CreativeCrowds en KPN Hi crowdsourcen met Gamez.nl

26 februari 2009, 07:03

{title}CreativeCrowds heeft gisteren om 15.00 een ‘vernieuwend crowdsourcing concept’ gelanceerd in samenwerking met GameZ.nl. Het gaat om een project voor Hi van KPN. Uitgangspunt is: ‘Hi zoekt naar ideeën waar ze zelf niet op gekomen zijn en die bruikbaar en uitvoerbaar zijn. Het doel is dus echt aan de slag te gaan met de beste ideeën. Hi gaat zich hiervoor actief mengen in de dialoog om zo samen met de gebruikers ideeën uit te werken,’ zo meldt het persbericht van gisteren.

De gebruikers worden uitgedaagd in ‘challenges’. Dit zijn vragen aan de community van Gamez.nl waarop de gebruikers hun inzichten en ideeen kunnen geven. CreativeCrowds bouwt dus geen eigen community op voor Hi, maar ‘leent’ een communitysite die past bij de doelgroep van het beoogde merk. ‘Wereldwijd uniek,’ borstklopt het persbericht. Altijd gevaarlijk, om dat te zeggen.

Challenge nr. 1

Een voorbeeld. De eerste ‘challenge’ betreft de vraag: ‘Wat voor Hi Society mobile multiplayer game kan je verzinnen?’Gebruikers kunnen met ideeen komen. Maar ook de ideeen van anderen raten en reageren.

Gebruikers kunnen met ideeën komen en op andere ideeën raten en reageren. Ideeën vallen onder een “CreativeCommons naamsvermelding 3.0” licentie. Dit betekent dat Hi en ook anderen de ideeën mogen gebruiken en bewerken zolang ze de naam van de gebruiker erbij vermelden.

{title}

14 ideeën

Op het moment staat de teller op 14 ideeen en zijn er meerdere reacties geplaatst op die ideeen. De ideeën variëren van bordspellen, naar mobiele racegames, naar een openbaar vervoer race, naar online poker en een bubble game met multiplayer.

De ideeën vallen trouwens onder een “CreativeCommons naamsvermelding 3.0” licentie. Hi en ook anderen mogen de ideeën gebruiken en bewerken zolang ze de naam van de gebruiker erbij vermelden.

Carl Lens zegt in het persbericht: ‘Hi Society vinden we een goed marketingconcept, maar nu ook communities buiten het Hi.nl domein worden betrokken is volgens ons geweldig! We zijn trots dat Hi ons als partner ziet om deze stap te nemen.’

Peter Pool, hoofdredacteur GameZ.nl: ‘Ik vind de manier waarop CreativeCrowds het aanpakt zeer interessant. Ik kijk erg uit naar de Hi Challenge en de ideeën van de GameZ community.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    JaapBloem

    Carl, Rutger, Stijn — gefeliciteerd amigos!!! Ben zeer benieuwd en heb er alle vertrouwen in.


    26 februari 2009 om 15:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!