De Standaard Online gooit roer om: Goed voorbeeld?

10 maart 2009, 05:34

{title}

Klein nieuwtje. Maar misschien een leuk voorbeeld. Gisteren plofte een persbericht in de mailbox dat de site van De Standaard totaal vernieuwd is. “We leggen nu nog sterker de focus op nieuws. De site is bovendien sterk uitgebreid, met meer opinies, meer dossiers en sneller nieuws”, zegt Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van De Standaard. “De site is ook een pak (jaja, MvdB) interactiever en geeft de surfers de kans om nog meer te reageren, de inhoud te sharen op sociale media.’

De site is ‘helemaal binnenste buiten gekeerd’ en heeft een nieuwe lay-out en structuur. Dominique Deckmyn, sitemanager van De Standaard Online. ‘Die vernieuwingen laten de redactie bovendien toe om veel meer multimedia toe te voegen aan het nieuws. Daarmee worden nieuwsberichten, achtergronden, foto en video naadloos geïntegreerd.’ Vind het zelf wel aardig, als je nu op de site komt, wordt de oude layout met een spons weggepoetst. Leuk om te melden, is dat de alphatesters van de site werden gerecruteerd via sociale netwerken en Twitter:

“De nieuwe site werd in een eerste fase getest door 15 ‘alpha’-testers die de site in absolute primeur te zien kregen. Zij werden gerecruteerd via blogs, Twitter en andere sociale media. In een tweede fase werd de testgroep met 300 bèta-testers uitgebreid met oproepen via de bestaande site en ook weer via sociale media zoals Twitter en Facebook. De testers konden via een eenvoudig webformulier hun bevindingen doorgeven. Die werden deels meteen geïmplementeerd, een ander deel komt op de lijst van verbeteringen, of stond er al op.”

De nieuwe site is een ontwerp van de Britse designer Mark Boulton. Hij en zijn team werkten eerder al voor de BBC en Garcia Media. De lancering van de nieuwe site wordt ondersteund met een uitgebreide above-campagne op radio, tv, bioscoop en in print.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en of dit een goed voorbeeld is voor kranten in Nederland.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michiel

    Het ziet er nog steeds uit als een kranten opmaak maar dan online. Ik weet niet hoe de oude site er uit zag, maar als ik moet kiezen tussen dit en nu.nl ga ik toch voor nu.nl.

    De “Lees later” optie is wel leuk.


    10 maart 2009 om 07:08
    Gilles

    De site werd door meer dan 300 personen getest maar staat wel nog vol met fouten.

    Ik heb de indruk dat ze vergeten zijn om de mening van de bestaande lezers te vragen.

    Bovendien antwoorden ze niet meer op opmerkingen!


    19 april 2009 om 10:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!