Boekrecensie: Merkenziekte (Lucas Conley)

2 maart 2009, 11:15

{title}In dezelfde week waarin Giep Franzens nieuwe merkenbijbel – The Science and Art of Branding – op de mat ploft bij de redactie, ontvangen we opvallend genoeg ook Merkenziekte. Waar Franzen branding nog één keer definitief en wetenschappelijk lijkt te willen samenvatten, illustreren en onderstrepen als definitieve status quo van het vakgebied, daar zet Conley met 222 pagina’s een streep door die rekening. De oorspronkelijke titel spreekt zelfs van een obsessive branding disorder. Een kritische houding is wel op zijn plaats als je de negen hoofdstukken met titels als ‘Een stad als merk’ en ‘De bv Ik’ op je in laat werken. Want laten we eerlijk zijn: als het al waar is dat Japanse vrouwen liever een Louis Vuitton-handtas hebben dan een kind, dan lijkt er iets ernstig mis te gaan met onze soort en niet alleen met marketing en merkenmanagement. Of misschien juist ook niet.

The Science and Art of Branding is volgens de website van het Swocc vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt en daarom in Nederland alleen via Amazon.com verkrijgbaar. Kost ongeveer 45 euro en is nuttig als je iets wilt leren over de kromme manier van denken die sommige Amerikaanse brandmanagers erop na schijnen te houden.

Als ik moet kiezen tussen beide boeken, geef ik mijn geld uit aan Giep. Daar heb je het meest aan. (MP)

Merkenziekte

Obsessive Branding Disorder

Lucas Conley

Business Contact

ISBN 9789047000860

222 pagina’s

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!