ReclameReview: Renault Mégane
Renault geeft met deze commercial toe dat hun automerk niet als topper bekend staat.
Hier trouwens de Engelse variant, waarbij nog twee extra ‘weet-je-nogs’ zijn toegevoegd:
Credits:
Geen idee… iemand?
De doelstelling:
Duidelijk maken dat de nieuwe Renault Mégane alle vooroordelen over Renaults wegneemt.
De uitwerking:
Herkenbare situaties laten zien waarbij duidelijk wordt dat onze ‘waarheid’ verandert naarmate we ouder worden. En dus ook hoe we over het merk Renault denken.
Het oordeel:
Deze commercial is al van december 2008, dus hij heeft al even kunnen bezinken. In eerste instantie dacht ik dat Renault gek was geworden. Je geeft toch niet in je commercial toe dat men ook maar een tikje negatief over jouw merk kan denken? Maar na een tijdje zag ik de charme er wel van in. Dit is namelijk op en top eerlijkheid. En eerlijkheid geeft je bedrijf een menselijk gezicht. Het thema ‘tijd voor verandering’ sluit ook aan bij het actuele thema ‘change’ van Obama, al weet ik niet of dit bewust gedaan is. Deze commercial dwingt je om eens na te denken over je vooroordelen wanneer het op automerken aankomt. Alleen jammer dat ze niet met bewijzen (USP’s) komen om die vooroordelen ook daadwerkelijk weg te nemen. Het is nu puur een imagocampagne geworden. Misschien volgt de bewijsvoering in de volgende commercial.
Ik vind het ook niet zo vreemd. Er zijn nog altijd veel meer mensen die géén Renault kopen, dan mensen die wél een Renault kopen. Ik vond de reclame eigenlijk meteen wel leuk, en heel misschien ga ik binnenkort wel een proefritje maken!
Het is natuurlijk wel een variant op de zelfkritische Volkswagen-reclames van de afgelopen jaren (de krantenjongen die geen miljonair zal worden omdat ie “geen risico’s neemt”) dus echt uniek is het niet. Neemt niet weg dat ik deze vorm van reclame wel kan waarderen.
Allemaal leuk en aardig, maar het blijft een Renault!
ik roep echt nog steeds: “en nu nog steeds niet!”
Nooit niet!
Ik vind het bijna net zo ‘megalomaan’ als die reclame van Bonduelle waarbij twee vragen die de mensheid voor eeuwen beziggehouden hebben worden vergeleken met de vraag of groente in een blikje nou wel of niet gezond is.
Mensen kiezen bewust voor een automerk. Als ze een nieuwe auto willen gaan ze niet op zoek met de gedachte ‘maakt niet uit welk merk, als het maar geen Renault is’. Om je campagne dan juist op een niet-bestaande negatieve emotie te baseren vind ik niet getuigen van veel realiteitszin.
@Peter Bonjernoor: uit eigen ervaring weet ik dat je uiteindelijk best voor een ander automerk kunt kiezen dan je vooraf dacht. Bovendien heb ik zeker wel een aantal automerken bij voorbaat geschrapt. Die emotie bestaat dus wel degelijk in mijn geval.
@David – dat is zo, inderdaad, ik had het wat meer moeten nuanceren. Wat ik bedoelde is dat de gemiddelde autokoper niet zo zal denken. Natuurlijk zijn er mensen met een aversie tegen een bepaald merk (ben er zelf ook niet vies van), maar volgens mij is dat niet een dusdanig grote groep dat je daar een commercial aan hoeft te wijden.
Tenzij Renault natuurlijk iets weet dat wij niet weten… 😉
Tja, ik vind het idd ook een sympathieke reclame. Er wordt al zoveel opgedrongen…
OOk ik heb wel merken op de blacklist staan, zoals bv. Opel. Zal ik nooit in gaan rijden. Is me als kind al duidelijk gemaakt dat dit echt niks is;)
Het reclamebureau van Renault in Nederland is Publicis en voor de online creatie Red Urban. OMD verzorgt de media inkoop/strategie.
Maar denk dat deze TVC in Frankrijk is gemaakt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!