Future of Web Apps, Dublin 2009

16 maart 2009, 06:35

{title}Kleine zaal in een onooglijk gebouw aan de Liffey in Dublin. Ryan Carson on stage, de kick- off van een geweldige dag met insprirerende mensen. Fowa Dublin 2009 startte met de razendsnelle presentatie van Eoghan McCabe en Des Traynor.

Deze twee snelle Ieren, bedenkers van Qwitter, weten met een hele visuele presentatie te inspireren. “Dare to be different” in een ander jasje. Ze zetten vraagtekens bij alle conventionele webontwerpen en dagen ons uit ‘innovation’ in te zetten voor unconventioneel gebruik. Als het maar wel gebruiksvriendelijk blijft. Ze zetten vraagtekens bij huidige conventies in software design en gebruik; “They should let their brand be good software.”, en “let us own the software we bought.”

Ik ben mesmerized, ja die jongens hebben gelijk! Mijn visuele hart klopt een beetje sneller. Next up is Robin Christopherson. Zijn presentatie is unconventioneel. En ook een stuk minder visueel. Hij is blind en brengt me weer met twee voeten op de grond. Visueel en Flash is “hell” voor de slechtzienden onder ons. Software die html naar audio vertaalt werkt alleen bij sommige sites en ja, inlogvelden zijn onmogelijk.

In de break spreek ik iemand die het liefst alleen maar RSS feeds leest. Visuals en geluid geven haar alleen maar ruis. Reality hits me. Net als op school, waar de een beter leert door te zien en te doen, de ander door te luisteren en vertellen, zijn er ook die beter lezen en schrijven. Terwijl iedereen zijn eigen stijl toepast op de site die zij publiceren, zouden we dat eigenlijk andersom moeten doen. Iedereen dat stukje web wat ze willen gebruiken, hun info halen , laten vormen naar hun wens. Als ik visueel ben wil ik de unconventionele innovaties waar de Contrast guys zo vol passie over praten. Maar ben ik slechtziend of gewoon veel meer op audio gericht wil ik geluid, en als ik liever alleen tekst zie, dan alleen tekst. Wij creeren het web zoals wij het willen, maar wij willen ook het web gebruiken zoals wij het willen. Ineens zie ik sites met drie grote knoppen: Visual, Text, Audio… forming the info the way you want it. Of een alternatieve feed, waar RSS audio is. Dazzling insights.

{title}Blaine Cook deelt zijn visie op communities, natural social networks. Waar al regionale netwerken ontstaan in de verschillende landen omdat ze als natural social network meer aanspreken dan grote spelers. Regionale netwerken zoals Hyves die nu gezamelijk groter zijn als Facebook, maar daar ontstaat ook het probleem van decentralizatie.

De dag wordt afgesloten door the world according to David H. Hansson. ” Fuck the real world” . Zijn visie op een succesvolle start up, die we geen start up mogen noemen maar een business, is vooral uitvoering, doorzettingsvermogen en ‘simpel’. Maar denk er aan; het is “pretty hard to do, simple!”.

(Dit artikel is geschreven door Esther Gons en verscheen eerder op Wilgengebroed.)

Timan Rebel heeft meer dan 15 jaar ervaring als ondernemer en was de oprichter en CEO van de voorganger van Hyves, SB/SD, het grootste sociale netwerk van Nederland voor jongeren met toentertijd meer dan 1 miljoen gebruikers. Timan verkocht SB/SD in 2007 aan de Telegraaf Media Groep. Timan richtte later een startup op genaamd Snowciety, het media blog Fast Moving Targets en coachte verschillende startups bij The Next Web als Entrepreneur in Residence. Hij was ook dicht betrokken bij de start van de Lean Startup beweging in Nederland, als founding mentor van Lean Startup Machine, Evolv en verschillende andere events zoals LeanCamp in 2011 tot 2015. Toen Rockstart startte in 2011, vroeger oprichters Rune en Don aan Esther en Timan om een aantal workshops rondom Lean Startup, startup analytics vorm te geven en te werken aan het verder verbeteren en ontwikkelen van het Rockstart Accelerator curriculum. Hij werd aansluitend Lean Mentor en Coach voor alle Rockstart Accelerator programma’s tussen 2011 en 2016. Samen met Esther Gons investeerde hij in verschillende startups, zoals Cocoon, StudyCredits en Butleroy, waarbij hij naast een investering in geld ook toegang tot hun twee jaar durende gepersonaliseerde accelerator programma aanbied.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tom Nugter

    De heren van Qwitter zijn helaas niet in bezit van het domein http://www.qwitter.com. (zoals er in het artikel gelinkt word) Dit domein verwijst naar de website muggn.com. Gelukkig zijn ze bij muggn.com wel zo vriendelijk om je vervolgens te vertellen dat je Qwitter kan vinden op http://www.useqwitter.com


    16 maart 2009 om 10:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!