videoland en ja hoor na 40 minuten film afgebroken. Geen
verbinding meer.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!