Maakt Molblog een potje van e-mail marketing?

Maakt Molblog een potje van e-mail marketing?

{title}Deze week ontving ik van het Tijdschrift voor Marketing (dat was de officiële afzender) een e-mail met als onderwerp: ” Kom ideeën halen!” 

Met enige verbazing, want ik kon me niet herinneren dat ik me ooit had aangemeld voor een mailinglijst. Maar de eerste zin van deze mail maakte voor mij meteen veel duidelijk: Jij hebt je ingeschreven bij Molblog en daarom profiteer je van…. Dat klopt, op het nieuwe molblog moet je je registeren om een reactie te kunnen geven en als professioneel bemoeial kan ik dat soms niet laten. Die registratie is verplicht en mogelijk dat ik me ook heb aangemeld voor e-mail nieuwsbrieven, dat weet ik niet meer. Maar ik ben niet het type dat graag mail ontvangt als het ook via RSS kan, dus wil ik me afmelden. Helaas is daar geen mogelijkheid voor. Ik dacht dat dit verplicht was, dus heb ik even contact opgenomen met onze collegablogger over juridische zaken: Arnoud Engelfriet.

Om iedereen een duidelijk beeld te geven van de mail en waar hij over ging bij deze een screenshot. Het was dus een commerciële aanbieding voor een TvM event, verzonden vanuit ‘marketing@adformatie.nl’ onder de verzendnaam van ‘Tijdschrift voor de Marketing’ met het Molblog logo. Een mooie bonte verzameling van Kluwer merken in één mail dus.

{title}

ICT-jurist Arnoud Engelfriet zegt: “Molblog maakt er juridisch nogal een potje van. Je idee met betrekking tot opt-out mogelijkheden klopt. E-mailmarketing mag alleen als je mensen een opt-out bij elke mailing biedt. Minstens zo belangrijk is echter de opt-in. Ik heb even op de site gekeken, maar het privacystatement vermeldt niets over nieuwsbrieven. En nee, die algemene zin dat zorgvuldig geformuleerde partijen mij op gepaste manier kunnen informeren over relevante zaken is volstrekt onvoldoende. Hoe veel moeite is het om één zinnetje met “Door registratie wordt u lid van onze nieuwsbrief” toe te voegen?”

Die registratieprocedure rammelt trouwens ook: je moet je daar akkoord verklaren met disclaimer, privacy statement en copyright van Molbog. Nalezen van die teksten is wat lastig, want ze zijn niet gehyperlinkt. Je moet echt zoeken wil je ze kunnen vinden. Dus nee, die zijn niet rechtsgeldig. Algemene voorwaarden noemen ze niet eens: kennelijk zien ze zelf ook wel in dat de algemene voorwaarden van Kluwer’s webwinkel weinig relevantie hebben voor een online community.

Al met al lijkt Molblog hier dus de plank mis te slaan met een aantal juridische uitglijders. Misschien is het wettelijk niet verplicht, maar het is wel zo netjes om mensen de mogelijkheid te bieden om je te kunnen registeren zonder verdere commerciële acties te moeten ontvangen. Bij Kluwer zóuden beter moeten weten. Theo van Vugt, wiens naam onder de mailing staat, zegt via de telefoon, dat dit ‘een zaak is van de uitgever. Dit is langs mij heen gegaan.’


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Qua stem twijfel ik tussen "concurrentje pesten" en "iedereen zou het moeten weten".

    Voordeel van de twijfel dus maar.

    geplaatst op
  • TvM had natuurlijk beter moeten weten maar om op basis van één incident te spreken over "een potje" vind ik overdreven. Heb daarom uiteindelijk toch gestemd op slappe hap bij gebrek aan een optie "Iedereen gaat wel eens in de fout".

    geplaatst op
  • Kijk naar de titel van het seminar waar de mailing op doelt. Het gaat hier om recessiemarketing! Je moet in deze tijden toch alles doen om je doelgroep te bereiken. Als het het een eenmalige actie is van TvM vind ik het niet de moeite om er zo'n ophef over te maken. En daarnaast krijg je nog een mooie korting aangeboden op een evenement dat zeer relevant is in deze tijd.

    Ik zie dit duidelijk als concurrentje pesten. Aan de andere kant schept dit wel weer free publicity voor het evenement, dus misschien moet TvM ook wel weer blij zijn met deze overtrokken reactie van Marketingfacts.

    geplaatst op
  • Een vraag hierover. Uit de opmerking van Arnoud Engelfriet blijkt dat je klanten/leden voorzien mag van een emailing zolang er een opt-out mogelijkheid bestaat.

    In hoeverre moet een bestaande zakelijke klant specifiek akkoord geven voor emails of mag je je eigen bestand gewoon gebruiken mits je een opt-out optie geeft.

    Ik weet dat consumenten al geruime tijd beschermd zijn tegen het sturen van ongevraagde e-mail en dat dit alleen toegestaan is met opt-in. In 2008 heeft de tweede kamer nieuwe regelgeving goedgekeurd waardoor deze regel ook gaat gelden voor zakelijke e-mail adressen maar is deze regelgeving al in werking? Weet iemand hoe dit nu zit?

    geplaatst op
  • Ik kies voor e), de pot verwijt de ketel: http://karelkolb.babl.nl/message/62034/Dit-mag-dus-niet-meer-vanaf-1-juli-as.html (even klikken op het plaatje voor een vergroting).

    geplaatst op
  • @J_ohan lees de Emerce, heb ik net een workshop over dat onderwerp geschreven (vlg nummer gaat over mobiel betalen voor siteowners trouwens). :-)

    geplaatst op
  • @ Bas Dank voor je bericht!

    De email die afgelopen dinsdag verzonden is voor het RecessieSeminar van Tijdschrift voor Marketing verdiend inderdaad niet de schoonheidsprijs.

    De punten die je aansnijdt zullen we de komende periode zorgvuldig oppaken.
    Met name om er zorg voor te dragen dat het tijdens de registratie nog duidelijker is wat er met je gegevens gebeurt en dat je hier ook de keuze in hebt.
    Zie namelijk onze Privacy statement
    Hierin melden we dat je eventueel door ons met aanbiedingen kan worden benaderd én dat je hier bezwaar tegen kan maken.
    Maar eens dat het in de registratie nu niet optimaal is. En dat je dit tijdens dit proces al moet kunnen beslissen én dat je naar aanleiding van emails hier éénvoudig voor moet kunnen afmelden. (Wat overigens voor onze andere marketing activiteiten altijd zo is.)

    Voor de duidelijkheid het is namelijk niet onze intentie om alle registranten van Molblog "zomaar te emailen". Als je lid bent dan heb je de mogelijkheid om te profiteren van aanbiedingen van Molblog / Tijdschrift voor Marketing; als jíj dat wilt...

    Overigens denk dat dit een issue is voor veel community sites.
    Immers ook bij MF registratie wordt verwezen naar algemene voorwaarden, die niet linken en verder nergens zijn terug te vinden.....

    Nogmaals dank voor tips ter verbetering!
    En uh natuurlijk ook voor de aandacht voor ons overigens bijzonder leuke event op 18 maart! ;-)

    geplaatst op
  • @J_ohan - zie ook de site Ius mentis van Engelfriet:
    http://www.iusmentis.com/zakendoen/reclame/spamverbod/

    geplaatst op
  • @Rogier: goed dat jullie het zo goed op pakken en er mee aan de slag gaan. Het stuk, dat onder mijn naam is gepubliceerd, maar eigenlijk een co-productie is van mij, Arnoud en Matthijs, was zeker niet bedoeld als concurrentje pesten, maar meer vanuit de juridische optiek. Ik ben blij dat de overgrote meerderheid dit ook zo ziet (gezien de poll).

    Voor mij storend was vooral het ontbreken van de opt out, meer nog dan de vage (en volgens Arnoud dus juridisch niet steekhoudende) statement in het privacy reglement. Persoonlijk verbaasde ik me ook erg over de reactie van Theo van Vugt en hoe makkelijk (hij heeft Matthijs gesproken, dus ik heb het uit tweede hand) hij er over heen stapte dat zijn naam hier zomaar onder gezet is. Ik zou mijn reputatie (personal brand) beter willen beschermen, zal wel generatie verschil zijn.

    geplaatst op
  • Molblog heb ik nooit echt een interressante blog gevonden. Meestal alleen leuk om met een paar collega's te lachen om het niveau van hun marketing kennis.
    Maar toch, voor iedere doelgroep moet er iets zijn en zo zal Molblog vast een grote grope dienen.
    Het viel me al eerder op dat Molblog nooit kritische reacties op hun site laat staan. Dit is dan ook de reden voor registratie denk ik zodat er niemand meer anoniem kritiek kan geven.
    Maar duidelijk is wel dat er geen hond meer reageert op Molblog.
    Beetje jammer.

    geplaatst op
  • Marianne
    Grappig, bij ons op het werk exact hetzelfde;-)
    Molblog loopt altijd achter de feiten aan. Op zich niet erg maar als je er iets van zegt verwijderen ze meteen je reactie. Ontzettend kinderachtig altijd.

    geplaatst op
  • @Marianne, Peter K.: Dat heb ik nou met MF. Bijzonder weinig interessante artikelen, veel aangepaste knip-en-plak werk van de redactie. Bovendien is het aantal reacties ook niet van een zodanig hoog niveau.

    Het valt me vaak ook op dat de heer van Haterd geneigd is een artikel zo te schrijven dat deze altijd tendentieus is. Getuige het ontbreken van een reactie van Molblog op bovenstaande artikel, kan worden geconcludeerd dat de heer van Haterd allang niet meer serieus wordt genomen.

    geplaatst op
  • @TJ: Jammer dat je dat vindt. We doen iedere dag ons best om een mooie mix van interessante artikelen neer te zetten! Tips en feedback zijn meer dan welkom. Wat je precies bedoelt of stoort aan "veel aangepaste knip-en-plak werk van de redactie" snap ik niet helemaal.

    "Bovendien is het aantal reacties ook niet van een zodanig hoog niveau. [...] Getuige het ontbreken van een reactie van Molblog op bovenstaande artikel, kan worden geconcludeerd dat de heer van Haterd allang niet meer serieus wordt genomen."

    Zie hierboven de reactie van Rogier Mulder (Tijdschrift voor Marketing) donderdag 26 februari 2009, 10:57

    geplaatst op
  • @Matthijs: persoonlijk zou ik graag zien dat de feeds van de laatste posts uit de blogs van de Marcom top 100 weer terug komen op MF. Waarom zijn die eigenlijk verwijderd? Voor mij was dat in ieder geval reden om regelmatig even te komen kijken en daardoor was de mix ook veel breder dan nu het geval is. 't is nu een beetje meer van hetzelfde..

    geplaatst op
  • @TJ: misschien een beetje late reactie, maar lezen is op zich natuurlijk ook een kunst. Mijn naam verkeerd lezen, dan niet lezen dat ik in de reactie al gezegd heb dat dit een gezamenlijk artikel van mij, Matthijs en Arnout was (dat toevallig onder mijn naam is gepost), niet de reactie van Molblog (die van Theo) in het artikel lezen en niet de reactie van Rogier Mulder lezen. Tja, op die manier is het erg makkelijk een mening te vormen.

    Wij doen altijd bij Marketingfacts ons best om een breed scala aan artikelen te posten. Ik heb in mijn artikelen altijd een mening zitten ja, dat is mijn schrijfstijl. Het nieuws verslaan is iets waar anderen veel beter in zijn. Als ik naar mijn laatste 20 artikelen kijk staat er naast deze misschien één tendentieus / negatief stuk in en één campagne evaluatie waar ik niet positief over de campagne was.

    Maar natuurlijk ieder zijn mening, ik zou zeggen, word blogger en laat zien hoe het wel moet. Of geef Matthijs tips hoe wij het kunnen verbeteren. En natuurlijk verplicht niemand je tot het lezen van mijn stukken :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.