ReclameReview: Boekenweek op Nederland 2

11 maart 2009, 13:40

In deze commercial zien we een interpretatie van het Boekenweekthema ‘De literaire zoo’.

Credits:

Bureau: Kurta52

Account: Marion van Dam, Chantal Ansems

Creatie: Chantal Ansems

Fotografie: Fleur Koning

Regisseur: Cato-Margo van Tellingen, Gert-Jan de Vries

De doelstelling:

De kijkers attenderen op wat Nederland 2 allemaal met de Boekenweek doet.

De uitwerking:

Nederlandse auteurs lezen in het kader van het boekenweekthema ‘De literaire zoo’ dieren voor uit een boek van Anton Koolhaas.

Het oordeel:

Leuk idee natuurlijk, auteurs die dieren toepasselijke passages voorlezen, maar ik heb mijn twijfels over de uitvoering. Of over de doelstelling die geformuleerd is voor deze campagne. In de commercial wordt namelijk niets verteld over ‘wat Nederland 2 allemaal met de Boekenweek doet’. Alleen dat Nederland 2 vanaf 9 maart aandacht besteedt aan de Boekenweek. Als beschrijving bij het YouTube-filmpje zie ik wél staan wat de commercial eigenlijk had moeten communiceren:

Net als vorig jaar besteedt Nederland 2 vanaf zondag 8 maart uitgebreid aandacht aan de Boekenweek. Hoogtepunten in de programmering zijn onder andere De Avond van het Boek (NPS), Van Kooten en De Bie (VPRO) en Profiel met Tim Krabbé en Midas Dekkers (KRO).

Als lezer ben ik geïnteresseerd in de Boekenweek, maar deze commercial spreekt me totaal niet aan. Waarom zou ik moeten kijken? Wat krijg ik te zien? De hele avond auteurs die voorlezen aan dieren? Afijn, je snapt mijn punt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!